Gå til innhold

Betennelse i livmor og spontanabort

Anbefalte innlegg

Gjest mor til lille E

Hei, Jeg er en dame på 30 år. I mai var jeg til gynekologisk undersøkelse og fikk beskjed om at jeg hadde betennelse i livmor. Fikk antibiotika for dette, og fikk samtidig beskjed om at hvis ikke denne fungerte, så kom de ikke til å gjøre noe mer før jeg var ferdig med å få barn. Fikk aldri beskjed om å komme tilbake for å sjekke at alt var ok. Har sannsynligvis hatt denne betennelsen siden jeg fødte sønnen min i 2008 (jeg hadde aldri noen GU etter 6 uker). Nå i oktober ble jeg gravid på nytt, men dette resulterte dessverre i en spontanabort denne helgen. Kan denne livmorhalsbetennelsen ha noe med spontanaborten å gjøre? Jeg tenker hvis jeg ikke ble frisk etter antibiotikakuren jeg gikk på. Legen min sa at jeg ikke trengte å komme til legen for sjekk etter spontanaborten heller. Føler meg ikke spesielt ivaretatt. Ellers er jeg sunn og frisk og har ingen plager eller sykdommer. Forrige svangerskap gikk kjempefint uten noe trøbbel. Vi har lyst til å prøve å bli gravide igjen så fort kroppen er klar, men er nå bekymret for at betennelsen kan ha hatt noe med spontanaborten å gjøre... Kan det være en sammenheng?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372788-betennelse-i-livmor-og-spontanabort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det høres litt rart ut, det med betennelse. Det var betennelse i livmorhalsen? Og at du skulle ha gått med dette i flere år? Enda mer merkelig. Betennelse i livmoren kan man få etter fødsel eller inngrep, for eksempel etter utskraping ved abort, men det er ikke noe man går med kronisk over mange år. Den vanligste livmorhalsbetennelse er chlamydia. Ble det påvist? Hvilke symptomer hadde du og hvilken behandling fikk du? Det er en tilstand som heter bakteriell vaginose (BV), men det er en slags skjedekatar med illeluktende utflod.

Uansett tror jeg ikke det er noen sammenhang mellom en evt betennelse og det at du har abortert. Det er dessverre slik at minst 15 % av alle svangerskap ender med abort. Jeg synes bare du skal forsøke på nytt og ønsker deg lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS du kan gjerne legge inn tilleggsopplysninger som jeg skal svare på uten ekstra betaling, men det kan ta litt tid å få svar.

Gjest mor til lille E

Det høres litt rart ut, det med betennelse. Det var betennelse i livmorhalsen? Og at du skulle ha gått med dette i flere år? Enda mer merkelig. Betennelse i livmoren kan man få etter fødsel eller inngrep, for eksempel etter utskraping ved abort, men det er ikke noe man går med kronisk over mange år. Den vanligste livmorhalsbetennelse er chlamydia. Ble det påvist? Hvilke symptomer hadde du og hvilken behandling fikk du? Det er en tilstand som heter bakteriell vaginose (BV), men det er en slags skjedekatar med illeluktende utflod.

Uansett tror jeg ikke det er noen sammenhang mellom en evt betennelse og det at du har abortert. Det er dessverre slik at minst 15 % av alle svangerskap ender med abort. Jeg synes bare du skal forsøke på nytt og ønsker deg lykke til.

PS du kan gjerne legge inn tilleggsopplysninger som jeg skal svare på uten ekstra betaling, men det kan ta litt tid å få svar.

Så rart. Jeg hadde ikke merket noen symptomer. Ante ikke at det var noe galt. Eneste grunnen til at jeg hadde en GU var at jeg skulle ta en celleprøve, så det ble oppdaget tilfeldig. Hun sa at årsaken kunne være at ting ikke hadde grodd skikkelig etter fødsel. Hun nevnte ingenting om chlamydia. Det ville vært veldig rart også, for jeg har hatt samme partner i over sju år... Jeg fikk antibiotika. Husker ikke merket, men det var noen piller jeg skulle ta fire ganger om dagen, pluss stikkpiller om kvelden. Jeg aner jo ikke om ting er i orden nå, siden jeg ikke hadde noen symptomer i utgangspunktet.

Mette Moen, Gynekolog

Så rart. Jeg hadde ikke merket noen symptomer. Ante ikke at det var noe galt. Eneste grunnen til at jeg hadde en GU var at jeg skulle ta en celleprøve, så det ble oppdaget tilfeldig. Hun sa at årsaken kunne være at ting ikke hadde grodd skikkelig etter fødsel. Hun nevnte ingenting om chlamydia. Det ville vært veldig rart også, for jeg har hatt samme partner i over sju år... Jeg fikk antibiotika. Husker ikke merket, men det var noen piller jeg skulle ta fire ganger om dagen, pluss stikkpiller om kvelden. Jeg aner jo ikke om ting er i orden nå, siden jeg ikke hadde noen symptomer i utgangspunktet.

Det lyder meget merkelig. Jeg foreslår at du ber legen om en grundig forklaring, for ut fra din forklaring forstår jeg ikke hva som var galt, og ikke hvor det var betennelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...