Gå til innhold

Plages av sterk hårvekst.

Anbefalte innlegg

Hei! Er en 23 år gammel gutt som sliter med sterk hårvekst på rygg, nakke, skuldre, overarmer og generelt hele kroppen, men det er bare de nevnte områdene som plager meg og det kommer nok ikke til å bli mindre med årene. Sliter med depresjoner pga av dette, siden jeg gruer meg vær gang sommeren kommer fordi jeg må prøve å finne på all slags mulig unnskyldninger for å slippe å bli med på stranda, har ikke badet offentlig på 4 år! det er ganske deprimerende siden jeg er så glad i sol, hindrer meg veldig i klesveien også fordi jeg føler jeg må skjule meg for andre. Har prøvd voksing, men med min hårvekst så har det ikke så mye effekt. Har desverre aldri hatt kjæreste siden tidligere jenter etterhvert har sluttet å møte meg pga hårveksten og jeg sliter med å slippe jenter til pga dette nå siden jeg er veldig flau over hårveksten. Har nesten alltid på skjorte uansett vær for å prøve å skjule hår i nakken. Føler jeg går glipp av mye av livets gleder pga dette. Syns det er trist at i dagens samfunn så skal alle være hårfrie, føler at man blir litt sett ned på hvis man har ekstrem hårvekst. Har fått meg til å mislike den personen jeg ser i speilet om morningene. Har prøvd så godt jeg kan for å finne riktig klinikk som er rimelige i pris og dyktige fagfolk, men det er så å si umulig. Er student og med de prisene som er nå har jeg ingen mulighet til å betale for det, siden jeg sannsynligvis trenger en del behandlinger for å bli kvitt med problemet. Så det jeg lurer på er om det er noen mulighet for å få statstøtte til behandlingene jeg trenger? eller om du kan anbefale en av de bedre rimlige klinikkene? fordi jeg ikke orker mer av håret jeg har! har lyst til å ha et bedre hverdag! Og kan du fortelle litt om Depilonine? er det en effektiv og rimlig hårfjerning metode? Hva anbefaler du av IPL, Diode og Elektrolyse behandlinger? Tusen takk for eventulle svar! Syns du gjør en kjempejobb :D

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371592-plages-av-sterk-h%C3%A5rvekst/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Stinecj

Hei,

Jeg er absolutt ikke ekspert på området, men følte for å svare deg. Det er synd hårveksten din hemmer deg i å leve det livet du ønsker. Vi har alle våre "ting" ved egen kropp som vi henger oss opp i - og jeg er helt sikker på at mange mennesker ikke ville ha lagt merke til hårveksten din på den måten du tror de gjør. Det at du har kraftig hårvekst forandrer ikke deg som person - og jeg er sikker på at du vil treffe ei jente som verdsetter deg og liker deg for den personen du ER! To av mine tidligere kjærester hadde henholdsvis lite og mye hårvekst - og det var like fint å være sammen med både han med og han uten hår :) Det var ikke stor eller liten hårvekst som gjorde at forholdene ikke holdt. Det er synd at samfunnet vi lever i i dag er så fokusert på "hårløse" menn. Noen jenter synes det er maskulint med litt hårete kropper. Men jeg har forståelse for at du kan ønske å gjøre noe med noe av hårveksten. Det er heldigvis så mange fine metoder for å fjerne uønsket hårvekst i dag, så det er vel heller pengene det stopper på for oss fattige studenter.

Jeg synes ikke du trenger å gjøre noe med hårveksten. Hvis ei jente ikke kan være kjæresten din bare fordi du har litt for mye hår på kroppen, så er hun ikke noe å satse på heller.

Men hvis du likevel vil gjøre noe med hårveksten, så ville jeg ha prioritert visse områder. Jeg aner ikke om man kan få støtte til å fjerne uønsket hårvekst dersom det går ut over psykisk helse. Det må andre svare deg på. Kanskje du kan høre med fastlegen din? Det høres sikkert kjedelig ut, men dersom det er viktig for deg, så kan du kanskje ønske deg penger i julegaver og bursdagsgaver som du kan spare til behandling. Også kan du kanskje konsentrere deg om de områdene som er mest synlige. Du skriver du føler du må gå med skjorte hele tiden. Det er ikke unormalt at menn har hår på armene. Det synes jeg ikke du skal sjeneres over. Men jeg vet mange jenter reagerer på menn med hår på ryggen/nakken. Så du kan kanskje konsentrere deg om å få hjelp til det området først?

Jeg vet ikke om det var til så mye hjelp eller trøst... Du må vite at det finnes jenter der ute som ser hvem du er som person og som er opptatt av dypere verdier enn bare utseende. Jeg håper du kan se deg selv i speilet og se en fantastisk person! Lykke til!

• 2 uker senere...
Jon Langeland, hudlege

Hei ! Jeg som arbieder med dette, er veldig klar over at det problemet du har ikke er "bare kosmetisk", men det er dessverre slik det blir håndtert, selv om det setter hele livet ditt på vent. Sånn sett kan du med ditt problem ha like redusert livskvalitet som en som har eksem eller psoriasis over hele kroppen. Dessverre er det mange som ikke forstår dette og NAV eller det offentlige helsesystem har ingen åpninger for en med din type poblem. En periode fikk vi til slik at man kunne få skattefrihet for penger man benyttet til hårlaser, når man hadde problem som deg, men nå forsøker man ofte å avvise slike søknader også med henvisning til at det ikke skal ytes fradrag dersom behandlingen ikke kan gisi det offentlige helsesystem ! Forstå det den som kan, det burde jo vært omvendt ! dessverre blir slike saksbehandlinger også mer og mer regelstyrt uten rom for skjønn i hvert enkelt tilfelle. Du kan ikke benytte elektrolyse, det tar bare enkelthår. Vil heller ikke anbefale IPL da langtidseffekten er svært dårlig dokumentert. Du trenger hårlaserbehandling hos noen som kan det , enten diode eller alexandrite, sannsynligvis er LightSheer Duet ( med stor spot ) det som vil kunne hjelpe best og med mulighet for varig reduksjon. Start med rygg og bryst , ta det over nyttår og med behandling nr 2 i april/ mai, så kan du kanskje få en sommer med mye mindre hår selv om en del vil komme tilbake, kan det bli mindre og mindre. Be samtidig om på få brev til selvangivelsen der det dokumenteres at dette er medisinsk , ikke kosmetisk behandling. Med hilsen og lykke til , Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...