Gjest mvh skal Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Hei. Jeg skrev til deg da jeg fikk diagnosen 2008 og fikk godt svar. Min diabetes har lenge latt seg regulere ved kost og mosjon. Men nå er blodsukkeret plutselig høyt. Jeg er usikker på hvor lenge, har bare målt siste uken, men når jeg tenker på symptomer vil jeg tippe det har vart et par-tre uker. Venter på HbA1c, den vil vel gi noe svar på det. Tidligere lå det mellom mest mellom 5 og 8 med noe topper opp til 10. Nå ligger det mest mellom 9 og 12, med topp opp til 14. Kan ikke se noen grunn til at det skulle stige nå, vekten er den samme, faktisk litt lavere, kost den samme, mindre stress, litt mindre turer, men om jeg ser på aktivitetsnivået totalt er det ikke særlig forskjell.Var hos fastlegen, og det virker som om han ikke skjønner dette med LADA. Eventuellt er det jeg som ikke skjønner. Han ville måle HbA1c, og det var det. Starte metformin hvis det var høyt, ellers ikke gjøre noe. Ikke ny time snart. Jeg tenker jo at om HbA1c ikke er høyt, så bør jeg vel måle ganske snart igjen, om dette har startet nylig, en uke vil vel ikke gi så stort utslag på HbA1c. Jeg ba om at han også målte c-peptid, og det er gjort. Om denne er lav tyder det vel på at insulinproduksjonen er synkende? Men det virker som om han ikke er opptatt av det. Har reagert på det tidligere og, at han snakker om type 2. Selvom behandlingen så langt har vært type 2, så har jeg forstått både på deg, spesialisten på Haukeland jeg var innom og diabeteskurset at om man har antistoffer så har man LADA og ikke type 2. C-peptid var normal da, men den var ikke fastende. Det ble langt dette, men kjenner jeg blir fortvilet når jeg føler at fastlegen ikke helt skjønner seg på LADA. Er det lite kunnskap om dette hos faslteger? Hva gjør jeg videre nå, mht måling av blodsukker osv? Håper jo jeg får starte på medisin når prøvene foreligger, for det er ubehagelig å ligge så høyt, både psykisk fordi jeg vet det ikke er bra, men merker det godt når det kommer opp i 12 og 14. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372738-diabetes-lada-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.