Gå til innhold

Fellesnevner brøk

Anbefalte innlegg

Gjest Forklar meg takk :)

Se på denne siden:

http://www.statvoks.no/format/brok/samtrek/fellesnevner.html

Først så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke faktoriserer 4 som 2x2 men har med 1 også.

Også skjønner jeg ikke

''Fellesnevner må bli:

1·2·2·5 = 20''

Når man faktoriserete hadde man flere tall. Hvordan vet man at det holder med et ettall(eller det blir kanskje aldri mer unasett hvor mye man ganger med.), og to tottall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372028-fellesnevner-br%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor de har tatt med det ettallet, har jeg ingen overbevisende forklaring på. Jeg tror kanskje det er for å vise at man alltid starter med den minste faktoren og fortsetter oppover. Metoden blir mindre oversiktlig dersom man skriver f.eks. 4 = 2 * 2 og så 10 = 5 * 2 under. Du ser at faktor-rekka i eksemplet er satt etter størrelsen for alle tallene.

Du har rett i at man kan skrive opp 1 ganger noe så mange ganger man vil, uten at det blir noe større eller mindre av det (så lenge vi ganger eller deler). Men det viktige er nok at du tar det etter størrelsen.

Når du skal sette opp fellesnevneren, tar du med "det nye" for hver linje. Start med det minste tallet og ta med "hele" faktoriseringen 1 * 2. På neste linje har vi 4 = 1 * 2 * 2, det betyr en ny toer, siden vi har de to første (1 * 2) fra før. Hittil har vi altså 1 * 2 * 2.

Så kommer 10 = 1 * 2 * 5. Det nye her er femmeren. Behold det du har (1 * 2 * 2) og sett på * 5.

Denne metoden virker når alle startbrøkene er ferdig forkortet ved start, dvs. telleren er så liten som den kan bli. Sånn er det i oppgaven under også - tellerne er 3, 5 og 7. (Ikke tenk på dette hvis du blir forvirret av det.)

Hvorfor de har tatt med det ettallet, har jeg ingen overbevisende forklaring på. Jeg tror kanskje det er for å vise at man alltid starter med den minste faktoren og fortsetter oppover. Metoden blir mindre oversiktlig dersom man skriver f.eks. 4 = 2 * 2 og så 10 = 5 * 2 under. Du ser at faktor-rekka i eksemplet er satt etter størrelsen for alle tallene.

Du har rett i at man kan skrive opp 1 ganger noe så mange ganger man vil, uten at det blir noe større eller mindre av det (så lenge vi ganger eller deler). Men det viktige er nok at du tar det etter størrelsen.

Når du skal sette opp fellesnevneren, tar du med "det nye" for hver linje. Start med det minste tallet og ta med "hele" faktoriseringen 1 * 2. På neste linje har vi 4 = 1 * 2 * 2, det betyr en ny toer, siden vi har de to første (1 * 2) fra før. Hittil har vi altså 1 * 2 * 2.

Så kommer 10 = 1 * 2 * 5. Det nye her er femmeren. Behold det du har (1 * 2 * 2) og sett på * 5.

Denne metoden virker når alle startbrøkene er ferdig forkortet ved start, dvs. telleren er så liten som den kan bli. Sånn er det i oppgaven under også - tellerne er 3, 5 og 7. (Ikke tenk på dette hvis du blir forvirret av det.)

1000 takk for fin og forståelig forklaring :)

Fordi 4 krever 2*2.Alle krever 1 og 10 krever 2*5.

1*2*2*5= 20 det stemmer.Tallene 1 og 0 er de eneste som aldri forandrer seg når de ganges med 1.1*1=1, 1*0=0,0*0=0,2*0=0 osv.1*1*1*1*1*1.... osv = 1. Merkelig kanskje men slik er matte altså.

''Tallene 1 og 0 er de eneste som aldri forandrer seg når de ganges med 1.''

På hvilken måte forandrer andre tall seg når de ganges med 1?

Fordi 4 krever 2*2.Alle krever 1 og 10 krever 2*5.

1*2*2*5= 20 det stemmer.Tallene 1 og 0 er de eneste som aldri forandrer seg når de ganges med 1.1*1=1, 1*0=0,0*0=0,2*0=0 osv.1*1*1*1*1*1.... osv = 1. Merkelig kanskje men slik er matte altså.

Vel dette sa meg ikke så mye. Beklager.

Annonse

Gjest Gymnas77

På hvilken måte forandrer andre tall seg når de ganges med 1?

Ingen forandring.Det var jo det jeg sa.1 er det eneste tallet som aldri forandrer seg uansett hvilket tatt det ganges med.

x*1=x altid. om du setter 0 1 eller 987 som x vil svaret altid bli x.

Det var kanskje litt dårlig forklart.Ingen tall forandrer seg når de ganges med 1.

x*1=x

x kan være ett hvilket som helst tall utenom 0. siden x*0=0

Ingen forandring.Det var jo det jeg sa.1 er det eneste tallet som aldri forandrer seg uansett hvilket tatt det ganges med.

Det var kanskje litt dårlig forklart.Ingen tall forandrer seg når de ganges med 1.

x*1=x

''Det var jo det jeg sa. 1 er det eneste tallet som aldri forandrer seg uansett hvilket tall det ganges med. ''

Nei, det var ikke det du sa. Jeg kopierer igjen:

Det er noe helt annet. Det antyder at alle andre tall enn 1 og 0 forandrer seg når de ganges med 1. Derav mitt spørsmål til deg.

Jeg har utmerket kontroll over multiplikasjon med 0 og 1, men du skrev den påstanden til en som sliter med å finne fellesnevner for brøk. Du får la være å legge ut "regler" til de som sliter med matte, uten å lese gjennom dem først.

x*1=x

''x*1=x

x kan være et hvilket som helst tall utenom 0 siden x*0=0''

Dette er forøvrig også feil. Du trenger ikke gjøre noe unntak for x = 0.

Hvis x = 0, blir jo regnestykket 0 * 1, og det blir jo 0 som du sier, altså fortsatt lik x. Det er ingen grunn til å blande inn x * 0 i det.

Ganger du et tall med 1, er svaret alltid lik tallet selv. Det gjelder også ved divisjon med 1.

Ganger du et tall med 0, er svaret alltid lik 0. Divisjon med 0 derimot, er en udefinert operasjon.

Gjest Gymnas77

''x*1=x

x kan være et hvilket som helst tall utenom 0 siden x*0=0''

Dette er forøvrig også feil. Du trenger ikke gjøre noe unntak for x = 0.

Hvis x = 0, blir jo regnestykket 0 * 1, og det blir jo 0 som du sier, altså fortsatt lik x. Det er ingen grunn til å blande inn x * 0 i det.

Ganger du et tall med 1, er svaret alltid lik tallet selv. Det gjelder også ved divisjon med 1.

Ganger du et tall med 0, er svaret alltid lik 0. Divisjon med 0 derimot, er en udefinert operasjon.

Stemmer.1977 er lenge siden,faktisk hele 34 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...