Gå til innhold

Utestengelse og proteksjonisme


Anbefalte innlegg

Gjest solidarisk?

Hva kan man forvente av foreldre i klassen (3 kl.) der en av guttene holdes utenfor fordi han er vilter og vanskelig?

Barna vil ikke leke med ham.

Er det greit at de skal slippe det? At en ikke kan påtvinge barn å leke med hverandre?

Hvordan kan en gå frem for å motivere barna til å inkludere?

Selv synes jeg det er usolidarisk av foreldre å ikke "jobbe" med 8-åringene sine for å få dem til å være mer rause og fleksible.

Jeg har nettopp snakket med en mor som overhodet ikke vil presse sønnen sin til å leke med de han ikke liker.

Hva mener dere om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371698-utestengelse-og-proteksjonisme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    18

  • Lillemus

    8

  • Vinterdugg

    7

  • mariaflyfly

    5

Gjest solidarisk?

''Hvordan kan en gå frem for å motivere barna til å inkludere?''

Feil fokus. Spørsmålet bør være hva som kan motivere gutten til å bli mindre vanskelig.

Dette er en gutt i klassen som oppfører seg dårlig ovenfor både voksne og barn.

Det er vanskelig å vite hva foreldrene der på hejmmebane gjør for å hjelpe gutten til et bedre atferdsmønster.

Som utenforstående tenker jeg at foreldrene til barna i klassen har et slags ansvar for å hjelpe gutten inn i miljøet. I alle fall snakke med sine egne barn om inkludering.

Jeg reagerer på at noen foreldre ikke krever noe av sitt barn hva gjelder inkludering av barn som er utenom det vanlige. Noen foreldre mener at nettopp sitt barn til en hver tid bare trenger å leke med de som de liker aller best. Dette vil kunne medføre at et barn som kommer sjevt ut i 1. klasse forblir på sidelinjen gjennom hele barneskolen.

''Hvordan kan en gå frem for å motivere barna til å inkludere?''

Feil fokus. Spørsmålet bør være hva som kan motivere gutten til å bli mindre vanskelig.

Det blir en høna-og-egget-situasjon.Det kan motivere gutten til å bli mindre vanskelig når han skjønner at andre barn vil leike med ham. De andre barna vil sannsynligvis leke med ham når han bedrer den sosiale adferden sin. Fra hvilken ende skal man angripe problemet? Hva er den enkleste måten man kan snu situasjonen på?

Jeg synes alle som foreldre har et kollektivt ansvar for å forklare barna at alle mennesker er forskjellige, og at denne gutten strever litt, men at han ikke er slem.

Dette er en gutt i klassen som oppfører seg dårlig ovenfor både voksne og barn.

Det er vanskelig å vite hva foreldrene der på hejmmebane gjør for å hjelpe gutten til et bedre atferdsmønster.

Som utenforstående tenker jeg at foreldrene til barna i klassen har et slags ansvar for å hjelpe gutten inn i miljøet. I alle fall snakke med sine egne barn om inkludering.

Jeg reagerer på at noen foreldre ikke krever noe av sitt barn hva gjelder inkludering av barn som er utenom det vanlige. Noen foreldre mener at nettopp sitt barn til en hver tid bare trenger å leke med de som de liker aller best. Dette vil kunne medføre at et barn som kommer sjevt ut i 1. klasse forblir på sidelinjen gjennom hele barneskolen.

''Som utenforstående tenker jeg at foreldrene til barna i klassen har et slags ansvar for å hjelpe gutten inn i miljøet. I alle fall snakke med sine egne barn om inkludering.''

Enig.

Gjest Nickløsheletida

Dette er en gutt i klassen som oppfører seg dårlig ovenfor både voksne og barn.

Det er vanskelig å vite hva foreldrene der på hejmmebane gjør for å hjelpe gutten til et bedre atferdsmønster.

Som utenforstående tenker jeg at foreldrene til barna i klassen har et slags ansvar for å hjelpe gutten inn i miljøet. I alle fall snakke med sine egne barn om inkludering.

Jeg reagerer på at noen foreldre ikke krever noe av sitt barn hva gjelder inkludering av barn som er utenom det vanlige. Noen foreldre mener at nettopp sitt barn til en hver tid bare trenger å leke med de som de liker aller best. Dette vil kunne medføre at et barn som kommer sjevt ut i 1. klasse forblir på sidelinjen gjennom hele barneskolen.

''Jeg reagerer på at noen foreldre ikke krever noe av sitt barn hva gjelder inkludering av barn som er utenom det vanlige''

Det kan jo hende at de gjør det. Jeg gjorde det overfor min datter, men brendte meg på det. Jeg snudde og oppfordret henne til å holde seg lengst mulig unna.

