Gå til innhold

Sønn som i perioder blir ekstremt slapp

Anbefalte innlegg

Gjest tryggeoslo

Hei. Jeg har en sønn som nettopp har fylt 19. Han har alltid trent mye, og spiller fotball aktivt. Han lever sunt, røyker ikke, og har drukket kun noen få ganger. Han har fullført videregående, og jobber dette året i en klesbutikk. Deretter har han planer om å studere på BI. Han har en kjæreste som han har vært sammen med i to år. Siden juni har han hatt to perioder (ca to uker i juni og to uker i september) der han har vært totalt kraftløs. Nå er han inne i den tredje, og har vært det tre - fire dager. Han har sovet store deler av døgnet, vært ute av stand til å jobbe, og vært fjern og lite tilstedeværende når man forsøker å kommunisere med ham. Han har hatt litt nedsatt matlyst, men plutselig har han vært sulten, og da har han spist med god appetitt. Det rare er at dette ikke går gradvis over. Plutselig er han frisk. Han kan da fortelle at han følte seg helt fjern - han kunne høre hva vi sa, men han klarte ikke respondere. Han er selv veldig bekymret for hva dette kan være, og har forsøkt å søke på nettet. Han trodde da det kunne være mild psykose, noe jeg var skeptisk til. Den første perioden startet med at han ble sendt hjem fra fotballtrening fordi trenerne ikke fikk kontakt med ham. Han sier at han hørte hva de sa, men han fikk liksom ikke fram noe svar fordi han var helt "bortreist". Jeg kan nevne at for et år siden fikk han påvist føflekkreft. Han måtte da fjerne endel vev (på A-hus) rundt føflekkområdet, og går jevnlig til obligatoriske kontroller. I denne perioden var han syk (forkjølelse tror jeg), og etter operasjonen ble han slik som jeg har beskrevet over, bare enda dårligere. Da gikk han ned 10 kg. Men da trodde jeg det var forkjølelsen og operasjonen som hadde redusert ham slik. Jeg er nå veldig bekymret, og har begynt å lure på om det kan være ME. Han har blitt testet for kyssesyke, og det har han ikke. Eller kan det være noe psykisk? Hilsen Miriam

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Jeg synes absolutt at dere skal få undersøkt dette og det høres ikke i utgangspunktet ut som det er psykisk. For det første kan det være lurt å undersøke blodsukkeret og ta dette fastende hos legen. Dessuten kan det være fornuftig å undersøke hodet med MR og EEG. Sistnevnte medfører at man setter elektroder på hodet og måler elektriske signaler fra hjernen for å undersøke om det er epileptisk aktivitet. Viss former for epilepsi kan gi fjernet i stedet for bevisstløshet og kramper. ME er lite sannsynlig etter som tilstanden er så svingende og han plutselig er helt frisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...