Gå til innhold

Kan man tilgi utroskap?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, når man tar tiden til hjelp.

Min mann var utro med sin eks tidlig i vårt forhold. Vi jobbet oss ut av det. Det tok tid- men det gikk. Jeg måtte også jobbe med tanken på hva han vil, og jeg konstaterte at han egentlig ville bli hos meg.

Uansett- det er ingen fasitsvar på det du spør om.

Det kommer an på hvordan man tilgir og hvilken holdning den uttro inntar.

Blir man møtt av bortforklaringer og bagatellisering, blir det ikke lett å tilgi. Og nesten umulig å tilgi og bevare selvrespekten. Om man tilgir med et slikt utgangspunkt, kan den uttro tolke det som at det ikke var så farlig.

Å tilgi er som å ettergi en gjeld, ikke å late som gjelden aldri har funtes.

Tilgir man med et utgangspunkt av at det som ble gjort var fullstendig galt. At man hadde fortjent mye bedre. At man er i sin fulle rett til hevn og til å forkaste den andre, men _velger_ å avstå fra denne retten: Da er man inne på et mer konstruktivt spor.

Man tilgir ikke fordi man er for fattig i seg selv til å oppnå rettferdighet, men fordi man er rik nok til å være generøs.

I en del situasjoner kan ensidig tilgivelse fungere. Man tilgir uten at den andre har innrømmet feil.

Når det er snakk om uttroskap, har jeg minimal tro på at det kan fungere uten at den uttro part tar et reelt oppgjør med seg selv og sine handlinger og gjør en drastisk kursendring for at det ikke skal skje igjen.

Tilgivelse kan gis kostnadsfritt for mottakeren. Fornyet tillit er derimot aldri gratis, tvert imot.

mvh

Blir man møtt av bortforklaringer og bagatellisering, blir det ikke lett å tilgi. Og nesten umulig å tilgi og bevare selvrespekten. Om man tilgir med et slikt utgangspunkt, kan den uttro tolke det som at det ikke var så farlig.

Tilgir man med et utgangspunkt av at det som ble gjort var fullstendig galt. At man hadde fortjent mye bedre. At man er i sin fulle rett til hevn og til å forkaste den andre, men _velger_ å avstå fra denne retten: Da er man inne på et mer konstruktivt spor.

Man tilgir ikke fordi man er for fattig i seg selv til å oppnå rettferdighet, men fordi man er rik nok til å være generøs.

I en del situasjoner kan ensidig tilgivelse fungere. Man tilgir uten at den andre har innrømmet feil.

Når det er snakk om uttroskap, har jeg minimal tro på at det kan fungere uten at den uttro part tar et reelt oppgjør med seg selv og sine handlinger og gjør en drastisk kursendring for at det ikke skal skje igjen.

Tilgivelse kan gis kostnadsfritt for mottakeren. Fornyet tillit er derimot aldri gratis, tvert imot.

mvh

Fantastisk svar!

Annonse

Gjest Knust og forbannet

mvh

En stor og varm takk til deg for kloke ord. De skal jeg ta med meg videre i denne vanskelige tiden....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...