Gå til innhold

Dårlig almenntilstand

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid slitt med diverse plager, uten å finne ut hva dette kan være. Det begynte for fem måneder siden da jeg var i India og fikk diare. Etter et par uker med diare begynte jeg å se blod i avføringen, og dette ble bare verre og verre. Over en periode på drøyt en måned hadde jeg store blødninger flere ganger daglig, både i forbindelse med avføring og utenom avføring. Hadde derimot ingen store smerter i mageregionen, bare litt ubehag og trykk. Var hos fastlegen som tok en avføringsprøve, og målte CRP og Hb, som begge var normale med CRP 5 og Hb 15. Avføringsprøven viste ingen unormale bakterier eller virus. Videre sendte han henvisning til sykehuset for endoskopi. Fikk videre beskjed om og bare ta det med ro og se an plagene. Plagene fortsatte uten bedring, med hyppige blødninger fra tarmen. Fortsatte å spise normalt, og oppdaget etter hvert vekttap. Fem uker gikk, og jeg kom til slutt inn på sykehuset for å få tatt endoskopi. Denne påviste betennelse i endetarmen, og de konkluderte med at det var proktitt. De ble ikke tatt biopsi eller celleprøver av betent område. Fikk stikkpiller for plagene, men etter ti dager var det fortsatt ingen bedring. Var inne til ny endoskopi, hvor det viste seg at endetarmen fortsatt var betent. Fikk da klyster med kortison, og gikk på dette i seks dager; uten virkning. Var inne til kontrolltime igjen og fikk beskjed om å bruke klyster i ytterligere atten dager. Dagen etter kontrolltimen flyttet jeg til Kina for å studere, og fortsatte behandlingen med klyster der. Blødningene ble gradvis mindre, og kom kun i forbindelse med avføring. Rødfarget utenpå avføringen. Dette fortsatte etter avsluttet kur, men jeg brydde meg ikke mer med det og tenkte det ville gå over av seg selv etter hvert. Avføringen var fortsatt løs, men ikke vanntynn. Litt dårlig matlyst, men fortsatte å spise normalt. En kveld fikk jeg plutselig feber, og akutt diare. Klarte nesten ikke spise eller drikke på nesten to uker, og var sengeliggende i hele perioden. Feberen varte i en ukes tid, og var på rundt førti. Blødningene fra tarmen stoppet et par dager etter jeg fikk feber. De neste to ukene gikk den opp og ned hele tiden. Var utrolig sliten og slapp, og måtte sette meg ned og hvile bare jeg skulle gå fra soverommet til kjøkkenet. Var mye svimmel og det svartnet bare jeg reiste meg opp og var oppe noen få minutter. Målte vekt og fant ut at jeg hadde gått ned femten kilo siden det hele startet, og omtrent åtte kilo de siste ti dagene. Var utrolig blek og hadde helt hvite lepper, og kaldsvettet mye. Om natten kunne jeg våkne flere ganger av at jeg var så svett at sengetøyet var helt vått. Begynte etter hvert også å få uklart syn, og klarte hverken å lese skriften i en bok eller på dataskjermen. Var også plaget med en hoste som jeg ikke skjønte hva kom av, for det var ikke noe å hoste opp. Føltes bare som om det var noe i lungene, og var generelt tungpustet. Alt dette varte i tre uker før jeg begynte å bli bekymret, og skjønte at dette ikke var en vanlig forkjølelse. Jeg hadde vært i kontakt med foreldrene mine hjemme, som naturlig nok var kjempe bekymret. De kom til Kina på besøk, og etter noen dager fant vi ut at det var høyst nødvendig å kontakte en lege. Jeg var så syk og dårlig at jeg ikke klarte å gjøre noen ting, klarte så vidt å komme meg ut av sengen for å gå på toalettet. Jeg var veldig bekymret, og hadde mest lyst til å reise hjem til Norge. Så foreldrene mine tok kontakt med fastlegen min og forklarte for han hvilke symptomer jeg hadde. Han ville ha meg hjem med en gang, og jeg fikk legetime dagen etter jeg kom hjem. Hos legen tok de nye blodprøver, og målte en