Gjest Nerda Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Jeg blir sprø snart... Tar utdannelse ved en privatskole, betalt av NAV. Etter bytte av saksbehandler (ikke min avgjørelse!) sa plutselig de at "neida så lenge jeg mottok uførepensjon så hadde jeg begrenset med krav på oppfølging." Hadde noen som fulgte meg serisøt til jeg begynte og saksbehandler ble byttet. Da var det stopp, med beskjed om at jeg versågod hadde å kontakte hjelpmiddelsentralen selv "dersom det skulle dukke opp et behov." Dette behovet har vært der siden jeg startet! Jeg vil ikke påberope meg å være teit - fikk A til en eksamen hvor de fleste fikk C. Eksamner kjøres fortløpende der jeg går. Grunnen til det var veldig store forkunnskaper, og lite behov for spesialutstyr (bortsett fra en heller guffen kiropraktorregning jeg ikke ville fått med skikkelig utstyr). IT er min store utfordring, hatt trøbbel med spesialprogramvare jeg nærmest er avhengig av for å få gjort noe som helst. Takket være mangel på utstyr, har jeg ikke vært i stant til å følge med i timene. Jeg ser skikkelig dårlig, og med en kikkert på 8x forstr ser man ikke særlig mye på en gang. Dermed er det ingen enkel biff å få med meg hva læreren vår egentlig viser når han går igjennom oppgavene. Dette betyr dobbelt så mye hjemmearbeid for meg, frustrasjon som faen over ikke å kunne få til det samme som resten av klassen i disse timene.... Kan iofs leve med det, men jeg er sur på skolen. Helt fra start har jeg sagt helt klart ifra om hva som kan være lurt, og hva jeg virkelig trenger. Deretter er jeg sur på NAV, og jeg skjønner meg ikke riktig på hva de driver med. Når det gjelder skolen... Et så banalt spørsmål som om jeg får bruke en ekstern skjerm under eksamen - skjerm jeg selv kan ordne... samt eksternt tastatur til laptopen. At jeg tidligere har sittet på enerom og ikke har problemer med det... Jeg vil ikke ta mer plass enn noen annen, bare det som står der (annen laptop med en drøss ledninger) midlertidig. To uker siden jeg spurte om disse tingene. Trenger større skjerm når jeg skal jobbe med noe over særlig tid - i alle fall når det kommer til mye formatering og bruk av menyer. Purret forsiktig et par ganger, men får ikke svar. (Jeg har spurt om denne problemstillingen før, og møtt negative holdninger med begrunnelse i at "klassene deres er så store." Men f heller... Laptopen min har 13". Helt ok til mer typen småtteri som å skrive eller surfe. Når det blir mye formatering o.l., trenger jeg en større skjerm iom at jeg forstørrer opp bildet rundt 5-6x. Bruker en type split-screen funksjon slik at jeg ser forstørret bilde øverst og vanlig bilde nederst. Med en stor skjerm får jeg se LANGT mer av bildet av gangen. Med en 13" tviler jeg på at jeg vil kunne gjennomføre denne eksamen fullstendig tross ekstratid. Jeg har purret på svar to ganger, ikke fått noe respons. Synes dette er utrolig dårlig faktisk. Spesielt med tanke på at man har et konkret krav på tilrettelegging fra skolen sin side. Privat eller ikke. Når det kommer til det datatekniske problemet mitt - stadig slitt i dette faget. Ikke det at jeg ikke kan eller ikke forstår, men det er ingen god følelse å se de andre i klassen få gjort unna oppgaver jeg må bruke et "halvt år" på fordi ting ikke funker som de skal. Blir så sliten av dette at jeg omtrent sovner på toget hjem - det er virkelig ikke bare køddpreik. Kontakte NAV? Jada. De sier "Kontakt leverandøren av programvaren." Leverandøren sier at jeg skal kontakte NAV før de gjør noe. Tulling ved hjelpemiddelsentralen sier bare at det allikevel er innvilget, og derfor leverandørs ansvar Leverandør sier igjen det motsatte. Kasteball. Jeg har IT-eksamen om en uke! NAV og leverandør har jeg kranglet med i en mnd. At skolen ikke svarer eller forsøker å etterkomme behovene mine... Jeg måtte f meg levere en håndskrevet eksamensbesvarelse fordi jeg ikke fikk bruke tilrettelagt utstyr. Satt ut ekstratida mi og trodde jeg skulle bli sprø. De hadde sagt at det ikke ville funke å flytte på utstyr midlertidig fordi klassene var så store. Kan ikke på noen måte skjønne det, da jeg allikevel (etter også egen forventning) satt mutters