Gå til innhold

Blir ikke gravid med nr 2

Anbefalte innlegg

Gjest Heiabrann

Hei! Vi er et par som har prøvd å få barn nr 2 i et år nå. Jeg er 38 og han 40). Ble gravid på første forsøk sist. Junior er nå 4,5 år gammel. Jeg har vært hos både fastlege og gynekolog for sjekk av hormonene og de er helt fine. Normal 28 dagers syklus, normal mens med blødning ca 3 dager, eggløsningstester viser tegn til eggløsning dag 12 hver mnd. Gynekolgen satt meg på Pergotime for å gi meg et lite "dytt". Vi er nå på tredje mnd uten å lykkes med Pergotime. Er normalvektig, forrige svangerskap var helt uproblematisk. Ja.. alt er egentlig ok:) Gynekologen ville ikke ta en sædprøve da det klaffes så fort sist, og mente at det ikke var nødvendig. Mannen min er normalvektig, men røyker. Så til problemet: Han drikker mye alkohol. Jeg er bekymret for dette og det plager meg virkelig. Hans inntak er ca en flaske hver kveld! I tillegg kommer helgen med gjerne litt sprit fredag og lørdag. Det skal sies at han står alltid tidlig opp og er fornuftig og legger seg i normal tid. Hvor mye skade kan alkohol gjøre på sæd kvaliteten på ca 5 år? For han er kosen med vin viktig og han har et godt liv uten et barn til, mao han stresser ikke med dette. Blir vi en til er det ok. Jeg ønsker bare litt synsing rundt dette, og ja jeg har fortalt han at han har et altfor høyt inntak av alkohol...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372625-blir-ikke-gravid-med-nr-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hulderen

Både røyk og alkohol reduserer sædkvaliteten.

Røyker og drikker mannen din mer nå enn for 5 år siden? Når mannen din ikke er like motivert for å få barn, så er det lurt å få sjekket sædkvaliteten før du maser på at han kutter ut røyk og alkohol som betyr så mye for ham.

Mener du at han drikker en helflaske vin hver kveld!? Hva sier han om du ber ham kutte den ut på hverdagene? Dersom han blir sint, nekter, hevder han har kontroll og kan slutte når han vil, men han vil ikke så vil jeg påstå han er stygt i faresonen for å bli alkoholiker...

Og før han får orden på drikkingen sin bør du vurdere grundig om du vil ha et barn til med ham. Ingen barn skal behøve å vokse opp med en alkoholisert forelder.

''Gynekologen ville ikke ta en sædprøve da det klaffes så fort sist, og mente at det ikke var nødvendig.''

Det synes jeg var korttenkt. Sædkvalitet er ingen konstant størrelse, og det er mye enklere å sjekke den enn ting som handler om deg.

Det er mye som kan nedsette sædkvaliteten, både røyking, for varm (trang) påkledning nedentil og livsstilsfaktorer som alkohol.

Alkoholforbruket er kanskje litt diskutabelt i alle fall, men det får dere finne ut av selv - det er f.eks. et poeng om det er konstant eller økende og om han kan la være hvis praktiske forhold tilsier det. Men moralen overlater jeg til andre her.

Jeg synes dere skal få tatt den sædprøven, slik at den saken blir avklart. Ellers blir jo alt bare spekulasjoner.

Vår yngste kom fem år på overtid, så jeg er ikke helt ukjent med problemstillingen. Han er avlet på tross av så elendig sædkvalitet at prøverørsforsøk resulterte i null befruktede egg.

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes dere skal be om henvisning til et senter for barnloeshet. Med din alder er det ingen tid aa spilde. Fra ca 37 aar reduseres fruktbarheten sterkt hos kvinnen. Det er nok en vesentligere faktor enn din manns alkohol- og tobakkforbruk. Da det er gaatt saa lang tid siden siste graviditet, er det aktuelt med sedproeve. Du har eggloesning paa dag 12, da er de fruktbare dager fra dag 7 til 12. Samleie et par ganger i de dagene er optimalt. Du husker aa spise folat og ikke foelge din manns eksempel med drikkingen? Du har allerede faatt en del kommentarer om hans alkoholforbruk, saa det skal jeg ikke moralisere om. Jeg haaper det lykkes aa bli gravid, ofte skal det bare mer taalmodighet till hos de som er eldre.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...