Gå til innhold

Si ifra til utro mann?

Anbefalte innlegg

Gjest Klamydia333

Hadde for noen uker siden ubeskyttet sex med en fyr fredagskvelden.

Han var singel, vet hvem han er, men kjenner ham ikke.

Dagen etter på lørdagen hadde jeg sex med en annen mann, som er gift.

Mistenker at den gifte mannen har vært utro før.

Fikk drøye 2 uker etter symptomer på klamydia, og testet positivt forrige uke.

Tipper jeg ble smittet av den single, på fredagen, og han gidder jeg ikke si ifra til.

Vurderer derimot å si ifra til han gifte, men tipper han ikke tør å sjekke seg nærmere, da må han jo innrømme utroskapen, og det gjør han nok aldri.

Hva hadde dere gjort? Si ifra eller ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372315-si-ifra-til-utro-mann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du bør si fra. Skjønner ikke helt hva du mener med følgende:

''Vurderer derimot å si ifra til han gifte, men tipper han ikke tør å sjekke seg nærmere, da må han jo innrømme utroskapen, og det gjør han nok aldri''

Det er da ikke noe problem å sjekke seg uten å innrømme utroskap. Viser han seg derimot å være smittet, kan han få et problem.

Jeg synes du bør si fra. Skjønner ikke helt hva du mener med følgende:

''Vurderer derimot å si ifra til han gifte, men tipper han ikke tør å sjekke seg nærmere, da må han jo innrømme utroskapen, og det gjør han nok aldri''

Det er da ikke noe problem å sjekke seg uten å innrømme utroskap. Viser han seg derimot å være smittet, kan han få et problem.

Jeg tror han har vært utro før, og da vet han jo selv at han kan være smitteprederen.... Om han selv ikke har symptomer, vil han selvsagt ikke gjøre noe med det, han får jo kun problemer om han smitter kona, og hun får symptomer.

Er vel ikke så vanlig å mistenke klamydia, når man tror man er godt gift.

Annonse

Jeg tror han har vært utro før, og da vet han jo selv at han kan være smitteprederen.... Om han selv ikke har symptomer, vil han selvsagt ikke gjøre noe med det, han får jo kun problemer om han smitter kona, og hun får symptomer.

Er vel ikke så vanlig å mistenke klamydia, når man tror man er godt gift.

Ansvarsfraskrivelse! Enig med de andre som har svart så langt: Selvfølgelig bør du si fra! Hva de respektive gjør i etterkant er ikke ditt ansvar, men du har da tatt ditt ansvar.

stadig optimistisk

Er det ikke slik at behandlende lege skal ha opplysninger om siste sexpartnere, og er den som informerer om saken?

Ikke nå lengre. Klamydia har nesten blitt en "folkesykdom". I og med at det har så få symptomer, både hos menn og kvinner, kan man ha hatt det mye lengre enn man tror. Kan for enkelte være en stor jobb å nøste opp i hvem som kan ha smittet hvem osv...

Tror at det er slik at alle har et ansvar for seg selv...

Men er enig i at trådstarter bør si i fra til begge to. Spesielt med tanke på at klamydia kan få store konsekvenser hvis man går med det for lenge... Ikke bra...

Ikke nå lengre. Klamydia har nesten blitt en "folkesykdom". I og med at det har så få symptomer, både hos menn og kvinner, kan man ha hatt det mye lengre enn man tror. Kan for enkelte være en stor jobb å nøste opp i hvem som kan ha smittet hvem osv...

Tror at det er slik at alle har et ansvar for seg selv...

Men er enig i at trådstarter bør si i fra til begge to. Spesielt med tanke på at klamydia kan få store konsekvenser hvis man går med det for lenge... Ikke bra...

Mm sånn å forstå. Jeg levde i en boble der testene er bedre enn før og vil kunne avsløre klamydia som ligger der. Men det er igrunnen en helt annen problemstilling.

Akkurat, så legen driver ikke detektivarbeid lenger. Men man er pliktig til å si fra fortsatt? I rettslig forstand? Jeg innbilder meg det.

stadig optimistisk

Mm sånn å forstå. Jeg levde i en boble der testene er bedre enn før og vil kunne avsløre klamydia som ligger der. Men det er igrunnen en helt annen problemstilling.

Akkurat, så legen driver ikke detektivarbeid lenger. Men man er pliktig til å si fra fortsatt? I rettslig forstand? Jeg innbilder meg det.

Tror ikke man har et rettslig ansvar. Det handler heller om moral og man blir oppfordret til å varsle. Så langt det lar seg gjøre da...

Tror legene har mer enn nok arbeid ellers, og ikke tid til å drive detektivarbeid;)

Tror ikke man har et rettslig ansvar. Det handler heller om moral og man blir oppfordret til å varsle. Så langt det lar seg gjøre da...

Tror legene har mer enn nok arbeid ellers, og ikke tid til å drive detektivarbeid;)

Gjelder det uansett kjønssykdom? Noen har jo blitt straffet for å ha hatt sex ubeskyttet med viten om HIV, uten å informere partner.

Annonse

Gjelder det uansett kjønssykdom? Noen har jo blitt straffet for å ha hatt sex ubeskyttet med viten om HIV, uten å informere partner.

Dette gjelder jo kun for noen sykdommer, og ikke forkjølelse, for eksempel.

I Danmark og en del andre land vil de nå trolig fjerne HIV-loven, ettersom HIV ikke lengre ansees som livsfarlig på samme måte lengre.

Med vennlig hilsen

stadig optimistisk

Nei, sorry, ser ut som jeg tar feil...

Googlet litt og fant ut at man er pliktig til å fortelle seksualpartner om sykdommen... Det står litt forskjellig på nettsidene. Men noen påstår at det er straffbart å ikke varsle til sine "kontakter".

Da vet vi det;)

Nei, sorry, ser ut som jeg tar feil...

Googlet litt og fant ut at man er pliktig til å fortelle seksualpartner om sykdommen... Det står litt forskjellig på nettsidene. Men noen påstår at det er straffbart å ikke varsle til sine "kontakter".

Da vet vi det;)

Kanskje et litt ullent område med forskjellig praksis det der da.

''Tipper jeg ble smittet av den single, på fredagen, og han gidder jeg ikke si ifra til.''

Såvidt jeg har skjønt merker ofte menn ikke at de har klamydia så det kan hende han har vært ute for akkurat det der tidligere - at kvinnfolket han fikk det fra ikke gadd fortelle ham det når hun oppdaget det. Hadde hun sagt noe til ham så hadde du kanskje ikke fått det...

Selvfølgelig skal du si fra til begge to!

''Tipper jeg ble smittet av den single, på fredagen, og han gidder jeg ikke si ifra til.''

Såvidt jeg har skjønt merker ofte menn ikke at de har klamydia så det kan hende han har vært ute for akkurat det der tidligere - at kvinnfolket han fikk det fra ikke gadd fortelle ham det når hun oppdaget det. Hadde hun sagt noe til ham så hadde du kanskje ikke fått det...

Selvfølgelig skal du si fra til begge to!

''kan hende han har vært ute for akkurat det der tidligere - at kvinnfolket han fikk det fra ikke gadd fortelle ham det når hun oppdaget det. Hadde hun sagt noe til ham så hadde du kanskje ikke fått det...

Selvfølgelig skal du si fra til begge to!'' Enig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...