Gå til innhold

Klarer ikke si R!

hoppsideisi

Anbefalte innlegg

Min gutt på fem år klarer ikke si R. Jeg ser ikke på dette med bekymring men lurer på om det er noe vi som foreldre kan hjelpe han med for å klare dette. Tenker på skolestart og at det er greit at alle lydene er på plass inntill da:)

Tips? Andre med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken lyd kommer istedenfor R ?

Kanskje han bare er litt slapp i muskulaturen.

Får håpe han ikke heter Truls. Med et slikt navn får det store konsekvenser å ikke kunne R ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe han ikke heter Truls. Med et slikt navn får det store konsekvenser å ikke kunne R ;)

Han sier J istedenfor R og han har ikke r i navnet sitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke jeg heller

Jeg kunne heller ikke si R da jeg var fem år. Er ikke helt sikker på når jeg begynte å få det til, men jeg trente og trente på egen hånd. Jeg så Teodor på barne-tv og prøvde og prøvde å si det. Jeg tror ikke mine foreldre på noe vis prøvde å hjelpe meg (annet enn å sende meg til logoped, men vi rakk ikke å komme til R før jeg klarte det selv. Vi hadde nok med S og kj/skj)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier J istedenfor R og han har ikke r i navnet sitt....

er det østlandsk R han sliter med ? Jeg tror skarre-r ikke medfører like mye artikulatoriske problemer.

Er han i stand til å produsere lyden i andre sammenhenger ? klarer han å si rrrrrrrrrrrrrrr, utenom ord ?

Det kan jo tenkes at han bare ikke hører forskjell på R og J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det østlandsk R han sliter med ? Jeg tror skarre-r ikke medfører like mye artikulatoriske problemer.

Er han i stand til å produsere lyden i andre sammenhenger ? klarer han å si rrrrrrrrrrrrrrr, utenom ord ?

Det kan jo tenkes at han bare ikke hører forskjell på R og J

Det er østlandsk r og han sier J for r i alle sammenhenger:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker min yngre søster var sen til å si R..Hun sa L istedet. Hennes kompis Trond kunne heller ikke si R, men sa istedet J..... Vi bodde i romsdalen og snakka følgelig romsdalsdialekt.. Glemmer ikke en gang søster'n ropte på "Tloooond!!" og han svarte "I heite ikke Tlond, men Tjond!" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker min yngre søster var sen til å si R..Hun sa L istedet. Hennes kompis Trond kunne heller ikke si R, men sa istedet J..... Vi bodde i romsdalen og snakka følgelig romsdalsdialekt.. Glemmer ikke en gang søster'n ropte på "Tloooond!!" og han svarte "I heite ikke Tlond, men Tjond!" :)

jeg ble fortalt en historie om to småpiker som begge hadde mødre som het Marit. Den ene sa L istenfor R, den andre en J.

Begge korrigerte den andre " hun heter ikke Majit, hun heter Malit! Ingen av dem kunne si det riktig men begge hørte at den andre sa feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble fortalt en historie om to småpiker som begge hadde mødre som het Marit. Den ene sa L istenfor R, den andre en J.

Begge korrigerte den andre " hun heter ikke Majit, hun heter Malit! Ingen av dem kunne si det riktig men begge hørte at den andre sa feil ;)

Hehe, morsomt det der :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskenblomst

Jobber endel med norskopplæring for minoritetsspråklige. Der jobber vi mye med endel lyder, mest o,u og y, men også r, p, og skj og kj. Når vi skal vise hvordan vi skal lage lyder viser vi med overdrevne munnbevegelser, og leppestilling. Be gutten om å forsøke å trekke munnen litt utover, uten å lage smilemunn. Deretter kan han legge tungespissen opp i overgangen mellom kjeven og ganen. Deretter skal han presse luft ut gjennom munnen slik at tungen vibrerer. Da vil han etter hvert få en R-lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''"I heite ikke Tlond, men Tjond!" :)''

*he he*

Jeg har blitt fortalt at en kusine av min sønn satt og filosoferte over ulikheter i dialekten sin og til en annen kusine, som er 4 år eldre, men som ikke kunne si R før hun var godt over 10 år.

