Tullemor Skrevet 18. oktober 2001 Del Skrevet 18. oktober 2001 Jeg har idag vært på min tredje ultralyd - er nå 13 fullgåtte uker. Jeg har lest at fostre med kromosomavvik som f.eks. Downs har en ganske kraftig nakkefold mellom uke 11 og 14, og at gravide som er inne til ul på denne tiden så og si alltid blir undersøkt for dette. Det jeg lurer på er hvor stor nakkefolden må være før legen reagerer? Min ultralydlege er veldig flink til å forklare, men akkurat dette spørsmålet misforsto han visst. Han sa at fosteret har en nakkefolk på mellom 0 og 2 mm, og at alle fostre har litt nakkefold uansett. Er dette riktig? Ikke at jeg ikke stoler på ham, men det virket så rart. Er under 2 mm lite nakkefold, eller er det grunn til å begynne å lure? Han sa forøvrig ingenting om ekstra oppfølging eller noe pga dette, så jeg antar at alt var normalt. Men jeg lurer altså på hvor mye som skal til før mistanken om at noe kan være galt er til stede? På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37232-nakkefold-ultralyd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 20. oktober 2001 Del Skrevet 20. oktober 2001 Å drive ultralyddiagnostikk krever spes.utdannelse og slike faktakunnskaper som du er ute etter, kan jeg dessverre ikke svare på. Jeg er selvsagt klar over dette med nakkefolden hos barn med Down syndrom, men eksakt hvilke mål man forholder seg til ved målinger av denne blir for spesifisert. Jeg mener imidlertid at du kan føle deg helt trygg på din leges utsagt om at alle fostre har en liten nakkefold. Det spes. ved Down syndrom, er at de har en utpreget nakkefold, ganske sikkert kraftigere enn den din lege fant. Du hadde helt sikkert fått vite det hvis det ble funnet noe som krevde oppfølging. Her synes jeg du skal føle deg trygg. Forstår imidlertid sårbarheten som gjør at man gjerne stiller spørsmål ved alt som blir sagt og ikke sagt. Man er i en ekstremt sårbar posisjon som gravid. Ting skjer uten at man har den helt store kontrollen, samtidig som man vet at det meste står og faller på utfallet av svangerskapet. Det føles ihvertfall ofte slik. Jeg mener imidlertid at ikke noe av det du her har fortalt skulle være urovekkende. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37232-nakkefold-ultralyd/#findComment-141946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 22. oktober 2001 Del Skrevet 22. oktober 2001 Å drive ultralyddiagnostikk krever spes.utdannelse og slike faktakunnskaper som du er ute etter, kan jeg dessverre ikke svare på. Jeg er selvsagt klar over dette med nakkefolden hos barn med Down syndrom, men eksakt hvilke mål man forholder seg til ved målinger av denne blir for spesifisert. Jeg mener imidlertid at du kan føle deg helt trygg på din leges utsagt om at alle fostre har en liten nakkefold. Det spes. ved Down syndrom, er at de har en utpreget nakkefold, ganske sikkert kraftigere enn den din lege fant. Du hadde helt sikkert fått vite det hvis det ble funnet noe som krevde oppfølging. Her synes jeg du skal føle deg trygg. Forstår imidlertid sårbarheten som gjør at man gjerne stiller spørsmål ved alt som blir sagt og ikke sagt. Man er i en ekstremt sårbar posisjon som gravid. Ting skjer uten at man har den helt store kontrollen, samtidig som man vet at det meste står og faller på utfallet av svangerskapet. Det føles ihvertfall ofte slik. Jeg mener imidlertid at ikke noe av det du her har fortalt skulle være urovekkende. Lykke til videre. Hei! Jeg var til tidlig UL pga kromosomfeil i sist svangerskap, og nakkefolden ble nøye målt. Legen, en UL-spesialist sa at her var det ingen fold. Ingen fold var i dette tilfellet 1-2 mm fold og det regnes for "ingen". Han sa at i de tilfellene det er en fold, som kan inikere kromosomavvik, er den helt påtagelig stor og umulig å ikke se. Så med 2 mm tror jeg du kan slappe helt av Men, når det er sagt er det jo kun 60% av alle barna med en kromosomfeil som har denne folden. Resten ser helt vanlige ut på UL. Men, jeg følte meg rolig nok til å avbestille fostervannsprøve. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37232-nakkefold-ultralyd/#findComment-142202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.