Gå til innhold

Statiner eller ikke?

Anbefalte innlegg

Stenis1365381464

Stig, ønsker dine kommentarer på dette, hvor mener du jeg bommer: min kone (59) og jeg har god helse, trener 3x uka, spiser sundt. For 3-4 år siden ble hun anbefalt å begynne med Statiner, hadde kolesterolnivå som var ca 40% for høytt. Hun fikk etter noen måneder bivirkninger som: mer vann i kroppen, muskelsmerter, slapphet og hukommelsesproblemer. Hun sa hun følte seg rett og slett gammel. Ingen av oss tenkte at dette kunne være grunnet Statinene, men tilfeldighetene ville at jeg konsentrerte meg om dette og undersøkte en mengde rapporter, dokumenter og erfaringer over etpar måneder. Vi ble forbløffet. Hvis man ser bort fra at farliggjøringen av høytt kolesterol (isolert sett) i utgangspunktet er imøtegått i et utall av rapporter, men konsentrerer seg om pasientundersøkelser, er et eksempel en amerikansk kolesterol-nivå måling på 130,000 pasienter som var innlagt på sykehus med mer eller mindre tilstoppede blodårer, så hadde gjennomsnitten av disse et betydelige lavere kolesterolnivå enn nivået som regnes som befolkningsgjennomsnittlig. (!?) Hvis dette er riktig så er jeg (mitt kolesterolnivå er lavere enn anbefalt) mer i faresonen enn henne, dog er det hun som ble anbefalt behandling. På pillepakka sto det husker jeg, at hun IKKE bør slutte behandlingen, det kunne føre til komplikasjoner. Vel, min kone sluttet likevel over tid, og hun har blitt sitt gamle jeg etterhvert. Hennes foreldre ble gamle, hun røyker ikke og har ikke vært syk siden hun var barn, har arvelig høytt kolesterol. Så har jeg etterhvert skjønt at kolesterolet kan være skadet (oxydert/korrodert) eller ikke. I ekstreme tilfeller vil oxyderte fettstoffer klistre seg til åreveggene, da åreveggene også forandres. Årsaken til dette kan være svært mange, og vanskelig å behandle, og dette vil være konsekvensen ved både høytt eller lavt kolesterolnivå. Hva gjelder bruk av Statiner for å tvinge kolesterolproduksjonen i leveren til å reduseres så har min kone og mange andre selv følt resultatet, og lurer på om ikke kolesteronivået i kroppen bør få være hva den er, dvs personspesifikt ? Den enorme produksjonen av kolesteroldempende medisiner (mange titalls milliarder kroner) rundt om i verden representerer også en maktfaktor, og hvis jeg ser det i sammenheng med det "noe ukritiske trykket" fra fastleger for nye Statinabbonenter så blir jeg redd. Hvor bommer jeg Stig ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372820-statiner-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Mange nordmenn bruker statiner for å få ned kolesterolverdiene og vi er i økende grad klar over at mange kan få bivirkningene du nevner. Det er viktig å huske på at mange statinbrukere er friske i utgangspunktet og toleransen for å akseptere bivirkninger bør være lav. Det er en pågående debatt om hvor viktige statinene er for å forebygge hjertesykdom hos de som ikke er syke og mange mener at statiner kan ha en hjertebeskyttende effekt utenom å senke kolesterolet, f.eks. en betennelsesdempende effekt. Uansett så er risikovurdering alltid en sum av faktorer hvor røyking, familiehistorie og blodtrykk kan være viktigere enn kolestrolet. Hos kvinner som er friske er et moderat forhøyet kolesterol alene en ikke så stor risikofaktor mener de fleste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372820-statiner-eller-ikke/#findComment-3265126
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...