Gå til innhold

Dataspill, forhold og diverse annet

Anbefalte innlegg

Gjest Ladytron

Har en samboer som er opphengt i spill... Vi har vært sammen i litt over ett år nå... Vi hadde en veldig dårlig periode hvor vi kranglet mye, men det har roet seg i det siste. Da vi ble sammen trodde jeg at jeg hadde funnet meg en sånn type som kunne bli både kjæreste og bestevenn, har vel på en måte funnet ut at det siste ikke var tilfellet. Han sier at dataspillene er den store lidenskapen hans, og veldig ofte føler jeg at han bare er med meg fordi han må, mens i det øyeblikket han får mulighet til å spille så gjør han det, og da gir han seg ikke før jeg eventuelt har mast en stund på om ikke vi kan gjøre noe annet...

Før når vi har kranglet har han sagt at det han savner mest med å være singel er å kunne disponere tiden sin selv... Vi har det som sagt helt ok, han er stort sett snill med meg, han er normalt omsorgsfull, stabil og trygg. Før når jeg var singel levde jeg for naturopplevelser, reiser og konserter... Han har begrenset eller ingen interesse for dette, men ønsker ikke at jeg skal gjøre slike ting med kamerater heller (som var det jeg pleide å gjøre før). Føler ofte at alle dager er nesten like, han spiller og jeg kjeder meg... Tenker tilbake på hvordan jeg hadde det med eksen min, vi hadde et mye bedre vennskap, savner det litt... Samtidig er samboeren min trygg og god og jeg kunne nok ha hatt det mye verre.

Vet ikke hvorfor tanken på å gjøre det slutt virker så ubehagelig, men elsker jo han veldig høyt og det gjør vondt når jeg ser for meg et liv uten han... Jeg nærmer meg 30 og kunne godt tenke meg å få unger om ikke så lenge. Er vel litt redd for at jeg ikke skal treffe noen hvis jeg gjør det slutt med han. Ikke så lett alltid... Bør jeg være fornøyd med det jeg har eller bør jeg risikere smerten ved å gjøre det slutt mot at livet gjerne (muligens) blir bedre på sikt? Forstår det jo sånn at ingen forhold er perfekt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372884-dataspill-forhold-og-diverse-annet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ladytron

'' men ønsker ikke at jeg skal gjøre slike ting med kamerater heller (som var det jeg pleide å gjøre før). ''

Hva mener han er alternativet?

Når det gjelder å gå i fjellet så vil han heller at jeg skal gjøre det alene, han liker ikke at jeg "flyr rundt på fjellet i tights med andre menn". Da jeg presiserte at jeg godt kunne ta på meg noe mer baggy var det likevel et problem. Vi har forhandlet en del og er vel der at han sier at det går greit, men at han misliker det sterkt... Jeg må innrømme at jeg er redd for at han kommer til å bruke det mot meg i andre anledninger, og har vegret meg for å ta initiativ til noe, nå er det heldigvis ikke sesong for slikt... Når det gjelder reising har jeg vel stort sett fått beskjed om at hvis jeg gjør det med kamerater har ikke forholdet noen framtid lenger, og siden det er begrenset med konserter i hjembyen min blir også konsertgåing rammet av dette...

Glemte vel å nevne at han er veldig sjalu... Jeg satt en del på MSN før mens han spilte, men fikk så mange dårlige tilbakemeldinger på det at det måtte jeg bare slutte med... Ikke så kjekt å bli beskyldt for å ha kamerater i bakhånd i tilfelle forholdet skulle ryke... Han sa at det plaget han at jeg hadde mer til felles med ulike kamerater enn meg og han har, men det er jo vanskelig å finne så mye felles grunn når den eneste store interessen hans er spilling... Jeg er en litt geekete guttejente, så det er derfor jeg har mest kamerater. Har et par venninner, men de fleste av dem er småbarnsmødre og de har ikke den samme friheten som jeg har vært vandt med til å gjøre ting...

Jeg har alltid vært 100% trofast, aldri så mye sett på noen andre, og det har jeg tenkt å fortsette med.

Hvis jeg var i ditt sted ville jeg følt meg kvalt av sjalusien og de kravene han stiller til hva du skal (eller det du ikke får lov til) å gjøre på fritiden.

Jeg ville i tillegg satt pris på å gjøre hyggelige ting sammen med kjæresten min, og at vi hadde en del felles. Det høres det ikke ut som dere har mye av.