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Det blir en høna-og-egget-situasjon.Det kan motivere gutten til å bli mindre vanskelig når han skjønner at andre barn vil leike med ham. De andre barna vil sannsynligvis leke med ham når han bedrer den sosiale adferden sin. Fra hvilken ende skal man angripe problemet? Hva er den enkleste måten man kan snu situasjonen på?

Jeg synes alle som foreldre har et kollektivt ansvar for å forklare barna at alle mennesker er forskjellige, og at denne gutten strever litt, men at han ikke er slem.

I utgangspunktet helt enig, men noen ganger er det nødvendig og holde seg unna og heller legge alt fokus på barnet som er vanskelig. Jeg vet ikke hvordan det ligger an hos denne gutten.

Helt enig med den moren du nevner. En tvinger ikke noen til å leke med noen som ikke er greie med en selv.

Om noen bør tiløstrebe endring, må det være den som er "vilter og vanskelig".

Jeg som voksen ville aldri valgt å være sammen med noen som stadig var ekkel/vanskelig/jævlig med meg.

I utgangspunktet helt enig, men noen ganger er det nødvendig og holde seg unna og heller legge alt fokus på barnet som er vanskelig. Jeg vet ikke hvordan det ligger an hos denne gutten.

''noen ganger er det nødvendig og holde seg unna og heller legge alt fokus på barnet som er vanskelig. ''

Selvsagt. Men da skal alt være utprøvd først.

Ungene bør dessuten uansett bevisstgjøres på at alle skal behandles med respekt.

Helt enig med den moren du nevner. En tvinger ikke noen til å leke med noen som ikke er greie med en selv.

Om noen bør tiløstrebe endring, må det være den som er "vilter og vanskelig".

Jeg som voksen ville aldri valgt å være sammen med noen som stadig var ekkel/vanskelig/jævlig med meg.

Den sammenligninga blir for enkel.

Du som voksen er fortsatt pent nødt til å forholde deg til folk du ikke liker i jobbsammenheng, f.eks. Eller er det ok å bare overse og utestenge i den sammenhengen også?

Jeg tror mange foreldre er med på å bygge oppunder andre barns "dårlige" oppførsel. De glemmer å se barnet/mennesket, og ser kun den dårlige oppførselen.

Hvis barnet hadde blitt invitert med hjem, fått mulighet til å vise det gode mennesket det faktisk er, bak den usikre masken, eller sin "kriblete" kropp, hadde det også fått mulighet til å bli en av "alle andre".

Jeg ser selv hvordan foreldre på vår skole ekskluderer enkelte barn, ved å favorisere noen få og virkelig ekskludere andre...

Barna deres blir deretter. Dessverre

Gjest Nickløsheletida

''noen ganger er det nødvendig og holde seg unna og heller legge alt fokus på barnet som er vanskelig. ''

Selvsagt. Men da skal alt være utprøvd først.

Ungene bør dessuten uansett bevisstgjøres på at alle skal behandles med respekt.

''Selvsagt. Men da skal alt være utprøvd først.

Ungene bør dessuten uansett bevisstgjøres på at alle skal behandles med respekt''

Som sagt, jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men noen ganger hender det at det ikke går dessverre og man må beskytte sitt eget barn. Eller rettere sagt: Barnet må få lov til å beskytte seg selv.

Det blir en høna-og-egget-situasjon.Det kan motivere gutten til å bli mindre vanskelig når han skjønner at andre barn vil leike med ham. De andre barna vil sannsynligvis leke med ham når han bedrer den sosiale adferden sin. Fra hvilken ende skal man angripe problemet? Hva er den enkleste måten man kan snu situasjonen på?

Jeg synes alle som foreldre har et kollektivt ansvar for å forklare barna at alle mennesker er forskjellige, og at denne gutten strever litt, men at han ikke er slem.

signerer!

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Jeg tror mange foreldre er med på å bygge oppunder andre barns "dårlige" oppførsel. De glemmer å se barnet/mennesket, og ser kun den dårlige oppførselen.

Hvis barnet hadde blitt invitert med hjem, fått mulighet til å vise det gode mennesket det faktisk er, bak den usikre masken, eller sin "kriblete" kropp, hadde det også fått mulighet til å bli en av "alle andre".

Jeg ser selv hvordan foreldre på vår skole ekskluderer enkelte barn, ved å favorisere noen få og virkelig ekskludere andre...

Barna deres blir deretter. Dessverre

''Hvis barnet hadde blitt invitert med hjem, fått mulighet til å vise det gode mennesket det faktisk er, bak den usikre masken, eller sin "kriblete" kropp, hadde det også fått mulighet til å bli en av "alle andre"''

Det kan til og med hende at ikke det hjelper og hva da?

''Som utenforstående tenker jeg at foreldrene til barna i klassen har et slags ansvar for å hjelpe gutten inn i miljøet. I alle fall snakke med sine egne barn om inkludering.''

