Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Er ei jente på 28 år,litt undervektig, som har noen spm rundt SA og pergotime. Jeg har veldig sjelden mens, og derfor ingen eggløsnig. Har mens kanskje 4 ganger i året, og vet derfor aldri når jeg kan vente den. Er plaget med endel murringer i magen, og gynekologen jeg var hos mente jeg kunne ha pco/pcos. Starter med mitt første svangerskap som var et resultat av pergotime. Jeg ble ikke gravid den mnd jeg brukte pergo, men i mnd etter.Jeg var plaget av mye kvalme og tretthet.Hadde også endel brunlig utflod fra uke 7 til uke 12 ca. Termin ble august 09, og det resulterte i ei nydelig jente =) Jeg ble gravid igjen, denne gangen uten pergo, og fikk termin juni 11. Denne gange var ejg også plaget av kvalme og tretthet, men det føltes litt anerledes, kvalmen var veldig intens og jeg hadde endel magevondt. En MA ble oppdaget i uke 11, fosteret var 7+5. Gikk igjennom en utskrapning. Valgte p prøve igjen, men en baby lot vente på seg. Vi bestemte oss for å prøve pergo igjen. Også denne gange gikk det lett, ble ikke gravid den mnd vi brukte pergo, men mnd etter, akkurat som forrige gang. Terminen er nå også juni, 2012. Altså er jeg 7+3 idag, men denne gangen har jeg ikke vært noe spesiellt kvalm eller trett eller no, kun positiv test og ømme og større bryster. På lørdag fikk jeg endel slim med litt blodtråder i, dette forsatte på søndag. Idag blør jeg, og er det litt ømt og ubehagelig i korsrygg og mage. Men kan ikke si det er direkte vondt. Har ikke kommet noen klumper enda heller, bare friskt blod.(mindre enn en normal mens for meg) Jeg klarte ikke la være og sjekket livmortappen, og virker som den har åpnet seg litt. Så da gårjeg bare å venter på å få dette overstått. Hvor lang tid pleier slikt å ta?? Må det være vondt? Må det komme klumper, eller kan det bare blø rolig ut??? Så lurer jeg på, når dette er overstått, hvor lenge må jeg vente for å starte på pergo igjen?? Jeg har som sagt sjelden mens, og ofte går det opptil 4 mnd før jeg får ny mens. Så er jeg nødt til å vente på å få mensen igjen før jeg kan begynne på pergotime?? Dette barnet var svært ønsket, men vi begynner å få nok av negative tester, og nedturer. Så vi ønsker å prøve en siste gang til, tror ikke vi tåler mere. ( vet mange har slitt mere enn oss, men føler dette er grensen vår) ellers blir planen å søke om et forsterbarn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371993-sa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg forstår din fortvilelse, men jeg synes ikke at situasjonen ser helt depserat ut! Det positive er din alder og det at du har vist at du kan bli gravid og gå graviditeten ut. Det er et godt utgangspunkt.

Med hensyn til aktuelle graviditet, så er det ikke sikkert at du har abortert eller at abort er på gang. Be om snarets å få time på gynekologisk poliklinikk. Ultralyd og evt blodprøve vil kunne avklare om du fortsatt er gravid eller graviditeten har stoppet opp. En hjemmetest i urin sier ikke så mye. Din undersøkelse av livmorhalsen legger jeg ikke stor vekt på, den ytre delen er ofte litt åpenstående.

Forløpet av en abort er så ulikt fra gang til gang at det ikke kan gis regler. Det kommer an på hvor langt graviditeten var vart og hva som har fått den til å stoppe opp.

Hvis du aborterer og igjen ønsker å bli gravid, så kan du starte opp etter en måneds tid. Hvis du er sikker på at du ikke er gravid, kan du ta en 5-10 dagers kur med provera, det gir blødning og så starte med pergotime etter denne blødningen.

Lykke til, jeg synes ikke du skal gi opp, det er all mulig grunn til å tro at det kan lykkes.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371993-sa/#findComment-3254673
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...