Gå til innhold

Å flytte til et annet land med barn

jubalong70

Anbefalte innlegg

Jeg forstår at det kan være vanskelig å komme til et land der man ikke forstår noen ting. Og som forelder vil det kreve ekstra mye av oss for å gjøre overgangen så god som mulig.

Hvis vi flytter, så vil vi kunne forstå det aller meste av språket uten problemer. Noen ord og uttrykk vil naturligvis være ukjente, men disse lærer vi fort.

For ungene vil nok den største utfordringen være skriveoppgaver på skolen. Jeg vil likevel anta at vi kan komme til en overgangsløsning med skolene.

Men, jeg vet sannelig ikke hva vi skal gjøre...

For det faglige utbyttet for barna - er der mulig å gå på en norsk /skandinavisk skole? Jeg tenker at de uansett vil henge en del etter når all undervisning er på et annet språk - selv om det vil kunne forstå en del. Det kan ødelegge en del for dem i den faglige biten..

Hvor lenge er det snakk om at dere skal flytte? Hvis det er snakk om 1-2 år, barna har mulighet til å henge med i den faglige biten på skolen og dere vender tilbake til huset /hjemsted slik at de faktisk har et sted å tenke på som "hjemme", så ville jeg kanskje vurdert det, men ellers vært litt skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

29

• Spenol(1)

10

• Sør

6

• Sofline

3

Mest aktive i denne tråden

For det faglige utbyttet for barna - er der mulig å gå på en norsk /skandinavisk skole? Jeg tenker at de uansett vil henge en del etter når all undervisning er på et annet språk - selv om det vil kunne forstå en del. Det kan ødelegge en del for dem i den faglige biten..

Hvor lenge er det snakk om at dere skal flytte? Hvis det er snakk om 1-2 år, barna har mulighet til å henge med i den faglige biten på skolen og dere vender tilbake til huset /hjemsted slik at de faktisk har et sted å tenke på som "hjemme", så ville jeg kanskje vurdert det, men ellers vært litt skeptisk.

Språkbarrieren vil ikke være spesielt stor. Størst vil den nok være når barna skal skrive det andre språket. Talespråket og lesing er ikke særlig ulikt. Allerede nå kan de lese det meste på det aktuelle språket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere luftet problemstillingen for barna?

De to eldste har vi veldig løselig luftet det for, og de syntes det hørtes spennende og litt skummelt ut :)

De var opptatt av hva som ville skje med vennene her hjemme, og vi fortalte at vi uansett ville komme hjem jevnlig, og at vennene naturligvis var velkomne til oss.

Skolebiten så de ikke på som noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkbarrieren vil ikke være spesielt stor. Størst vil den nok være når barna skal skrive det andre språket. Talespråket og lesing er ikke særlig ulikt. Allerede nå kan de lese det meste på det aktuelle språket :)

Da kan det ikke være Sverige vi snakker om, jeg har aldri slitt så fælt som da jeg skulle lese meg gjennom en del av av det svenske pensumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det ikke være Sverige vi snakker om, jeg har aldri slitt så fælt som da jeg skulle lese meg gjennom en del av av det svenske pensumet :)

He, he - både ungene (de to største da) og jeg leser både svensk og dansk uten problemer. Innimellom kan det dukke opp ord de ikke forstår, da slår vi det opp og finner ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Middelthon

Angående skolen og språk vet jeg at andre har fått ordnet det slik at barna følger norskopplæring i "Globalskolen". Da må dere som foreldre ta ansvar for det, men opplegget er slik at de følger full norsk lærerplan og blir vurdert med karakterer(ungdomsskolen). Så fikk barna jobbe med globalskolen på pc i svensktimene, og skrev forøvrig på norsk i alle andre fag, der de ble vurdert på faglig innhold og ikke på skriftlig framstilling. Det gikk veldig bra, men krever samarbeid fra skolen.

