Sofline Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Jeg forstår at det kan være vanskelig å komme til et land der man ikke forstår noen ting. Og som forelder vil det kreve ekstra mye av oss for å gjøre overgangen så god som mulig. Hvis vi flytter, så vil vi kunne forstå det aller meste av språket uten problemer. Noen ord og uttrykk vil naturligvis være ukjente, men disse lærer vi fort. For ungene vil nok den største utfordringen være skriveoppgaver på skolen. Jeg vil likevel anta at vi kan komme til en overgangsløsning med skolene. Men, jeg vet sannelig ikke hva vi skal gjøre... "Hvis vi flytter, så vil vi kunne forstå det aller meste av språket uten problemer. Noen ord og uttrykk vil naturligvis være ukjente, men disse lærer vi fort." Husk på at både danske og svensker er ekstremt dårlige til å forstå norsk. Det er ekstremt frustrernde når folk ikke forstår hva man sier, og det er sikkert enda mer frustrende for barn enn det er for meg. Jeg bor i Danmark, og det tok et snaut år før jeg lærte meg å snakke dansk. Før det var jeg nødt til å snakke veldig sakte, gjenta meg selv igjen og igjen, ikke snakke med mer enn en eller to av gangen (så ble jeg aldri ferdig fordi det alltid var ord jeg skulle forklare). Og hvis det er Danmark dere tenker på og det er mannen din som har blitt tilbudt en jobb, vil jeg også nevne, at det absolutt ikke er mangel på sykepleiere her (så vidt jeg husker er du sykepleier), for ca. 10% av dem har fått sparken i år og i fjor pga sparerunder. Jeg nevner bare det negative her. De positive sidene har du sikkert god greie på. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 ''Da kan det ikke være Sverige vi snakker om, jeg har aldri slitt så fælt som da jeg skulle lese meg gjennom en del av av det svenske pensumet '' Da jeg studerte var mesteparten av pensumlitteraturen på engelsk. Jeg fant ut at enkelte av bøkene fantes i svensk oversettelse, og kjøpte fornøyd et eksemplar. Var overrasket over hvor mange ord jeg ikke forstod. Etter å ha lest en halv bok konverterte jeg tilbake til engelsk... Sånn er vi så forskjellige. :-) Jeg er student, og det meste av pensumlitteraturen min er på engelsk. Hvis jeg finner noe pensum på svensk, leser jeg det i stedet, for det synes jeg er mye lettere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Jeg ville ikke gjort det. Å flytte hvis barna mistrives, er en ting. Men å flytte når de har det så bra der de bor, ville jeg ikke gjort. Vi flyttet flere ganger som barn, og det er IKKE greit å få alle røttene revet over. Jeg er faktisk av den oppfatning at foreldre ikke skal tenke først og fremst på sine egne behov og ønsker i en slik situasjon, men på hva som er best for barna. Skulle jeg flyttet pga en jobb, ville det vært kun for ett år, og kun hvis barna var enige i det. Ett år borte, og så flyttet hjem igjen, det kan være berikende for barn. Men stabilitet og tilhørighet er utrolig mye viktigere for barn enn det mange er klar over. ''Men stabilitet og tilhørighet er utrolig mye viktigere for barn enn det mange er klar over.'' Er det din egen mening at du vet mer om dette enn mange andre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest been there done that Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 ''Men stabilitet og tilhørighet er utrolig mye viktigere for barn enn det mange er klar over.'' Er det din egen mening at du vet mer om dette enn mange andre? Ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Ja. Takk for ærlig svar, men jeg kan ikke være enig med deg. Du blander sammen dine egne behov og barnas. Trygghet kan ivaretas hos barn gjennom flytting, men mor kan ha det vanskelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest been there done that Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Takk for ærlig svar, men jeg kan ikke være enig med deg. Du blander sammen dine egne behov og barnas. Trygghet kan ivaretas hos barn gjennom flytting, men mor kan ha det vanskelig. Det er faktisk stikk motsatt. Det er barnas behov jeg er opptatt av, og ser tydelig, og som jeg mener bør vektlegges mer enn foreldrenes. DET ER FORRESTEN TO PERSONER MED SAMME NICK I DENNE TRÅDEN - VI ER IKKE SAMME PERSONER. