Gå til innhold

Sjefen graver i hvorfor jeg er syk

Anbefalte innlegg

Hun har nok nylig blitt kurset i pasientdemokrati og medsbestemmelse og denslags, og så er hun redd for at hun ikke gjør det mye nok. :)

Tror jeg du har helt rett i, og det er jo supert og nødvendig i mange behandlingssituasjoner. Det var det imidlertid ikke i min :)

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

16

• Persille1365381127

8

• Mary Poppins

4

• cathlin

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest utslitt dame

Eksamen kan du bare ta, det er ingen lovbrudd eller uklarheter rundt det :)

Ang. lønnen: jeg vil anta at du også får denne. Selv om du er sykemeldt så er dette noe som er opparbeidet gjennom et helt år, det gjelder for alle ansatte - og det har ingenting med dine prestasjoner akkurat nå å gjøre. Det _kan_ hende de hadde vurdert det annerledes dersom du hadde vært borte et helt år, men denne type sykemeldinger bør være helt uproblematisk i forhold til denne utbetalingen.

Det samme gjelder for bonusen på 5.000 dersom det er basert på avdelingsmål, og ikke personlige mål for deg :)

Jeg skjønner hva du tenker ang å ikke falle utenfor arbeidslivet. Og med forbehold om at jeg ikke vet noe om historikken eller diagnosene dine, så faller du ikke utenfor om du er sykemeldt i tre måneder (f.eks). Det blir som en litt lang ferie.

Vi har en som er langtidssykemeldt hos oss nå, og det er litt uklart hvor lenge vedkommende vil være sykmeldt. I likhet med din situasjon kan heller ikke vi gjøre noe for å få vedkommende tilbake på jobb - det er annen behandling som er nødvendig.

Men det vi gjør er å invitere vedkommende til alle personalmøter, avdelingsmøter, sosiale hendelser og bare rett og slett på besøk.

Det gjør at vedkommende holder kontakten med oss, de andre ansatte vedlikeholder sitt kjennskap til vedkommende, og terskelen for å komme tilbake på jobb blir lavere.

Du kan med fordel besøke arbeidsplassen og kollegene dine selv om du er sykemeldt. Du kan spise lunsj på jobben, og du kan delta på fellesmøter og julebord. Du må føle litt selv på hvor sosial du vil være, og hva som "passer seg" i forhold til at man er sykemeldt (søppelfull på julebordet passer seg ikke f.eks :P), men du trenger ikke holde deg helt unna selv om du er sykemeldt. Tvert imot faktisk.

Dessuten bør du forsøke å være sosial med vennene dine, og bruke tid ute i frisk luft alene eller med andre. Du bør komme deg ut av huset ditt hver dag, uansett hvor jævlig det er - og du bør treffe venner minst en gang eller to i uken for å ha avslappet sosial kontakt med andre, uten forventninger.

Det vil tilføre deg positiv energi :)

Jeg vet ingenting om lederen din heller, så jeg vet ikke om han har den omsorgen eller kompetansen som trengs for gjøre dette på riktig måte - men for din egen del så tror jeg du vil tjene på å sette klare grenser for deg selv. Vær helt ærlig på hva du kan klare, du trenger ikke snakke om hva du ikke klarer. Vær ærlig på hvor mye du tror du kan arbeide eller delta, du trenger ikke si noe om hvorfor du ikke kan delta noe mer enn det.

Klare rammer er veldig mye lettere å forholde seg til for andre, og da har du også plassert grensen et sted hvor ingen andre kan betvile den eller dytte på den. Når du sier "dette klarer jeg" - så kan ingen betvile det. De kan spørre om du er sikker, men svarer du ja - så er det sånn det er. Dersom du sier "dette klarer jeg ikke", så vil spørsmålene "hvorfor ikke" eller "men kan du prøve" osv ha mye lettere for å komme. Tenk litt på hvordan du formulerer deg, da reduserer du sjansen for spørsmål.

Jeg håper du orket å lese til slutten, det ble lenger enn jeg hadde tenkt ;)

Men det går an å få til gode løsninger der både din helse blir ivaretatt, og arbeidsgivers behov for informasjon og planlegging også blir tilfredsstilt. Man må bare kommunisere godt og ha litt åpen innstilling :)

Lykke til!

Jeg leste til slutten, og tenker så det knaker...

Har bestilt sydentur, drar like før julaften og blir borte til utpå nyåret. Ferien er allerede avklart. Er det lov å dra selv om man er sykemeldt før og etter? For kroppens del er det bedre å varme seg på en strand og slappe av helt, enn å gå rundt i mørket her, se parken daglig og bli minnet om det som har skjedd.