aleine på et datarom. Det ENESTE de hadde behøvd å gjøre var å flytte vekk en laptop som sto der fra før. Var masse ledninger og drit som satt fast, slik at det var håpløst å gjøre noe der og da. Jeg ble faktisk forbanna. Men da jeg fikk A på denne, følte jeg at jeg burde holde kjeft. Skolen sier det samme "du fikk jo A da, så da må det jo gå fint nå også..." Jeg er ikke helt med her... Etter det jeg har lest av lovtekst, plikter skolen å tilrettelegge. Føler ikke at de gjør det, føler at jeg faktisk har vært alt for tålmodig med de selv om sikkert enekelte mener jeg krisemaksimerer. Kanskje jeg gjør det, men allikevel - nå er jeg lite blid på etatene. HELDIGVIS var det noen gode mennesker som snakket med noen andre gode mennesker. Det er bra, og jeg ser fram til at kontakt kommer i orden. Dog må dette formaliseres, og det tar sin tid - særlig når saksbehandleren stadig er sykmeldt. NAV lokalt er ikke med på å gi meg en annen saksbehandler tross at dette burde betraktes som en hastesak... Noen erfaringer? Hva gjør man med en skole som ikke riktig skjøner, ikke gjør jobben sin - whatever hva det skyldes, lite forståelse, en tro på at de ikke kan, for dårlig info/pådytt fra meg... Hva gjør man når en saksbehandler har vært sykmeldt i x antall uker og man får høre at denne fortsatt vil være sykmeldt i x antall uker? Virker bare ikke som om NAV er interessert i å hjelpe. "Du må bare vente, man kan ikke gjøre noe med sykdom vettu." Skal få noen lite nådige personer til å ta NAV å, men dette rent datatekniske surret sliter ganske mye på meg nå. Hater å ta noen som helst hardt, men gudene skal vite at jeg har sagt hva jeg mener i denne saken. Vet jeg vl stå til eksamen, men om jeg får en lav karakter, skyldes det virkelig ikke at jeg ikke har fulgt med... Trenger kamerautstyr for å se prosjektor, tavle... Har ikke dette. Har noe programvare som ikke funker, bare vært rot siden jeg startet. Ikke kontaktet noen rundt slitet fordi alle trodde det var et konkret problem som kunne løses. Dette skjedde ikke, så jeg sitter nå uten spesialprogramvare en uke før eksamen. Og hva gjør mn med utdanningssteder som ikke viser respons på svært viktige henvendelser? Er det ubetimelig av meg å spørre om jeg kan få bruke en større skjerm????? Føler meg som en storforlangende, ekkel liten dust... Skal sette noen jeg vet ikke lar seg stanse tli å snakke med NAV over helga, men man blir satt ut når man finner ut at ting virkelig er out of order og for n-te gang krangler om hvem som har ansvaret. Hadde jeg visst hvordan jeg fikset det, vel så hadde jeg gjort det. Dette ble edder og galle, men det bare måtte ut... Jeg kjenner en i NAV-systemet, en som sitter ganske høyt... Han har sagt sitt og er oppgitt. Greit, veldig flott med tisp, jeg har forsøkt de. Vil nok søke råd der igjen om ikke noe nytter over helga. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373035-skoler-som-ikke-gj%C3%B8r-jobben-sinventing-p%C3%A5-nav/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Skolen plikter å tilrettelegge i rimelig grad. Dette med at lovverket sier "rimelig" grad, gjør at det er åpent for tolkningsspørsmål. Det virker som om du er svært sent ute med søknad om tilrettelegging under eksamen? Ved UiO må slike søknader være inne før 1.sept. i høstsemesteret og 1. febr. i vårsemesteret. Kanskje vil det lureste være å gjennomføre den eksamenen du har om en uke uten å lage alt for mye styr i uka som kommer, og så ta tak i tilretteleggingsproblemene igjen i etterkant slik at vårsemesteret blir bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373035-skoler-som-ikke-gj%C3%B8r-jobben-sinventing-p%C3%A5-nav/#findComment-3265475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nerda Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Skolen plikter å tilrettelegge i rimelig grad. Dette med at lovverket sier "rimelig" grad, gjør at det er åpent for tolkningsspørsmål. Det virker som om du er svært sent ute med søknad om tilrettelegging under eksamen? Ved UiO må slike søknader være inne før 1.sept. i høstsemesteret og 1. febr. i vårsemesteret. Kanskje vil det lureste være å gjennomføre den eksamenen du har om