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Det er faktisk stikk motsatt. Det er barnas behov jeg er opptatt av, og ser tydelig, og som jeg mener bør vektlegges mer enn foreldrenes. DET ER FORRESTEN TO PERSONER MED SAMME NICK I DENNE TRÅDEN - VI ER IKKE SAMME PERSONER. Hvorfor skulle du se det tydeligere enn andre? Det er for arrogant å si at dette vet du. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hvorfor skulle du se det tydeligere enn andre? Det er for arrogant å si at dette vet du. ''Hvorfor skulle du se det tydeligere enn andre? Det er for arrogant å si at dette vet du.'' Hmm - har du aldri tenkt på den måten selv? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 ''Hvorfor skulle du se det tydeligere enn andre? Det er for arrogant å si at dette vet du.'' Hmm - har du aldri tenkt på den måten selv? Jo mer enn en gang, men jeg har profesjonalitet i dette området, og erfaring både privat og jobbmessig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest been there done that Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Jo mer enn en gang, men jeg har profesjonalitet i dette området, og erfaring både privat og jobbmessig. Det har jeg også. Jeg synes du igrunnen virker nokså arrogant selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Det har jeg også. Jeg synes du igrunnen virker nokså arrogant selv. Hvem som er mest arrogant er ikke diskusjonsemne her. Jeg er overrasket over at du mener at mange ikke vet noe som du mener er sannheten. Du kan umulig være profesjonell når du uttaler deg om at mange ikke forstår det som du åpenbart mener å forstå. Du har ingen profesjonelle argumenter mot at barn flytter på seg for de finnes ikke. Dine private erfaringer teller ikke mer enn mine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Det er faktisk stikk motsatt. Det er barnas behov jeg er opptatt av, og ser tydelig, og som jeg mener bør vektlegges mer enn foreldrenes. DET ER FORRESTEN TO PERSONER MED SAMME NICK I DENNE TRÅDEN - VI ER IKKE SAMME PERSONER. Ungenes behov for å lære flere språk, møte nye venner, se nye kulturer, osv. - det er det du tenker på? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Ungenes behov for å lære flere språk, møte nye venner, se nye kulturer, osv. - det er det du tenker på? Med vennlig hilsen Det kan diskuteres hvorvidt det å lære seg nye språk og møte nye kulturer er behov. Det er i hvert fall ikke inkludert i Maslows behovspyramide. At det er berikende er de fleste enige i. Det finnes ingen forskning som beviser at barn tar skade av å flytte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miakami Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 "Hvis vi flytter, så vil vi kunne forstå det aller meste av språket uten problemer. Noen ord og uttrykk vil naturligvis være ukjente, men disse lærer vi fort." Husk på at både danske og svensker er ekstremt dårlige til å forstå norsk. Det er ekstremt frustrernde når folk ikke forstår hva man sier, og det er sikkert enda mer frustrende for barn enn det er for meg. Jeg bor i Danmark, og det tok et snaut år før jeg lærte meg å snakke dansk. Før det var jeg nødt til å snakke veldig sakte, gjenta meg selv igjen og igjen, ikke snakke med mer enn en eller to av gangen (så ble jeg aldri ferdig fordi det alltid var ord jeg skulle forklare). Og hvis det er Danmark dere tenker på og det er mannen din som har blitt tilbudt en jobb, vil jeg også nevne, at det absolutt ikke er mangel på sykepleiere her (så vidt jeg husker er du sykepleier), for ca. 10% av dem har fått sparken i år og i fjor pga sparerunder. Jeg nevner bare det negative her. De positive sidene har du sikkert god greie på. :-) jeg bodde en periode i danmark da jeg var 8 år, og jeg skjønte hva de danske barna sa, mens de ikke forsto meg, de bare ba meg snakke dansk, og for en 8-åring så snakket jeg dansk med en gang. var bare å gjøre et dansk "tonefall", snakke norsk med potet i halsen om du skjønner hva jeg mener, så forsto de meg og sa seg meget fornøyd med min dansk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.