Den yngste kusinen sa:

"Jeg sier melk, X sier mjølk, jeg sier rød, X sier jau"

Jau, jau... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi sa ikke R før ho var kommet godt ut i første klasse..

Gikk til logoped , men der var ho filla interesert i å åpne munnen i det hele tatt .. flaut for meg som mor : )

Det ble bestemt at ho bare skulle ta en pause derfra , og vips en dag bare var den der Rrrrrrrr

Ho brukte også j istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''"I heite ikke Tlond, men Tjond!" :)''

*he he*

Jeg har blitt fortalt at en kusine av min sønn satt og filosoferte over ulikheter i dialekten sin og til en annen kusine, som er 4 år eldre, men som ikke kunne si R før hun var godt over 10 år.

Den yngste kusinen sa:

"Jeg sier melk, X sier mjølk, jeg sier rød, X sier jau"

Jau, jau... :-)

Haha:)) Unger er artige :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Via barnehagen kan dere søke om time til logoped.

Vi tenkte som dere, da vår minste ikke hadde S og R på plass da han ble 5.

Det var litt ventetid for å komme til logoped, men da han kom dit, så hadde han jammen lært seg det selv - uten at vi helt hadde fått det med oss :)

Logopeden gjennomgikk en standard språk- og utviklingstest og konkluderte med at vi hadde en særdeles oppvakt og verbalt flink gutt :)

Men, jeg synes det er lurt å ta tak i det nå, og ikke vente. Det er nok godt for ungen å ha alle lydene på plass når han begynner på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulle-R er den vanskeligste lyden. Hvis språket ellers er bra, trenger den ikke være på plass før barnet er ca. 6 år. Det har jeg fra en pensjonert logoped i familien.

Hvis han nå sier en slags J-lyd i stedet for R, pass på dersom han begynner å erstatte den med en slags "ddr" i stedet. Altså at tunga går opp i ganen, men vanligvis litt for langt fram. Da er det noe på gang.

Hvis dette er eneste uklarhet i språket, trenger dere ikke tenke på logoped hvis han ikke plages av det selv. Det er slett ikke alle førsteklassinger som kan si R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn kunne heller ikke si r. Så fikk han klippet tungebåndet som var stramt, og r-en var på plass omtrent over natta! :)

Det behøver ikke være noen sammenheng mellom stramt tungebånd og språk, men det kan være greit å sjekke det ihvertfall?

Dattera mi hadde så stramt tungebånd at legen ikke hadde sett noe liknende, uten at hun plagdes hverken med amming eller språk. Men hun fikk det klippet likevel da hun var 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn kunne heller ikke si r. Så fikk han klippet tungebåndet som var stramt, og r-en var på plass omtrent over natta! :)

Det behøver ikke være noen sammenheng mellom stramt tungebånd og språk, men det kan være greit å sjekke det ihvertfall?

Dattera mi hadde så stramt tungebånd at legen ikke hadde sett noe liknende, uten at hun plagdes hverken med amming eller språk. Men hun fikk det klippet likevel da hun var 5 år.

Interessant det du sier om tungebåndet. Jeg har ikke tenkt over akkurat den muligheten, men jeg har tenkt på muligheten til at noen barn har "fysiske forutsetninger" som gjør det lettere eller vanskeligere å lære seg rulle-r.

Min sønn gikk og laget rulle-r-lyden (ikke i ord, da men bare som en lang, durende lyd) allerede da han var 8 mnd gammel, og jeg skjønte da at han nok ville ha lett for lyden senere. Han var ca 2 år + 3 mnd da han begynte å bruke lyden i ord.

Kusina hans derimot var veldig sen, hun strevde fælt med lyden og gikk til logoped, og hun var ihvertfall fylt ti år før den satt.

Det er jo ikke noe galt med intelligensen hennes eller språket eller generell utvikling forøvrig, og det fremstår for meg som ikke usannsynlig at det er "mer fysiske forskjeller med tunge eller annet som gjorde at disse to barna mestret rulle-r så ulikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er østlandsk r og han sier J for r i alle sammenhenger:

Når det passer / hvis han selv er interessert i å få til r-lyden: Spør om han kan ta tunga opp til en slags "dsr" i stedet for ned i underkjeven til j. Hvis han venner seg til å løfte tunga, er det bare rullingen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...