Gå til innhold

Rosasea

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt Rosasea i åtte år. Jeg er 44 år og kvinne. Jeg har i lange perioder brukt Rozex og er symptomfri så lenge jeg bruker det, men Rosaseaen kommer tilbake med en gang jeg slutter. Har brukt tetracycliner. Første gang en måned og var symptomfri i ett år. Neste gang en måned men fikk det tilbake med en gang jeg sluttet. Og så to måneder og fikk det tilbake med en gang jeg sluttet og ble verre enn tidligere. Det jeg lurer på er hva du synes er neste steg å prøve, og gjerne også tips hva som er steget etter der igjen hvis ikke første forslag fungerer.. Dersom jeg skulle prøvd laser eller dyre behandlinger, er det noe det offentlige dekker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372695-rosasea/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Rosacea er en hudsykdom som er hyppigst hos kvinner og typisk debuterer omkring 40 års alder +- 3-4 år. Noen blir også plagert mye tidligere og endel får utbrudd under svangerskap i 20-30 års alder. Bortsett fra at denne hudsykdommen involverer blodkar og talgkjertler, vet man ikke egentlig hva den kommer av. Av ting å smøre på er preparatene Rosex (mitronidazol) og Finacea (azelainsyre) de 2 vanligste som kan virke dempende på talgkjertelbetennelsen, dessuten tetracyclin tbl . I tilleg til dette benyttes karlaser for å redusere blodkarkomponenten og rødheten i huden , samtidig som slik laser også kan virke dempende på talgkjertelaktiviteten. Vi forsøker derfor å komnbinere de forskjellige behandlingene i forhold til av intensiteten av hudlidelsen og hva det er behov for i hvert enkelt tilfelle. Karlaserbehandlingen er ufarlig og gir vanligvis ikke så mye ulemper, men det kommer an på hva slags laser og hvem som utfører behandlingen. Stort sett får man ikke slik laserbehandling innen det offentlige helsevesenet og dermed får man heller ikke dekket utgiftene dersom man går til behandling andre steder. Ettersom dette er en hudsykdom ,anbefaler vi at man konsulterer hudleger vedr behandlingsopplegget. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372695-rosasea/#findComment-3262917
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...