Gå til innhold

Hva kan det være ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg håper at kunnskapene til dere som er her inne kan hjelpe meg. Jeg er en kvinne på 42 år. For fem år siden fikk jeg smertefulle anfall i eggstokkene i en halv dag av gangen , med fire ukers mellomrom. Jeg har tidligere fjernet livmor og lymfekjertler i magen på grunn av livmorhalskreft. I etterkant av dette fikk jeg muskelsmerter, vansker med å trene, trøtthet, sår hals, problemer med mage/tarm og vektproblemer (la på meg 10 kilo på veldig kort tid). Jeg hadde en følelse av å være betent i kroppen. For tre år siden ble dette mye bedre da jeg tok en ketolysekur (ekstrem lavkarbodiett) og betennelsene forsvant og treningsevnen kom tilbake. Kognitivt følte jeg meg også mye bedre. Smertene hver fjerde uke forsvant også. Jeg har levd på et kosthold med lite karbohydrater siden og trener også 3-4 ganger i uka. Jeg får allikevel tilbakefall et par ganger i året (høst og vår) med smerter i eggstokkene og da med en påfølgende sykdomsutvikling. Denne klarer jeg å stoppe med å ta en 4 dagers kur med kortison i samråd med min lege. Det er den samme sykdomsutviklingen hver gang i de fire- fem dager etter at jeg har hatt et smertefullt anfall i eggstokkene. Jeg får vondt i muskulaturen og ledd (smerter mellom ribbein, hofte, skuldre og armer). Stemmen blir hes og jeg får vondt i halsen. Jeg sliter med å huske ting og å lese og sette meg inn i komplisert stoff når jeg har det sånn. Etter noen dager hoster jeg opp slimklumper. Jeg våkner også alltid om natten når jeg har det sånn og jeg må da tisse og har problemer med å sove. Det er også en uro i magen (som om jeg skulle opp til eksamen neste dag) uten at jeg har noen ytre stimuli og tidligere ble jeg også veldig betent i tykktarmen etter disse anfallene. Melkesyre sitter også igjen lenge etter trening når kroppen er i denne fasen. To dager etter å ha tatt kortison er alle symptomene borte.

Jeg slår ikke ut på en eneste blodprøve og har heller ingen kjente allergier. Legen min er forståelsesfull, men jeg føler at han står på kanten av det han kan hjelpe meg med. Jeg har jo ikke lyst til å leve på korte kortisonkurer hele livet og håper dette forumet kan hjelpe meg. Har dere her inne noen ide i hvilken retning jeg skal lete? Syns jo at symptomene dessverre ligner mye på CFS, og da fins det jo verken noen kur eller blodprøve, men hvis det kan være det, hvor finner jeg ekspertisen på det i Norge?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372782-hva-kan-det-v%C3%A6re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...