en uke uten å lage alt for mye styr i uka som kommer, og så ta tak i tilretteleggingsproblemene igjen i etterkant slik at vårsemesteret blir bedre. Heisann, takk for dine stadig gode lovkunnskaper og kjennskap til systemet! Jeg har nok formulert meg uklart. Vært i dialog fra start. Spurt hit og dit. Mast. Tror nok mitt hovedproblem er at jeg har hatt for stor tålmodighet, og derned satt meg selv i tidsklemme. Første eksamen vi hadde var i september/oktober skiftet Året startet opp på tampen av august.. Skolen sa ok til bruk av eget utstyr, men da jeg kommer for å gjøre dette sitter jeg der og får "Nei du kan ikke bruke ditt eget utstyr. Ikke kjangse å se hva jeg driver med på en pc/mac uten forstørring. Denne eksamenen krevde ikke Windows. Å koble opp macen min ville ikke vært problematisk. Nå har jeg enda til lagt inn Windows på den... Men det er så - jeg har vært i kontakt med skolen siden start, snakket med faglærerne. At det "stoppet opp" hos NAV, gjorde de det nok en smule kinkigere også. Håper å få de på banen over nyttår, og ikk minst på at jeg får nødvendige hjelpemidler før skoleåret er over... Prinsipielt vil jeg ha oden på den minnepinnen i løpet av uka. Bøir bare lite bli over de som sier noe, gjør noe annet, føler meg ikke hørt. Er IKKE første gang jeg har opplevd helt ville ventetider. Så har jo NAV vanvittig mye å gjøre, så jeg kan jo ikke klandre de for alt. Jeg har en slagplan, og håper den vil funke. Tanken er å få gjennomført den eksamenen selvsagt. Stå, heller konte og forhåpenglivis ha programvaren min på plass hittil. Da jeg leverte den jeg fikk A på hadde jeg allerede innvilkget ekstratid, fikk meg en overraskelse da jeg ikke fikk bruke eget utstyr med riktig probgramvare (dette har alltid vært bænkers når jeg tidligere har vært i en skolesetting.) Dermed fikk jeg de i det minste til æ forstørre opp oppgaveteksten kraftig så jeg kunne svare for hånd. Fysisk slitsomt for meg, men karakteren var jo i og for seg verdt det . Jeg tror ikke jeg har vært veldig seint ute. Problemet er at saker går litt fram og tilbake med hva som er ok. Men når det er slik som du sier om at skolen plikter å tilrettelegge - f får jeg ta de. Dette gjelder ikke bare eksamen, men også andre rent faglige ting. Tatt opp det før skolestart faktisk, og vært temmelig pågående med de. Mast etter skolestrt, purret fordi jeg ikke har hørt noe... Ikke ønsket noen noe vondt, men det er frustrerende å tenke på at man hadde en suåerpositiv saksbehandler som virkelig sto på, og det blir byttet til ei grå kontorrotte som bare leser regelverket. Hun visste ikke hva tidligere SYA er) - senter for tilrettelegging og deltakelse. Er disse jeg skal få sent henvisning til nå - så snart den saksbehandleren er på jobb. Vært i kontakt med nevnte instans, og de sier nøyaktig det samme som deg. Håper derfor at kontakten kommer igang raskest mulig. Det som går meg til hodet er alt som har fungert dårlig fra start, slik sm lærere som ikke har gjortjobben sin ved å installere programvare jeg trenger på noen av skolepc-ene. Fire uker tok det, og installasjonen ble påbegynt midt i en undervisningstimer slik at jeg ikke fikk gjort en milimeter i forhold til de andre. Sånt blir jeg grinete av. Installere det programmet gjør jeg selv på tre minutter (man trenger admin-tilgang for å legge inn, derfor det styret). Men nok om det. Mener ikke dette som en avvisning, faktisk tror jeg enda hardere på dette med skolens tilretteleggingsplikt er der når det kommer fra deg . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373035-skoler-som-ikke-gj%C3%B8r-jobben-sinventing-p%C3%A5-nav/#findComment-3265549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Heisann, takk for dine stadig gode lovkunnskaper og kjennskap til systemet! Jeg har nok formulert meg uklart. Vært i dialog fra start. Spurt hit og dit. Mast. Tror nok mitt hovedproblem er at jeg har hatt for stor tålmodighet, og derned satt meg selv i tidsklemme. Første eksamen vi hadde var i september/oktober skiftet Året startet opp på tampen av august.. Skolen sa ok til bruk av eget utstyr, men da jeg kommer for å gjøre dette sitter jeg der og får "Nei du kan ikke