Jeg vil helt klart foretrukket å bli forelagt alternativer og mulighet til å være med å avgjøre hva som skal gjøres med min egen kropp. Mitt valg kunne bli å følge legens anbefaling, men jeg ville forsatt foretrukket å få det valget.

Mhp sykemelding så har ofte den som er i besittelse av kroppen en viss formening om hvordan det står til?

Ønsker du et svenskt system der sykemeldingens lengde avgjøres helt firkantet av diagnose, uavhengig av hvordan pasienten faktisk har det og uavhengig av arbeidssituasjon?

mvh

''Jeg vil helt klart foretrukket å bli forelagt alternativer og mulighet til å være med å avgjøre hva som skal gjøres med min egen kropp. Mitt valg kunne bli å følge legens anbefaling, men jeg ville forsatt foretrukket å få det valget'' Det er en vesentlig forskjell på "å bli forelagt alternativer" og å bli bedt om å være den som velger. Jeg ser du skriver "være med på å avgjøre", og det hadde vært mitt ønske også, men det var altså ikke saken i mitt tilfelle. Høyst sannsynligvis handler dette om det Mrs Wallace skisserer, nemlig at legen er fersk og formulerer seg klønete. For meg er dette lett å håndtere, men overfor min mor ville dette faktisk kunne bidratt til unødvendig usikkerhet. ''Mhp sykemelding så har ofte den som er i besittelse av kroppen en viss formening om hvordan det står til?'' Nei, jeg vet ikke hvor lenge jeg skal holde meg i ro etter inngrep tilsvarende det jeg foretok, og ville høyst sannsynlig vært hjemme kun en dag eller to uten kvalifiserte råd. Sist jeg foretok samme inngrep valgte jeg tre dager selv, og det var feil og førte til overbelastning. Denne gang ble jeg rådet to uker fullstendig ro, noe jeg aldri ville bedt om selv. ''Ønsker du et svenskt system der sykemeldingens lengde avgjøres helt firkantet av diagnose, uavhengig av hvordan pasienten faktisk har det og uavhengig av arbeidssituasjon?'' Dette tror jeg egentlig du vet svaret på selv :)

Har bestilt sydentur, drar like før julaften og blir borte til utpå nyåret. Ferien er allerede avklart. Er det lov å dra selv om man er sykemeldt før og etter? For kroppens del er det bedre å varme seg på en strand og slappe av helt, enn å gå rundt i mørket her, se parken daglig og bli minnet om det som har skjedd.

Dette er et spørsmål du må diskutere med legen din. Dersom h*n tenker som deg vil du få skriftlig bekreftelse på at du kan foreta et utenlandsopphold i sykemeldingsperioden. Dette må i såfall din arbeidsgiver bare forholde seg til.

Men - det er den juridiske siden av dette. Hvordan arbeidsgiver vurderer dette moralsk er en helt annen. Der vil jeg tro dat det hadde talt for din fordel om du var mer åpen rundt dine behov, slik at det ikke oppstod misforståelser til hvorvidt ditt fravær hadde med motivasjon å gjøre eller ikke. Stoler du på din sjef?

I forhold til arbeids

Annonse

Jeg skjønner at det er veldig frustrerende og at det kan misforstås, så jeg har vært veldig tydelig på at jeg faktisk _er_ syk og ikke skulker. Jeg har som sagt ingen kritisk rolle i bedriften, og arbeidsbelastningen er såpass liten for tiden at det ikke er noe problem når en er borte. 100% kan sikkert være mest praktisk for sjefen, men jeg tror jeg blir fortere frisk om jeg får jobbe så mye jeg orker, noe som tross alt er 100% i opptil 3-6 uker.

Jeg skjønte ikke den siste halve setninga.

Jeg vet ikke hva du jobber med, men jeg tror ikke det finnes mange arbeidplasser en kan være borte fra uten at det går ut over noen andre. Har man så lite å gjøre er man jo overflødig?

Jeg ville ha vurdert om ikke det mest hensiktsmessige vil være å være mer åpen i forhold til sjefen din. Dermed blir du kanskje kvitt vedkommendes nysgjerrighet og et ekstra stressmoment.

Jeg er helt uenig med de som antyder at du av hensyn til arbeidsplassen skal gå inn i en langtidssykemelding, såfremt dette ikke er noe din behandler foreslår av behandlingsmessige årsaker (noe som kun sjelden vil være tilfellet). Derimot kan det jo hende at en gradert sykemelding vil være en løsning, men jeg har størst tro på det PieLill foreslår, nemlig at arbeidsgiver fritas for plikten til å betale sykepenger (slik at nav gjør det i stedet).

Det finnes haugevis med studier som viser at langvarige sykemeldinger reduserer sjansen til å forbli i arbeidslivet og at delvis deltakelse er helsefremmende. Jeg synes du skal forholde deg til de rettigheter du har som syk arbeidstaker og la arbeidsgiver ta ansvar for sin del av dette. Ikke la deg presse ut av arbeidslivet.