http://www.globalskolen.no/web/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående skolen og språk vet jeg at andre har fått ordnet det slik at barna følger norskopplæring i "Globalskolen". Da må dere som foreldre ta ansvar for det, men opplegget er slik at de følger full norsk lærerplan og blir vurdert med karakterer(ungdomsskolen). Så fikk barna jobbe med globalskolen på pc i svensktimene, og skrev forøvrig på norsk i alle andre fag, der de ble vurdert på faglig innhold og ikke på skriftlig framstilling. Det gikk veldig bra, men krever samarbeid fra skolen.

http://www.globalskolen.no/web/

Det var interessant informasjon! Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he - både ungene (de to største da) og jeg leser både svensk og dansk uten problemer. Innimellom kan det dukke opp ord de ikke forstår, da slår vi det opp og finner ut av det :)

Oki, da vet jeg hvor jeg skal sende svensk pensum til oversettelse neste gang jeg får det :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to eldste har vi veldig løselig luftet det for, og de syntes det hørtes spennende og litt skummelt ut :)

De var opptatt av hva som ville skje med vennene her hjemme, og vi fortalte at vi uansett ville komme hjem jevnlig, og at vennene naturligvis var velkomne til oss.

Hvis barna er åpne for forslaget så synes jeg dere absolutt bør vurdere det. Å skulle flytte, for en lang eller kort periode vil også gi barna en viktig sosial belast,selv om de ikke får så mye ut av det språklig sett :)

Det er mye spennende som skjer i våre naboland også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Da tror jeg at ville ha tatt sjansen om jeg var dere. Jeg mener at du har fortalt hvor du bor hen og det er vel ikke akkurat verdens navle og hvis det er i Stockholm eller København dere skal bo, så er begge disse byene flotte byer som det kan være morsomt å bo i for en 4-års-periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Da kan det ikke være Sverige vi snakker om, jeg har aldri slitt så fælt som da jeg skulle lese meg gjennom en del av av det svenske pensumet ''

Da jeg studerte var mesteparten av pensumlitteraturen på engelsk. Jeg fant ut at enkelte av bøkene fantes i svensk oversettelse, og kjøpte fornøyd et eksemplar. Var overrasket over hvor mange ord jeg ikke forstod. Etter å ha lest en halv bok konverterte jeg tilbake til engelsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oki, da vet jeg hvor jeg skal sende svensk pensum til oversettelse neste gang jeg får det :))

Nå skal det sies at ungene ikke leser faglitteratur på svensk, men det har jeg gjort - og det har fungert bra det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barna er åpne for forslaget så synes jeg dere absolutt bør vurdere det. Å skulle flytte, for en lang eller kort periode vil også gi barna en viktig sosial belast,selv om de ikke får så mye ut av det språklig sett :)

Det er mye spennende som skjer i våre naboland også :)

Takk for støtten. Jeg tror også at ungene også vil ha fordeler av en evt. flytting, selv om jeg er klar over at det også vil medføre ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at ville ha tatt sjansen om jeg var dere. Jeg mener at du har fortalt hvor du bor hen og det er vel ikke akkurat verdens navle og hvis det er i Stockholm eller København dere skal bo, så er begge disse byene flotte byer som det kan være morsomt å bo i for en 4-års-periode.

Vet ikke om jeg har sagt akkurat hvor jeg bor, men du har rett - det er ikke verdens navle. Selv om vi trives veldig godt.

I utgangspunktet har jeg ikke vært ivrig på å bo i en storby med barn, men om det er for en begrenset periode, så virker det jo litt spennende.

Men, vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten. Jeg tror også at ungene også vil ha fordeler av en evt. flytting, selv om jeg er klar over at det også vil medføre ulemper.

Selv om det kan føles tøft for barn å flytte så er man med på å gi barna en robust ballast videre i livet. De har vært igjennom en opprivelsesprosess før fått nye venner, og det blir enklere for dem å gjøre det igjen. Det er mange barn som aldri har vært utenfor bygda som får et større sjokk når de en gang må forlate redet.

