Gå til innhold

Ensidig kosthold

Anbefalte innlegg

Gjest Ensidig kosthold

Kan man få sjekket om man mangler næringsstoffer/vitaminer/mineraler hos legen? Jeg har spurt fastlegen min om dette tidligere samt å teste kolesterolet. Han sier jeg er for ung (er 29) for å ha problemer med sånt.

Jeg har hatt perioder med spiseforstyrrelser og jeg har spist veldig ensidig i perioder. Det er ikke fordi jeg ikke vet hva som er nyttig og bra for kroppen, men fordi jeg har slanket meg. (Jeg spiste 1000 -1150 kcal pr dag, trente ganske hardt 5 ganger i uka. Er 176 cm høy og veide 55-58 kg). Nå har jeg et mer avslappet forhold til kcalorier og jeg trener ikke riktig så hardt som jeg gjorde (det siste er mest pga at jeg har mye å gjøre før eksamen nå).

Tannlegen min anbefalte meg å ikke drikke juice/brus og ikke spise mye frukt pga emaljeskader/syreskader på tennene. De siste 5-6 årene har jeg derfor ikke spist frukt eller drukket brus/juice/farris. Jeg spiser banan noen ganger og vannmelon en gang i blant. Jeg unngår også all mat med syre/eddik i, som makrell i tomat, kaviar, sennep/ketchup, mat på restaurant som jeg ikke vet innholdet i etc etc. Jeg unngår også sukker (siden sukker omdannes til syre i munnen). Jeg spiser ikke rent sukker, ikke godteri/kaker/is og minst mulig ferdigmat som inneholder sukker.

Jeg har også store problemer med å tygge mat, så jeg spiser bare myk mat. Jeg har også problemer med å spise med metallbestikk eller glass fordi jeg er redd for å dulte borti tennene mine når jeg spiser. Jeg spiser derfor helst med plastbestikk og jeg drikker av plastglass (ikke engangs, men sånt fra ikea).

I det siste har jeg også fått problemer med å spise kald og/eller varm mat, fordi jeg har fått for meg at tennene ikke tåler det. Jeg har også problemer med å snakke eller ha munnen åpen utendørs nå som det er kuldegrader (Det er veldig vanskelig på den sosiale biten. Jeg har hund som jeg går turer med, og må unngå å møte folk nå fordi jeg ikke vil snakke med noen. Jeg går med skjerf over munnen, og jeg prøver å holde den mest mulig lukket når jeg er ute).

Forholdet mitt til mat er derfor ganske anstrengt. Jeg spiser altså ikke noe med syre, sukker, ikke har mat, ikke kald/varm mat. Det gjør det også veldig vanskelig å være sosial, og hvis jeg må spise sammen med andre, så må jeg late som jeg "glemmer" å spise maten min, sånn at den rekker å bli avkjølt først. Jeg har store problemer med å tygge maten på en normal måte, så jeg liker best å spise for meg selv. Jeg greier for eks. ikke å tygge av en brødskive, men må dele opp i biter som jeg har inn i munnen. Jeg unngår derfor lunsj med andre studenter og kollegaer på jobben.

Jeg vet veldig godt hva kroppen trenger og ikke trenger, men i en stresset studiehverdag, ender jeg opp med at å spise brødskive med smør til de fleste måltider. Det er fordi det er mykt å tygge og smøret står framme på benken her og er romtemperert. Jeg spiser vanlig middag (når den har stått til avkjøling og blitt romtemperert). Vi har kokte grønnsaker til middag hver dag, så jeg får i meg litt vitaminer der. Jeg prøver å være flink til å ta tran, jern og multivitaminer, men jeg har ikke vært flink til det i det siste. Problemet med tran er at flaska står i kjøleskapet, så da må jeg huske på å ta den fram og helle opp i et eggeglass som kan stå til temperering noen timer før jeg tar det. Vitaminpiller og jern har jeg tendens til å bli kvalm av.

Jeg er ganske normalvektig nå (62 kg), men jeg mistenker at kroppen min ikke er så sunn innvendig. Jeg har slitt med lavt jernlager i flere år. Det har ligget mellom 4 og 7. Blodprosenten er ok. Legen min vet ikke at jeg har så ensidig kosthold som jeg har. Jeg vet ikke om jeg skal fortelle det til ham? Kan jeg evt få tatt prøver for å undersøke hvordan vitamin/minerallagrene er? Jeg tror det lave jernlageret skyldes kosthold (i tillegg til litt store/langvarige blødninger). Kan det være at jeg får i meg for lite vitamin C? Jeg spiser en potet hver dag. Ellers har jeg ikke fått i meg sitrusfrukter de siste 5-6 årene. Jeg spiser heller ikke paprika. Jeg vet kålrot inneholder mye C-vit, men jeg spiser ikke det hver dag.

Jeg vet hovedproblemet her ligger i det psykiske, og jeg går til psykolog. Resultatet av problemene er at det går ut over kroppen min fysisk og det sosiale livet mitt.

Har du noen gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372429-ensidig-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...