Mariell1 Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Hei! Jeg håper at de komplementære kunnskapene dine kan hjelpe meg i riktig retning. Jeg er en kvinne på 42 år. For fem år siden fikk jeg veldig smertefulle anfall i eggstokkene i en halv dag av gangen, med fire ukers mellomrom. Jeg har tidligere fjernet livmor og lymfekjertler i magen på grunn av livmorhalskreft. Jeg var på det tidspunktet jeg ble syk i god form og slank. I etterkant av anfallet fikk jeg muskelsmerter, vansker med å trene, trøtthet, sår hals, problemer med mage/tarm og vektproblemer (la på meg 10 kilo på veldig kort tid). Jeg hadde en følelse av å være betent i kroppen hele tiden. For tre år siden ble dette mye bedre da jeg tok en ketolysekur (ekstrem lavkarbodiett) og betennelsene forsvant og treningsevnen kom tilbake. Kognitivt følte jeg meg også mye bedre. Smertene hver fjerde uke forsvant også. Jeg har levd på et kosthold med lite karbohydrater siden og trener også 3-4 ganger i uka. Jeg får allikevel tilbakefall et par ganger i året (høst og vår) med smerter i eggstokkene og da med en påfølgende sykdomsutvikling. Denne klarer jeg å stoppe med å ta en 4 dagers kur med kortison i samråd med min lege. Det er den samme sykdomsutviklingen hver gang i de fire- fem dager etter at jeg har hatt et smertefullt anfall i eggstokkene. Jeg får vondt i muskulaturen og ledd (smerter mellom ribbein, hofte, skuldre og armer). Stemmen blir hes og jeg får vondt i halsen. Jeg sliter med å huske ting og å lese og sette meg inn i komplisert stoff når jeg har det sånn. Etter noen dager hoster jeg opp slimklumper. Jeg våkner også alltid om natten og jeg må da tisse og har problemer med å sove. Det er også en uro i magen (som om jeg skulle opp til eksamen neste dag) uten at jeg har noen ytre stimuli og tidligere ble jeg også veldig betent i tykktarmen etter disse anfallene. Melkesyre sitter også igjen lenge etter trening når kroppen er i denne fasen. To dager etter å ha tatt kortison er alle symptomene borte. Jeg slår ikke ut på en eneste blodprøve og har heller ingen kjente allergier. Legen min er forståelsesfull, men jeg føler at han står på kanten av det han kan hjelpe meg med. Jeg har jo ikke lyst til å leve på korte kortisonkurer hele livet og håper dette forumet kan hjelpe meg. Hva kan dette være? Jeg syns jo at symptomene dessverre ligner mye på CFS, og da fins det jo verken noen kur eller blodprøve, men hvis det kan være det, hvor finner jeg ekspertisen på det i Norge? Jeg tar i dag større doser med D-vitamin, B, Mg og EyeQ fiskeolje i tillegg til et kosthold med lite stivelse og sukker.Har du noen andre gode ting som kan hjelpe kroppen min i riktig retning? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372809-hva-kan-dette-v%C3%A6re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Du forteller at livmor er fjernet pga kreft, men kan plagene hver 4. uke skyldes eggløsning i og med at du har dine eggstokker fortsatt? Det kan dannes små cyster sammen med eggløsningen som kan gi plager og en ultralyd eller blodprøve vil kunne vise om det er sammenfall. Når det gjelder ketogen diett vil denne oftest redusere insulinproduksjonen og produksjonen av insulinlignende vekstfaktor som begge kan fremme betennelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372809-hva-kan-dette-v%C3%A6re/#findComment-3265125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariell1 Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 Du forteller at livmor er fjernet pga kreft, men kan plagene hver 4. uke skyldes eggløsning i og med at du har dine eggstokker fortsatt? Det kan dannes små cyster sammen med eggløsningen som kan gi plager og en ultralyd eller blodprøve vil kunne vise om det er sammenfall. Når det gjelder ketogen diett vil denne oftest redusere insulinproduksjonen og produksjonen av insulinlignende vekstfaktor som begge kan fremme betennelser. Hei og takk for svar. Jeg håper du kan lese innlegget mitt igjen. Det jeg lurer på er hva de symptomene som oppstår etter eggstokksmertene kan være? Og hvilket fagmiljø som kan vite mer om dette innenfor helsevesenet? (Jeg får vondt i muskulaturen og ledd (smerter mellom ribbein, hofte, skuldre og armer). Stemmen blir hes og jeg får vondt i halsen. Jeg sliter med å huske ting og å lese og sette meg inn i komplisert stoff når jeg har det sånn. Etter noen dager hoster jeg opp slimklumper. Jeg våkner også alltid om natten og jeg må da tisse og har problemer med å sove. Det er også en uro i magen (som om jeg skulle opp til eksamen neste dag) uten at jeg har noen ytre stimuli og tidligere ble jeg også veldig betent i tykktarmen etter disse anfallene. Melkesyre sitter også igjen lenge etter trening når kroppen er i denne fasen ). Jeg har til opplysning ikke eggløsning når jeg har disse smertene. Jeg har målt dette med eggløsningstest. På forhånd takk ! Med vennlig hilsen Mariell 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/372809-hva-kan-dette-v%C3%A6re/#findComment-3267842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.