Selv om de ikke må lære et fremmedspråk så er ikke nabolandene og ulike steder i Norge så like heller. Det er forskjellige kulturer hvor de må tilpasse seg. Mine foreldre bestemte seg for å flytte til vestkanten når jeg var ti år. Vi bodde i Oslo Øst (øst), og jeg fikk fullstendig kultursjokk, selv om ikke det var lange avstanden mellom stedene. Men i forhold til skoleresultatene så dro jeg fordelen av å gå i en klasse som hadde ressurssterke foreldre som var interessert i at barna skulle lære noe på skolen.

Så hvis dine barn er harmoniske og trygge nå, så ser jeg ikke at det skulle være så fryktelig ille for dem å bli revet opp av sitt miljø for en kortere eller lengre periode.

Jeg tror jeg ville tatt en bestemmelse om å bo der i ett år, for så å forlenge oppholde oppholdet hvis trivdes og ikke savnet vennene sine alt for mye. Om det blir tøft for barna så vet de i hvertfall at dere ikke skal bo der i all evighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det kan føles tøft for barn å flytte så er man med på å gi barna en robust ballast videre i livet. De har vært igjennom en opprivelsesprosess før fått nye venner, og det blir enklere for dem å gjøre det igjen. Det er mange barn som aldri har vært utenfor bygda som får et større sjokk når de en gang må forlate redet.

Selv om de ikke må lære et fremmedspråk så er ikke nabolandene og ulike steder i Norge så like heller. Det er forskjellige kulturer hvor de må tilpasse seg. Mine foreldre bestemte seg for å flytte til vestkanten når jeg var ti år. Vi bodde i Oslo Øst (øst), og jeg fikk fullstendig kultursjokk, selv om ikke det var lange avstanden mellom stedene. Men i forhold til skoleresultatene så dro jeg fordelen av å gå i en klasse som hadde ressurssterke foreldre som var interessert i at barna skulle lære noe på skolen.

Så hvis dine barn er harmoniske og trygge nå, så ser jeg ikke at det skulle være så fryktelig ille for dem å bli revet opp av sitt miljø for en kortere eller lengre periode.

Jeg tror jeg ville tatt en bestemmelse om å bo der i ett år, for så å forlenge oppholde oppholdet hvis trivdes og ikke savnet vennene sine alt for mye. Om det blir tøft for barna så vet de i hvertfall at dere ikke skal bo der i all evighet.

Du tenker ganske likt som meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker ganske likt som meg :)

De fleste her vektlegger språkkunnskaper når problemstillingen dukker opp. Det er familier som velger å dra jorden rundt med barn, som ikke lærer så mye mer enn turistengelsk. Argumentet deres, enten det er en dannelsesreise i India eller i en fangsthytte på Bjørnøya, er at det er et friår for familien.

Å skulle starte helt på skratch i et naboland er en opplevelse dere gjør sammen. Det er mange spennende erfaringer og venner dere kan høste ut i fra det. Barna vil også forholde seg til et annet pensum og læringsmetoder enn de får i Norge.

Det argumenteres også imot å ta barna ut fra sitt vante miljø. Men vi vet jo ikke nødvendigvis om barna vil ha de samme vennene sine om få år heller. Det er ikke alltid slik at å oppholde seg i det trygge og kjente miljøet er det beste for barna på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hvis det er Danmark dere tenker på, så ville jeg først satt meg grundig inn i alle de rettighetene dere IKKE får som utenlendinger de første årene (og dere får dem heller ikke fra Norge lenger pga. særregler mellom de nordiske landene).

Ellers ville jeg også tatt hensyn til barna personligheter. Er de typer som lett får seg nye venner? Hvordan vil de ta å skulle forlate alt det kjente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...