Lykke til :-)

En ting til; når det gjelder den eksamenen det er snakk om, så hadde jeg tatt en telefon til nav og lagt frem saken - etter førstå ha alliert meg med behandler om at det er fornuftig at du møter opp til eksamen uansett form.

Gjest utslitt dame

Jeg skjønte ikke den siste halve setninga.

Jeg vet ikke hva du jobber med, men jeg tror ikke det finnes mange arbeidplasser en kan være borte fra uten at det går ut over noen andre. Har man så lite å gjøre er man jo overflødig?

Altså, jeg er tilstede 100% uten fravær i 3-6 uker av gangen før jeg går på en smell og må være hjemme en dag eller to. Om det skulle ha noen betydning, da.

Vi er ikke overbemannet egentlig, vi bare har lavsesong. Faktisk sliter de med å fylle opp alle stillingene.

Altså, jeg er tilstede 100% uten fravær i 3-6 uker av gangen før jeg går på en smell og må være hjemme en dag eller to. Om det skulle ha noen betydning, da.

Vi er ikke overbemannet egentlig, vi bare har lavsesong. Faktisk sliter de med å fylle opp alle stillingene.

''Altså, jeg er tilstede 100% uten fravær i 3-6 uker av gangen før jeg går på en smell og må være hjemme en dag eller to. Om det skulle ha noen betydning, da.

''

Jeg mener det er et fravær som arbeidsgiver bør kunne tolerere uten å bli negativ, særlig ut i fra det du sier om at det ikke oppstår noe akutt vikarbehov eller tilsvarende. Hold fast ved din rett til å være syk og hjemme fra jobb når du faktisk er det :-)

En dag eller to minst hver tredje uke er mye fravær. Det er så mye at jeg forstår at arbeidsgiveren begynner å lure.

Jeg har ingen problemer med å forstå at du sliter etter å ha opplevd noe sånt, men uansett har du for mye fravær til at det kan passere ubemerket. Jeg skjønner også at du ikke har lyst til å blottlegge deg for sjefen, men jeg tror du har mye å vinne på å gi ham eller henne et lite hint om hva som ligger bak. Det er veldig lett å tro at folk har skulkesyke når de har mange sporadiske fraværsdager uten at det oppgis noen årsak til det.

Annonse

Åpenhet er ikke alltid lurt. Det kommer helt an på hvem man har å gjøre med. For mye åpenhet setter en i en permanent sårbar situasjon.

Selv ville jeg nok gått for å kun gi nødvendige opplysninger. Overgrep er virkelig ikke noe man vil diskutere med sjefen.

mvh

Helt enig med PieLill.

Sjefen har dessuten ingenting med det.

Ja, du har lov å ta ut planlagt ferie så lenge NAV vet at du gjør det. (Du vil ikke få sykepenger i ferien, tror jeg.) Skal du reise utenlands under sykemelding må dette avklares med NAV og fastlege på forhånd.

Har arbeidsgiver/sjef litt omløp, vil h*n ha gjettet at sykdommen er stressrelatert og at du dermed vil ha godt av en ferie. Og arbeidsgiveren trenger ikke betale sykepenger i ferien.

:-)

Har sendt en e-post.

mvh

Gjest utslitt dame

Ja, du har lov å ta ut planlagt ferie så lenge NAV vet at du gjør det. (Du vil ikke få sykepenger i ferien, tror jeg.) Skal du reise utenlands under sykemelding må dette avklares med NAV og fastlege på forhånd.

Har arbeidsgiver/sjef litt omløp, vil h*n ha gjettet at sykdommen er stressrelatert og at du dermed vil ha godt av en ferie. Og arbeidsgiveren trenger ikke betale sykepenger i ferien.

:-)

Har sendt en e-post.

mvh

Rart, jeg fikk ikke eposten... bare den første.

Persille1365381127

Ja, det er lov :)

Du må søke NAV om å få beholde sykepengene mens du er borte, men dersom du får legen din til å skrive en liten lapp om at turen vil virke positivt for helsen din, så pleier det å være helt uproblematisk.

God tur!

Åpenhet er ikke alltid lurt. Det kommer helt an på hvem man har å gjøre med. For mye åpenhet setter en i en permanent sårbar situasjon.

Selv ville jeg nok gått for å kun gi nødvendige opplysninger. Overgrep er virkelig ikke noe man vil diskutere med sjefen.

mvh

Nei det er ikke alltid lurt, men jeg ville heller vært sårbar enn å virke lat. Men det kommer såklart en del ann på sjefen. For ordens skyld mener jeg ikke at hun skal fortelle om selve overgrepet - det er helt tilstrekkelig å si at man har opplevd noe traumatisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...