Gjest lurerpåsåmyerart Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Jeg har noen spørsmål angående journaler som skrives hos vanlig allmennlege/fastlege. Dersom man går til en annen lege enn fastlegen sin, blir fastlegen da oppdatert på det den andre legen noterer seg/får av prøveresultater? Jeg har også et spørsmål om man kan endre tidligere skrevne journaler eller legge til et forklarende tillegg. Det som er saken er at jeg i perioder har veldig angst for sykdommer. I 1998 eller 1999 var jeg på skoletur i Russland og hadde en episode på t-banen der et par-tre gutter sa noe til meg, som jeg ikke helt forstod. Da jeg skulle av t-banen og gikk forbi dem, så dultet den ene gutten vennskaplig bort i armen min mens han sa noe. De jeg var sammen med sa han bare hadde sagt noe på tull. Da jeg kom hjem den ettermiddagen, så oppdaget jeg et stikk (så ut som et insektsstikk) på armen. Jeg koblet det opp mot personen som hadde dultet borti meg og ble usikker på om han kunne ha stukket meg med en sprøyte. I dag vet jeg at det er ytterst usannsynlig. Jeg kjente IKKE noe stikk heller. Jeg så ingen ting som kunne virke mistenkelig, og det var bare et "dult" med hånda på skulderen/overarmen min. Det var dessuten midt på vinteren og jeg hadde tykk vinterjakke og genser på meg. Jeg har riktignok aldri forsøkt å stikke en sprøyte gjennom jakke og genser, men jeg vil anta at man må ta i litt for å få en sprøyte igjennom da? Jeg var stresset pga dette resten av uka i Russland og tankene begynte å ta overhånd. (av typen: at det kunne hende han hadde stukket meg uten at jeg kjente det og at jeg ikke kjente det fordi han slo borti meg samtidig. Og hvis han hadde en sprøyte og stakk meg med den, så kunne jeg ha fått hiv/aids etc etc...) Jeg endte til slutt opp hos lege i Norge og fikk tatt en hiv/aids (og kanskje hepatitt også, jeg husker ikke). Den var negativ. Jeg tok ny test igjen etter 3 eller 6 mnd. Jeg har også tatt tester senere og vært blodgiver etter dette, så jeg vet at jeg er frisk. Det er ikke det som er problemet. Dette ble gjort hos en annen lege der jeg bodde før, og før jeg fikk den fastlegen jeg har nå. For litt siden var jeg hos legen og han bladde seg bakover for å se hva han hadde notert på meg tidligere. Og da kommenterte han at han så et notat om at jeg hadde tatt hiv/aids-test pga sprøytestikk. Jeg hadde nesten glemt episoden og ble så paff over at det sto der at jeg bare mumlet "ja". Jeg angrer meg for at jeg ikke forklarte situasjonen der og da, men det ble bare ikke sånn. Jeg synes det er litt misvisende at det står at jeg ble stukket av en sprøyte når det ikke var det som var tilfellet. Skal jeg bare la det ligge, eller kan jeg ta det opp med legen? Går det an å få det slettet? Eller går det an å lage et notat om at jeg forklarer situasjonen som skjedde den gangen i Russland. Det plager meg ikke så mye at det står der, men jeg skulle gjerne ha forklart ham det slik at han vet at det ikke var snakk om et sprøyteuhell. Jeg har vært hos fastlegen min en gang etter han leste dette opp fra journalen, men jeg fikk ikke til å forklare det da. Man har ofte så mye annet man skal ha ordnet og legene har dårlig tid, så jeg har ikke samvittighet til å lage mer jobb til ham enn han i utgangspunktet har. Det har jo egentlig ikke noe å si for nåtiden. Et siste spørsmål: Hvor lenge spares journalene før de foreldes? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372337-ang%C3%A5ende-journaler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.