Gå til innhold

Diffuse symptomer.

Gjest Lei av å være lei

Anbefalte innlegg

Gjest Lei av å være lei

Hei. Jeg har vært plaget en årrekke med diffuse symptomer, men alltid blitt kalt hypokonder av fastlegen min på en leende, mobbende måte som har gjort at jeg har vegret meg for å oppsøke legehjelp av fastlegen min, som for øvrig mistet sin stilling. Har nå byttet lege, og håper på å "nullstille" og kanskje få ett friskt øye til problemstillingen min. Etter samtaler med Dr. Nyland ved Haukeland sykehus (nevrologisk), ble jeg plutselig diagnosert med ME. Har også fått den omstridte hjernehinnebetennelsevaksinen på 90-tallet. Diverse tester til utland etc, har vist at jeg har en tungmetall belastning i kroppen, og burde fjerne amalgam og avgiftes. Uansett hva det er, så er livskvaliteten lik null. Jeg er 35 år, 189cm og veier 75 kilo. Det jeg vil her, er å skrive symptomer, og få tips om hva det kan dreie seg om, evt få råd til hva jeg skal si til legen min ved neste konsultasjon. Kroppslige symptomer: * Kraftsvekkelser i form av ekstrem lite utholdenhet i musklatur. Noen ganger nok å holde telefonen gjennom en samtale på fem minutter. "Tømmes" for krefter uvanlig raskt i musklatur. * Kalde hender og føtter. * Kaldsvetting under armer, på hender og under føtter selv i kalde omgivelser ved stillesitting. * Hjertebank av små anstrengelser, ekstraslag ved adrenalin, ofte lav puls og lavt blodtrykk * Blodårer som føles "krampete" eller "slappe" mellom tommel og pekefing, samt samme følelse i bakhode og hals til tider. * Ofte når jeg blir vekket under søvn, "murrer" eller "dirrer"(vibrerer usynlig) jeg innvendig noen sekunder. * Kraftsvekkelse i form av besvimelsesfornemmelse, blodtrykksfall og kvalme etter fysisk utfoldelse. * Noen ganger asmatisk pust etter hard anstrengelse. * Brystsmerter av spesielt spasering. * Rask oppbygging av melkesyre. Hode og div: * Ofte under innsovning, får jeg et elektrisk støt i hjernen og sug i magen. * Nummenhet i-og rundt høyre øre, over munn, rundt nesebol, bakhode og tidvis ansikt. (Også tidvis i armer) Føles også kanskje mer ut som det "trekker" i øret, som det blir holdt rundt og dradd i, enn det er numment. Blir også en ising øverst på øret, samme følelse som neglesprett, som jeg ofte får i en spesiell finger. * Flimmersyn, eller mer at objekter jeg ser på spesielt de med striper, "hopper", eller vibrerer. Eks: Kikket oppi en skuff der det lå spiker. Ene spikeren så ut som den vibrerte, som en stemmegaffel. Bunke med ark blafrer. Pyntetiger mhvit med sorte striper, stripene hopper. * Merkelig følelse i det jeg antar er blodårene i bakhodet, føles slappe, bulete eller numne. * Støtfølelsen (BZZZZT!!!)har kommet mer i det siste, også i våken tilstand, under spesielle omstendigheter som stå i spesiell stilling, se på ting som 3D eller ting på tv, får også påfølgende sug i magen som man kikker ned fra en høy bygning. Føles som et mini-epilepsianfall i hjernen. Strøm, som man tar i elektrisk gjerde uten smerte. Ligger jeg å ser TV og er trøtt, kan denne følelsen komme gjentatte ganger, og jeg merker at jeg vrir hodet "for å få det bort" i en slags "panikkbevegelse". * Gyngende svimmelhet. Som om jeg ligger i et glass vann med bølger. Føles i ryggraden og hodet, som om jeg ikke ligger i ro, selv om jeg gjør det. Noen ganger som om underlaget forsvinner. Samme følelse kan provoseres frem ved å stikke lillefinger inn i venstre øret, og lage et vakum der, og bevege fingeren i vakumet. Da gynger jeg på nøyaktig samme vis. * Rister jeg hodet fort side til side, føles d også ut som jeg får "støt" eller blir veldig svimmel (rotatorisk)noen sekunder. Samme skjer om jeg "dunker" med knyttnevene på hodet, som om jeg får en hjernerysting. (Ikke selvskader altså! Hehe) * Masse "floaters" i synet. * Hodepine som oftest i "en stripe" i hodet. * Tett i hodet, føles som "det er på vei ett nytt "anfall" konstant siste tiden. * Faller ut av tekster ofte. Siste tiden er også deler av tekst, ikke akkurat der jeg fokuserer, men ved siden av, begynt å "hoppe", flimre eller vibrere". * Stramme nakkemuskler, ømme områder i hals, nakke og ut mot skuldre. * Ømme lymfer, dvs når det blir varmt, utvider feks halspulsårer seg, og det er ekstremt vondt for hvert pulsslag som "treffer" det jeg antar er en lymfe/knute. * Humørsvingninger fra kjempeglad hvis formen er bra- til lett gråt og depresjon. Summering: * Tatt hvile EKG, belastnings EKG og ultralyd av hjertet, med funn av inkomplett høyre grenblokk. Ekstrasystoler. * Røntgen av lunger og bryst: Fint. * Normale blodprøver: Alle ok. * MR hode nå: Alt fint, minus tette bihuler. MR fire år tidligere: Kronisk bihulebet. * 24tm blodtrykksmåling: Legen mener ok, men trykk helt ned i 80/47 til tider. Ellers høyeste målt 120/90. * 24tm EKG: Ok, noe lav puls til tider. * Sjekk hos Optiker: Normalt syn. Merknad om at øynene "vil" skjele innover mot nese, og jeg stresser visst med å "dra de ut til normalen igjen". * Utradisjonelle prøver sendt til utland gjennom fastlege Geir Flatbø: Viser dårlig avgiftningsevne, tungemtallbelastning hovedsaklig kvikksølv, pluss endel matintoleranser og tegn på lekk tarm. * Ultralyd halspulsårer: Fine. Om meg: Sitter ekstremt mye foran PC, går ut til bilen og kjører der jeg skal. Disse plagene stjeler livet mitt. Skjønner dere mener jeg er godt tatt i vare av fastlege, men da kan jeg rolig fortelle at intet av disse undersøkelser er gjort fra han. Alt er gjennom private leger på diverse steder, og betalt for dyrt. Med tanke på bihuler, så vet jeg de er tette, og kjenner det godt. Det knaker og spraker i nese ved blodtrykksendringer osv, men jeg har ingen smerte utenom når jeg presser over øyenbryn. Mine tanker går til diagnoser som Lyme(borreliose), MS, ME, Kvikksølvsforgiftning, hjerneblødning, drypp, diabetes 2, o.l. Dere tenker kanskje hypokonder dere også, men jeg har vært til undersøkelser hos den beste på området, og blitt erklært "Ok." Klart, det vil være tøv å si at man ikke utvikler angst av å gå i årrekker med slike plager, men dette er reelle symptomer som jeg ikke klarer å tenke meg frem til. Jeg har garantert utelatt endel symptomer her, men det får holde til å lage et bra bilde på det hele. Jeg vil jo nødig at dere skal bli deprimerte av lesingen :) Så, hva drar dere for konklusjoner foruten angst, av dette. Og hva kan jeg viderebringe til konsultasjonen med min fastlege? Hvilke undersøkelser burde vært gjort? Setter veldig stor pris på svar! PS. Kjæresten min har også skrevet noen ord: Vi har vært sammen i to år, og jeg ser at han har gått ”opp og ned” i både helse og humør. Kan i alle fall garantere at dette ikke er innbilte plager, men veldig reelle. Ekstra frustrerende at han ikke får noen endelige svar på hva dette kan være, og heller ingen måter vi kan finne ut hvordan han skal bli frisk. Symptomene er så sprikende, og kan tyde på så mange ulike ting. Det er veldig frustrerende å se utenfra hvordan han har det, uten å kunne hjelpe. I tillegg virker det som om fastlegen hans ikke tar ham på alvor. Det har ført til at han har vegret seg for å oppsøke legehjelp. Det har igjen ført til at han sitter mye på internett og søker, finner sykdommer som har samme symptomer, og gjør han veldig bekymret. Han TRENGER å få hjelp til å finne ut hva som er gale. For noe gale ER det, det er ikke mulig å innbille seg å være så syk som han er. Fra et objektivt ståsted.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371767-diffuse-symptomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes inge somatisk sykdom som gir slike symptomer.