CRP på 97 og en Hb på 11. Han sendte også henvisning til sykehuset for å få tatt en koloskopi. Videre kunne han ikke si noe om hvorfor CRP var så høy eller hvorfor Hb hadde gått ned så mye på litt over tre måneder. Han tok heller ingen andre prøver eller undersøkelser. Fikk beskjed om å ta det med ro og ringe tilbake om det skulle bli noen endringer. Begynte også på jerntabletter. Hjemme sov jeg for det meste, og hadde minimalt med krefter og energi. Avføringen ble plutselig normal, og jeg begynte å spise normalt igjen. Etter en uke hjemme følte jeg meg mye bedre, og begynte å kvikne til igjen. Var fortsatt sliten og slapp, men klarte å spise normalt og hadde ingen andre store plager. Det gikk enda en uke som var fin, og jeg følte meg bare bedre og bedre. Nå har jeg vært hjemme i snart tre uker, og nye plager har oppstått. Nattesvetten er fortsatt vedvarende, og jeg våkner om natten av klissvått sengetøy. Har fortsatt lite energi, og er mye slapp og trøtt. Kan sove i godt over tolv timer uten problemer. Har også fått intense smerter som jeg føler kommer fra selve skjelettet. Smertene er noen ganger så intense at jeg bare må holde meg i ro, og varer i alt fra noen få minutter til et par dager. Smertene er lokalisert i lyskeområdet, spesielt på høyre side, og i brystet, både i midten og i ribbena på hver side, og ellers litt i armene og bena, spesielt ovenfor knær og albue. Har også hatt voldsomme stikksmerter nederst i rygg- og brystområdet, akkurat der hvor ribbena slutter. Disse smertene er både på høyre og venstre side, men spesielt i ett område på venstre side, ovenfor nyrene til venstre for ryggmargen. Det kjennes av og til ut som om smertene stråler ut fra nyrene eller leveren, avhengig av hvor smertene sitter. Da er det som regel utrolig vondt å puste ut eller inn, og å ligge på siden. Ellers så har jeg fått en ganske stor hevelse rett under det nederste ribbenet på venstre side, men det gjør ikke vondt når jeg trykker på området. Denne hevelsen er markant, og jeg har aldri hatt den før. Ellers plages jeg fortsatt mye av hodepine, daglig, svimmelhet, og kvalme. Etter tre uker med fett- og næringsrik føde har jeg heller ikke gått opp noe i vekt. Jeg har veid sekstitre kilo nå i snart seks uker, og normalt sett veier jeg rundt syttifire. Jeg spiser mye mat, og prøver å spise en del fett og karbohydrater, men uten resultat. Jeg har aldri hatt problemer med dette tidligere. Jeg tar ellers multivitamintilskudd, tran, jerntabletter, og melkesyretabletter. Jeg føler meg generelt syk og dårlig, og klarer liksom ikke å komme ovenpå igjen. Jeg har ikke snakket med fastlegen noe mer etter jeg kom hjem, og fortalt om det som har oppstått den siste uken. Tanken var i utgangspunktet å vente til etter koloskopi, om ti dager, og se om de finner ut noe der. Jeg er normalt sett i fin form, og har aldri slitt med helseplager tidligere, med unntak av astma når jeg var yngre. Derfor er jeg litt bekymret for hva dette kan være, og siden fastlegen ikke forklarer eller forteller meg så mye. Burde jeg ringe fastlegen og fortelle om disse plagene som har oppstått, eller burde jeg vente til etter koloskopi? Har du noen formening om hva det kan være, og om alt dette har en sammenheng?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372499-d%C3%A5rlig-almenntilstand/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Det virker som om alt startet i India og høy CRP indikerer en betennelse og blod i avføringen peker mot at hovedproblemet sitter i tarmen. Jeg vil anbefale at du sjekker om det er tatt undersøkelse av parasitter i avføringen og en såkalt FeCal test, som enkelt forklart er måling av crp direkte i avføringen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...