bebebe Skrevet 18. oktober 2001 Del Skrevet 18. oktober 2001 Jeg er nesten 50 år. Ble sterilisert for 10 år siden etter 3 svangerskap og 1 abort. Jeg blir behandlet for høyt blodtrykk pga kronisk pyelonefritt. Min mor har osteoporose, men selv har jeg ikke antydning til å få det (jeg blir regelmessig undersøkt). Hun hadde ikke svettetokter i forbindelse med sin overgangsalder. Min farmor hadde forøvrig svettetokter. Hun fikk ikke osteoporose og døde som 96-åring etter å ha vært senil i 5 år. Jeg har de siste årene hatt noe uregelmessig mens og regner derfor med at jeg er i overgangsalderen. Jeg har også de siste årene hatt noen svettetokter, men ikke ofte, og det har heller ikke vært plagsomt. De siste månedene har det imidlertid forverret seg betraktelig. Jeg har svettetokte omtrent hele tiden, jeg får ikke sove om natten, hver morgen har jeg kramper i underlivet og hver kveld har jeg dundrende hodepine. Jeg hadde tenkt å ta overgangsalderen "som en mann" og ta de plagene jeg fikk uten å lage for mye styr om det. Jeg mener at dette er en naturlig prosess jeg bare må gjennom. Jeg tar dessuten nok piller i forbindelse med mitt høye blodtrykk. På den annen side begynner nå svettetoktene å bli så plagsomme at jeg skifter klær og dusjer mange ganger pr. dag og jeg er ikke sikker på on 2 parcet hver morgen og kveld er så sundt i lengden. Det jeg lurer på er derfor: Finnes det noe som ikke er på resept (evt. kjerringråd) mot svettetokter? Bør jeg, som blir behandlet for høyt blodtrykk, ta hormoner som kan gjøre plagene mine noe lettere? Hvis jeg velger å la være å behandle meg selv for overgangsplagene, hvor lenge må jeg regne med at dette kommer til å fortsette? Bortsett fra det ovennevnte, er jeg på alle måter en meget sund og frisk dame. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37185-plager-i-overgangsalderen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. oktober 2001 Del Skrevet 19. oktober 2001 Sojaproteiener kan ha effekt, søk råd i helesekostbutikk. Noen typer ginseng kan kanskje også ha effekt. Det finnes tabletter (Catapressan) som kan hjelpe mot migrene og høyt blodtrykk, de kan også kupere hetetokter. Slutt å røk hvis du er røker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37185-plager-i-overgangsalderen/#findComment-141887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.