Gå til innhold

kreft leppe

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har hatt den kanskje uvanlige men plagsomme uvanen å pille av meg og bite av meg hud fra leppa. Har hatt den ca hele livet og er nå 22. Det er snakk om store mengder, ca ett "hudlag" i gjennomsnitt annenhver dag. Jeg har lest litt om plateepitel-kreft i munnen og lurer nå plutselig på om jeg kan være i fare for å utvikle dette. Jeg har nå selvsagt blitt skremt fra å gå tilbake til uvanen, men lurer på om skaden alt kan ha skjedd etter så mange år med dette. Jeg røyker ikke og snuser ikke, og drikker lite alkohol.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372309-kreft-leppe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det er litt omdiskutert om et gjentatt traume kan forårsake kreftutvikling. Som en hovedregel kan du gå ut fr at dette ikke er tilfellet. Det har vært rapportert non få tilfeller av at kroniske leggsår med mye betennelse og irritasjon etter mange år kan gi opphav til hudkreft at biting i leppen skulle kunne gi noe sånt har jeg aldri hørt om om . Leppekreft kommer først og frmst av soling hos dem som har vært eksponert mye gjennom mange år og da danner det ru, "skarpe" partier spesielt på underleppen som både er lett å se og kjenne. Men for øvrig er det sikkert bra om du kan slutte å bite deg. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372309-kreft-leppe/#findComment-3259661
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...