Gå til innhold

Flest samlivsbrudd blant skiftarbeidere

Anbefalte innlegg

''Blant de spurte over 30 år svarer 43 prosent av skiftarbeiderne at de har opplevd samlivsbrudd. 34 prosent av de øvrige svarer det samme. Det betyr at mer enn fire av ti skiftarbeidere har opplevd samlivsbrudd i denne aldersgruppen, mot tre av ti i resten av befolkningen.

Klart høyest samlivsbruddprosent er det i olje-, gass- og energisektoren. I aldersgruppen over 30 år er det i denne bransjen 51 prosent som har opplevd samlivsbrudd.

Den viktigste årsaken til samlivsbrudd, både blant skiftarbeidere og de som ikke jobber skift, er utroskap'' Kilde: http://www.aftenposten.no/jobb/Flest-samlivsbrudd-blant-skiftarbeidere-6711181.html

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372976-flest-samlivsbrudd-blant-skiftarbeidere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg savnet litt informasjon i den artikkelen. Det stod at den største grunnen til samlivsbrudd var utroskap. Men det stod ikke om det var skiftarbeideren eller partneren som brukte å være utro.

Enig i det, denne var litt mer utfyllende o(og nyansert): http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10024182

En undersøkelse jeg har lest tidligere viste at i ekteskapene som varte lengst, pleide paret legge seg og stå opp samtidig. Og det tror jeg er en god ting. Ved skiftarbeid blir det vanskelig å følge samme rytme, og det tror jeg kan slite på forholdet.

Jeg merker selv at det er slitsomt for tiden, fordi min mann jobber innimellom om kveldene. Han kommer hjem etter at jeg har lagt meg. Jeg blir forstyrret av at han kommer og legger seg, og han blir forstyrret av at jeg står opp grytidlig. Så vi blir begge forstyrret i søvnen. Det går også ut over sex-livet når vi legger oss til forskjellige tider.

En undersøkelse jeg har lest tidligere viste at i ekteskapene som varte lengst, pleide paret legge seg og stå opp samtidig. Og det tror jeg er en god ting. Ved skiftarbeid blir det vanskelig å følge samme rytme, og det tror jeg kan slite på forholdet.

Jeg merker selv at det er slitsomt for tiden, fordi min mann jobber innimellom om kveldene. Han kommer hjem etter at jeg har lagt meg. Jeg blir forstyrret av at han kommer og legger seg, og han blir forstyrret av at jeg står opp grytidlig. Så vi blir begge forstyrret i søvnen. Det går også ut over sex-livet når vi legger oss til forskjellige tider.

''ekteskapene som varte lengst, pleide paret legge seg og stå opp samtidig. Og det tror jeg er en god ting. Ved skiftarbeid blir det vanskelig å følge samme rytme, og det tror jeg kan slite på forholdet'' Det tror jeg du har helt rett i. Jeg har tidligere lest at forhold der en eller begge har mye reisevirksomhet i jobben er mer utsatt også, og det er også logisk. I perioder har mannen min reist mye, og jeg merket at det ikke var noe gode at han hadde de spennede opplevelsene sammen med sine kollegaer og hverdag sammen med oss. De siste årene har vi prøvd å ta ut ferie/ avspasering i forbindelse med de mer eksotiske oppholdene hans, slik at vi har fått opplevelsen sammen. Ingen tvil om at det er godt lim for et forhold.

Annonse

Jeg savnet litt informasjon i den artikkelen. Det stod at den største grunnen til samlivsbrudd var utroskap. Men det stod ikke om det var skiftarbeideren eller partneren som brukte å være utro.

Der som andre steder er det nok 50/50. ;0) Folk er naive og tror at oljearbeidere bare er menn. Det er ikke slik lenger. Og de møtes på plattformen, på diverse samlinger, kurs, festligheter osv. Alle disse tingene kommer i tillegg til den tiden de er borte på reell jobb om bord. Mens partneren sitter hjemme med barna.. ;0)

Og den som sitter hjemme med barna, er ensom, sliten, treffer sine på "jentekvelden" ute, eller på jobb. Eller har seg med nabo`n.

Akkurat som resten av samfunnet. Bare mer synlig siden offshorearbeiderne er en "egen liten gruppe".

Gjest luftslott

Har akkurat samme erfaring her, at det er fraværet av samme rytme som er vanskeligst. Enten står jeg opp når han kommer hjem og han drar på jobb noen timer etter jeg kommer hjem, eller så sover han når jeg drar, er borte når jeg kommer hjem og kommer selv hjem en time før jeg må legge meg. Heldigvis er hver tredje uke slik at vi er hjemme på kveldstid begge to, ellers ville vi slitt med å holde gløden ved like. Vi lever for helgene:-)

Klart det går ut over både sexliv og kjæresteforhold når man sjelden ser hverandre på et tidspunkt der begge er våkne og noenlunde opplagte...

Vi har jobbet skift begge to i ti år, jeg i nordsjøen (bøyelaster), han på innenriksferge. Statistisk sett skulle vi vel vært skilt for lenge siden...

Det er en stor andel som statistisk greier seg også, og de har nok noen kvaliteter. Med dobbel risiko er dere åpenbart et slikt par :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...