Gå til innhold

Jeg har superman-hud, er det farlig?

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært flink til å smøre meg med solkrem siden jeg har ganske lys hud. Men jeg har aldri fått noen brunfarge, så folk syns det var litt morsomt at jeg aldri ble brun.

Men så sluttet jeg å smøre meg. Og da ble jeg brun!

Selv om vennene mine som bruker solkrem blir brent, så blir jeg bare brun. Jeg blir rett og slett ikke solbrent! Vennene mine kaller meg et medisinsk mirakel :P

Spørsmålet mitt er, kan jeg få hudkreft eller noe lignende siden jeg ikke smører meg, eller går det fint så lenge jeg ikke blir brent?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372063-jeg-har-superman-hud-er-det-farlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjansen for hudkreft er nok ikke så stor sålenge du soler deg "med måte", og i begrensede perioder ( noe som stort sett er tilfelle for oss nordboere.)

Det er bruk av solarium og / eller hyppig soling gjennom flere år, som er mest skadelig for huden og hyppigst kan fremkalle kreft.

Det at vi blir brune, er jo i bunn og grunn et selvforsvar fra kroppens side: Huden aktiviserer pigmentene for å beskytte seg mot noe den ikke er skapt for å tåle.

(Dette er grunnen til at man ofte flasser brunfargen av igjen når kroppen kvitter seg med hudcellene som ble "skadet")

Så hvis man utsetter huden for dette "angrepet" over lengre tid, vil det naturlig nok få konsekvenser på sikt. Ikke nødvendigvis kreft, men huden eldes raskere og man får flere pigmentflekker og rynker.

Jeg tror ikke du er mere utsatt enn andre for å få hudkreft selvom du nå har oppdaget at huden din tåler mye, og at du blir brun. Huden kan også endre seg med årene, så noen opplever de motsatte, at de tåler sola dårligere enn før.

Solkrem beskytter deg ved å filtrere bort de skadelige UV strålene, så selvfølgelig beskytter de mot hudkreft. Men da er du jo tilbake der du var, at du ikke blir brun, eller det tar lengre tid å bli brun.

Et tips kan være å bruke en lav solfaktor som gir litt beskyttelse og tilfører fuktighet, eller at du soler deg uten solkrem i korte intervaller av gangen.

Bare ikke overdriv, så går det nok bra!

• 4 uker senere...
Gjest solguru

Et tips jeg har hørt er å sole seg 10 min uten først, deretter smøre seg og holde seg unna sola i 20-30 min så den får trekke seg inn i huden og så sole seg. Bruk after sun eller aloe vera for å lindre og reparere huden etterpå og gi fukt.

Ser du at du tåler sola godt kan du bruke lav faktor, men

du bør begynne høyt og så trappe ned i løpet av sommeren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...