''Jeg nærmer meg 30 og kunne godt tenke meg å få unger om ikke så lenge. ''

Og hvis dere får barn, kommer han til å slutte med den lidenskapelige spillingen og bruke tiden på familien sin?

Hvis du ikke helt ærlig kan svare "ja, selvfølgelig" på det, synes jeg du skal tenke deg om mange ganger før du får barn med ham.

Du kommer til å bli et hespetre (med god grunn) når du sitter i halvsøvne etter en dårlig natt med en baby ved puppen på toppen av et berg av skittentøy, og ser at han sitter ved PCen som om dere ikke eksisterte.

''Jeg nærmer meg 30 og kunne godt tenke meg å få unger om ikke så lenge. ''

Og hvis dere får barn, kommer han til å slutte med den lidenskapelige spillingen og bruke tiden på familien sin?

Hvis du ikke helt ærlig kan svare "ja, selvfølgelig" på det, synes jeg du skal tenke deg om mange ganger før du får barn med ham.

Du kommer til å bli et hespetre (med god grunn) når du sitter i halvsøvne etter en dårlig natt med en baby ved puppen på toppen av et berg av skittentøy, og ser at han sitter ved PCen som om dere ikke eksisterte.

Kunne ikke sagt det bedre sjøl.

La meg ta kortversjonen: Dump ham.

Annonse

Når det gjelder å gå i fjellet så vil han heller at jeg skal gjøre det alene, han liker ikke at jeg "flyr rundt på fjellet i tights med andre menn". Da jeg presiserte at jeg godt kunne ta på meg noe mer baggy var det likevel et problem. Vi har forhandlet en del og er vel der at han sier at det går greit, men at han misliker det sterkt... Jeg må innrømme at jeg er redd for at han kommer til å bruke det mot meg i andre anledninger, og har vegret meg for å ta initiativ til noe, nå er det heldigvis ikke sesong for slikt... Når det gjelder reising har jeg vel stort sett fått beskjed om at hvis jeg gjør det med kamerater har ikke forholdet noen framtid lenger, og siden det er begrenset med konserter i hjembyen min blir også konsertgåing rammet av dette...

Glemte vel å nevne at han er veldig sjalu... Jeg satt en del på MSN før mens han spilte, men fikk så mange dårlige tilbakemeldinger på det at det måtte jeg bare slutte med... Ikke så kjekt å bli beskyldt for å ha kamerater i bakhånd i tilfelle forholdet skulle ryke... Han sa at det plaget han at jeg hadde mer til felles med ulike kamerater enn meg og han har, men det er jo vanskelig å finne så mye felles grunn når den eneste store interessen hans er spilling... Jeg er en litt geekete guttejente, så det er derfor jeg har mest kamerater. Har et par venninner, men de fleste av dem er småbarnsmødre og de har ikke den samme friheten som jeg har vært vandt med til å gjøre ting...

Jeg har alltid vært 100% trofast, aldri så mye sett på noen andre, og det har jeg tenkt å fortsette med.

Les ditt eget innlegg en gang til og lat som om det f.eks. er jeg som skriver det til deg. Hva ville du rådet meg til?

Vil du virkelig binde deg for resten av livet til en forvokst guttunge som tydeligvis ikke aner hva et forhold egentlig dreier seg om? En som vil sitte på ræva og spille dataspill (hallo?! en voksen mann!?) og som samtidig nekter deg å ha et liv! Mener han at du skal sitte og se på at han spiller og holde kjeft da?

Nei, han der hadde jeg ikke ofret en eneste dag til på!

''Vi har det som sagt helt ok''

'' han er stort sett snill med meg''

''Samtidig er samboeren min trygg og god og jeg kunne nok ha hatt det mye verre.''

Dette er ikke noe å bygge et forhold på etter min mening. Jeg tviler på at det blir bedre etterhvert, særlig ikke hvis dere får barn.

Persille1365381127

Så, han vil gjerne ha et forhold til deg i den grad at du tilhører ham og han kan disponere deg som han vil - men du kan ikke gjøre noe annet når han ikke vil være med deg?

Artig vri.

Jeg har en samboer som liker spill, men om han må velge mellom meg og spill - så velger han alltid meg. Han tyr "ofte" til spill når jeg jobber eller driver med andre ting, fordi jeg blir irritert av at han maser om at vi skal gjøre noe når jeg MÅ jobbe (f.eks), men han ville aldri prioritert å sette seg og spille _fremfor_ å gjøre noe med meg.

Og det er der en interesse bør være (mener jeg), uansett hva interessen er.