Dette sitter inne i hodet.

GPn. Du mangler nok endel viten, og tar nok feil, det finnes flere hvor store deler av disse symptom er klassiske. Og nei. Det er allerede avklart fra psykolog/psykriater og hypokondriklinikk at dette ikke sitter i hodet. Takk for innspill, venter svar fra LEGE. Venligst ikke skriv flere svar i tråden min. Ha en flott dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371767-diffuse-symptomer/#findComment-3251479
Del på andre sider

GPn. Du mangler nok endel viten, og tar nok feil, det finnes flere hvor store deler av disse symptom er klassiske. Og nei. Det er allerede avklart fra psykolog/psykriater og hypokondriklinikk at dette ikke sitter i hodet. Takk for innspill, venter svar fra LEGE. Venligst ikke skriv flere svar i tråden min. Ha en flott dag.

Jeg takker for ønsket om en fin dag :-)

Vennligst lær meg ulærde hvilken sykdom som har disse blaffrete blodårene bak på hodet og mellom fingrene. Likeledes hvilken sykdom det er som får pulsen til å lage pulsasjoner i lymfeknuter. Dette ønsker jeg å lære mer om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371767-diffuse-symptomer/#findComment-3251602
Del på andre sider

Stig Bruset - Alt. medisin

Du beskriver en rekke symptomer som kan minne om ME eller kronisk tretthetssyndrom. Regner med at en rekke prøver er tatt og at dette inkluderer utredning av antistoffer mot virus og bakteriesykdommer.Det er også viktig at du får vurdering av om dette kan skyldes medisiner du bruker (hvis du bruker medisiner). En annen infallsvinkel er å fokusere mindre på symptomer og sykdomstegn og starte et program for å styrke den fysiske og mentale helsen. Med andre ord først akseptere at tilstanden er som den er og starte et program med riktig trening, ernæring og stressmestring for å se om kroppen kan kompensere for plagene. Dvs fokusere på friskhetsfaktorer i stedet for sykdomsfaktorer (salutogenese). Som fastlege møter jeg daglig pasienter med symptomer vi ikke finner årsaken til, men dette betyr ikke at vi ikke kan gjøre noe! Et tre måneders frisklivsprogram kan kanskje bedre den generelle helsetilstanden og det er viktig at du i samme tidsrom tenker mindre på hva som kan feile deg og finne dine sterke sider (empowerment).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371767-diffuse-symptomer/#findComment-3251845
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...