Enig.

Enig. Inkluderingen er de vi voksne som må arbeide for, og lære barna våre.

Dessverre er det mange voksne som står for "splitt og hersk" .

''Er det greit at de skal slippe det? At en ikke kan påtvinge barn å leke med hverandre?

Hvordan kan en gå frem for å motivere barna til å inkludere?

Selv synes jeg det er usolidarisk av foreldre å ikke "jobbe" med 8-åringene sine for å få dem til å være mer rause og fleksible.''

Jobber foreldrene til den vanskelige 8-åringen med å få ham til å bli roligere og greiere å ha med å gjøre for de andre barna? Hvis de ikke gjør det kan de heller ikke forvente at andre skal prøve å pushe sine unger til å leke med 8-åringen.

Jeg er heller ikke sammen med andre voksne som jeg ikke liker eller som oppfører seg på en måte jeg ikke orker.

''Hvis barnet hadde blitt invitert med hjem, fått mulighet til å vise det gode mennesket det faktisk er, bak den usikre masken, eller sin "kriblete" kropp, hadde det også fått mulighet til å bli en av "alle andre"''

Det kan til og med hende at ikke det hjelper og hva da?

Det har jeg ennå ikke opplevd. Har arbeidet med barn i en årrekke og hatt barn på alle skoletrinn.

De "værste" barna i klassen, være seg de jeg hadde eller de som gikk i klassen til barna mine, var noen av de mest reale, snille små menneskene!

Vel, noen kan ha vanskelig for å tilpasse seg, men vi er nødt til å forsøke å finne frem til det beste i disse små menneskene.. For noe positivt finnes, til og med hos dem..og dersom vi ikke forsøker, og lar de barna få en sjanse, så oppnår vi i allefall aldri noe.

Den sammenligninga blir for enkel.

Du som voksen er fortsatt pent nødt til å forholde deg til folk du ikke liker i jobbsammenheng, f.eks. Eller er det ok å bare overse og utestenge i den sammenhengen også?

"Ikke liker" er en ting. Personer som er direkte slemme eller plagsomme er noe annet.

Dessuten var det her snakk om fritid. Tid da barn leker. Jeg omgås korrekt med folk jeg ikke liker på jobben, men jeg velger andre å være sammen med på fritiden.

Gjest Nickløsheletida

Det har jeg ennå ikke opplevd. Har arbeidet med barn i en årrekke og hatt barn på alle skoletrinn.

De "værste" barna i klassen, være seg de jeg hadde eller de som gikk i klassen til barna mine, var noen av de mest reale, snille små menneskene!

Vel, noen kan ha vanskelig for å tilpasse seg, men vi er nødt til å forsøke å finne frem til det beste i disse små menneskene.. For noe positivt finnes, til og med hos dem..og dersom vi ikke forsøker, og lar de barna få en sjanse, så oppnår vi i allefall aldri noe.

''Det har jeg ennå ikke opplevd. Har arbeidet med barn i en årrekke og hatt barn på alle skoletrinn''

Men det har jeg. Det gjaldt ei som skiftet klasse fra paralellklassen til min datters klasse fordi moren hennes mente hun ble mobbet. Hun ble tatt godt i mot og hun ble med min datter hjem. Det gikk ikke så bra i denne klassen heller og det kan jeg love deg hadde med jenta selv å gjøre og moren som nektet å innse hvor problemet lå.

Det ble så ille at jeg sa til min datter at nå skulle hun få slippe og prøve mer, men holde seg lengst mulig unna henne.

''Det har jeg ennå ikke opplevd. Har arbeidet med barn i en årrekke og hatt barn på alle skoletrinn''

Men det har jeg. Det gjaldt ei som skiftet klasse fra paralellklassen til min datters klasse fordi moren hennes mente hun ble mobbet. Hun ble tatt godt i mot og hun ble med min datter hjem. Det gikk ikke så bra i denne klassen heller og det kan jeg love deg hadde med jenta selv å gjøre og moren som nektet å innse hvor problemet lå.

Det ble så ille at jeg sa til min datter at nå skulle hun få slippe og prøve mer, men holde seg lengst mulig unna henne.

Jeg tenker at dette er et annet problem... En ting er bortskjemte "prinsesser" som blir båret frem av foreldrene sine, og tror de kan trone og gjøre som de vil i ett og alt og over alt.. Her er det foreldrene som har ødelagt barna sine og fortsetter å ødelegge for de, fordi de ikke lærer de hvordan de skal oppføre seg...

De jeg snakker om nå, er barn, som kanskje har adhd eller andre "lopper i blodet", som kanskje ikke handler for å være slemme, men som ikke klarer å se konsekvenser av det de gjør, og handler ubetenksomt.. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...