Nå har han en veldig asosial interesse, så ettersom du ikke deler den kommer det heller ingen andre mennesker inn i deres liv. Hadde de f.eks vært en guttegjeng som bare _måtte_ være sammen og gjøre et eller annet hver dag, så ville det jo vært rom for at jentene kunne finne på noe sammen også. Men han etterlater ingen åpninger for deg.

Og seriøst; løpe rundt i fjellet i tights?

Enten dumper du ham, får tilbake livet ditt og finner en annen på sikt - eller så må du ta en alvorlig prat med ham og sier at dette er konsekvensen dersom dere skal fortsette uten å ha noen felles interesser.

Han kan godt ha sin interesse, men den kan ikke overskygge forholdet deres.

Han skal få gjøre det han vil, men du får ikke lov til å gjøre det du vil?

Dette forholdet fungerer ikke til deres begges beste og kommer ikke til å gjøre det heller så lenge han ikke forandre sine holdninger. Det triste er at uansett hvor mye du prøver, kan ikke du forandre han, det er det bare han som kan.

Jeg forstår godt at du vegrer deg for å bryte med han, men før eller siden kommer det til å skje uansett. For du kan ikke i lengden holde ut dette forholdet.

Gjest Ladytron

Takk for tilbakemeldingene deres, det var klar tale. Jeg har lett for å ta på meg ansvar for ting som går skeis, så når jeg var misfornøyd med tingenes tilstand så tenkte jeg at det kanskje bare var meg som var for krevende... Men tydeligvis ikke...

Tror ikke jeg kommer noen vei med å ta det opp, har prøvd det før og det var da kranglingen startet. Tror jeg avventer til julen er over, så er det kanskje på tide å gå videre med livet. Det med unger har jeg og tenkt på - at kanskje det ikke vil bli så bra med han. Kanskje han rett og slett har det bedre i boblen sin.

Takk for tilbakemeldingene deres, det var klar tale. Jeg har lett for å ta på meg ansvar for ting som går skeis, så når jeg var misfornøyd med tingenes tilstand så tenkte jeg at det kanskje bare var meg som var for krevende... Men tydeligvis ikke...

Tror ikke jeg kommer noen vei med å ta det opp, har prøvd det før og det var da kranglingen startet. Tror jeg avventer til julen er over, så er det kanskje på tide å gå videre med livet. Det med unger har jeg og tenkt på - at kanskje det ikke vil bli så bra med han. Kanskje han rett og slett har det bedre i boblen sin.

''Det med unger har jeg og tenkt på - at kanskje det ikke vil bli så bra med han.''

Dagens understatement.

Klok er du om du pakker sakene og kommer deg vekk. Dette blir aldri et lykkelig samliv.

Annonse

Les ditt eget innlegg en gang til og lat som om det f.eks. er jeg som skriver det til deg. Hva ville du rådet meg til?

Vil du virkelig binde deg for resten av livet til en forvokst guttunge som tydeligvis ikke aner hva et forhold egentlig dreier seg om? En som vil sitte på ræva og spille dataspill (hallo?! en voksen mann!?) og som samtidig nekter deg å ha et liv! Mener han at du skal sitte og se på at han spiller og holde kjeft da?

Nei, han der hadde jeg ikke ofret en eneste dag til på!

Signeres.

Å være sammen med en vingeklipper (om enn så snill og velmenende og med alle mulige grunner til at vingene dine klippes..) er det samme som å være sammen med en som hindrer deg i å være deg.

Ok, la oss oppsummere. Du ønsker: ''en sånn type som kunne bli både kjæreste og bestevenn'' ''å få unger om ikke så lenge'' ''naturopplevelser, reiser og konserter'' Han sier at: ''dataspillene er den store lidenskapen hans'' ''han veldig ofte føler jeg at han bare er med meg fordi han må'' ''ikke unner deg dine interesser for natur, konserter og reiser''

Mitt råd er å LYTTE til hva han faktisk sier. Dersom det er dette du ønsker lærer du deg å leve med det, dersom ikke forlater du denne mannen. Det er liten eller ingen sannsynlighet for at han plutselig vil endre seg til en amorøs og andreorientert kjæreste for deg.

Du har sunne interesser, venner og klar for barn.

Han kan tilby syklig sjalusi og et liv som tilskuer til dataspilling.

Og du elsker han ? Tror jeg ingenting på. Du tror kanskje du gjør det, men du gjør det ikke. For da ville du ikke skrevet dette her på DOL.

Slikt forhold virker bare om den aktive parten uhemmet kan drive med diskene sine uten mistenksomhet og sure kommentarer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...