bruke ditt eget utstyr. Ikke kjangse å se hva jeg driver med på en pc/mac uten forstørring. Denne eksamenen krevde ikke Windows. Å koble opp macen min ville ikke vært problematisk. Nå har jeg enda til lagt inn Windows på den... Men det er så - jeg har vært i kontakt med skolen siden start, snakket med faglærerne. At det "stoppet opp" hos NAV, gjorde de det nok en smule kinkigere også. Håper å få de på banen over nyttår, og ikk minst på at jeg får nødvendige hjelpemidler før skoleåret er over... Prinsipielt vil jeg ha oden på den minnepinnen i løpet av uka. Bøir bare lite bli over de som sier noe, gjør noe annet, føler meg ikke hørt. Er IKKE første gang jeg har opplevd helt ville ventetider. Så har jo NAV vanvittig mye å gjøre, så jeg kan jo ikke klandre de for alt. Jeg har en slagplan, og håper den vil funke. Tanken er å få gjennomført den eksamenen selvsagt. Stå, heller konte og forhåpenglivis ha programvaren min på plass hittil. Da jeg leverte den jeg fikk A på hadde jeg allerede innvilkget ekstratid, fikk meg en overraskelse da jeg ikke fikk bruke eget utstyr med riktig probgramvare (dette har alltid vært bænkers når jeg tidligere har vært i en skolesetting.) Dermed fikk jeg de i det minste til æ forstørre opp oppgaveteksten kraftig så jeg kunne svare for hånd. Fysisk slitsomt for meg, men karakteren var jo i og for seg verdt det . Jeg tror ikke jeg har vært veldig seint ute. Problemet er at saker går litt fram og tilbake med hva som er ok. Men når det er slik som du sier om at skolen plikter å tilrettelegge - f får jeg ta de. Dette gjelder ikke bare eksamen, men også andre rent faglige ting. Tatt opp det før skolestart faktisk, og vært temmelig pågående med de. Mast etter skolestrt, purret fordi jeg ikke har hørt noe... Ikke ønsket noen noe vondt, men det er frustrerende å tenke på at man hadde en suåerpositiv saksbehandler som virkelig sto på, og det blir byttet til ei grå kontorrotte som bare leser regelverket. Hun visste ikke hva tidligere SYA er) - senter for tilrettelegging og deltakelse. Er disse jeg skal få sent henvisning til nå - så snart den saksbehandleren er på jobb. Vært i kontakt med nevnte instans, og de sier nøyaktig det samme som deg. Håper derfor at kontakten kommer igang raskest mulig. Det som går meg til hodet er alt som har fungert dårlig fra start, slik sm lærere som ikke har gjortjobben sin ved å installere programvare jeg trenger på noen av skolepc-ene. Fire uker tok det, og installasjonen ble påbegynt midt i en undervisningstimer slik at jeg ikke fikk gjort en milimeter i forhold til de andre. Sånt blir jeg grinete av. Installere det programmet gjør jeg selv på tre minutter (man trenger admin-tilgang for å legge inn, derfor det styret). Men nok om det. Mener ikke dette som en avvisning, faktisk tror jeg enda hardere på dette med skolens tilretteleggingsplikt er der når det kommer fra deg . Hvis du trenger konkrete råd/vurderinger mht hva som er rimelig og hvordan de gjør det andre steder, så ville jeg prøvd å ringe til http://www.uio.no/personer/adm/sta/sst/elseh/index.html . Hun har vært leder for tilretteleggingstjenesten ved UiO i en årrekke og er selv svaksynt; tipper hun er villig til å gi deg råd pr telefon. Du kan lese om hva UiO sier om tilrettelegging for blinde og svaksynte her: http://www.uio.no/studier/admin/tilrettelegging/synshemming/ UiO er sannsynligvis et av de lærestedene i landet som er best på tilrettelegging, så du kan ikke nødvendigvis forvente like gode løsninger på ditt lærested. Men de har funnet løsninger på det meste opp gjennom årene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373035-skoler-som-ikke-gj%C3%B8r-jobben-sinventing-p%C3%A5-nav/#findComment-3265636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nerda Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Hvis du trenger konkrete råd/vurderinger mht hva som er rimelig og hvordan de gjør det andre steder, så ville jeg prøvd å ringe til http://www.uio.no/personer/adm/sta/sst/elseh/index.html . Hun har vært leder for tilretteleggingstjenesten ved UiO i en årrekke og er selv svaksynt; tipper hun er villig til å gi deg råd pr telefon. Du kan lese om hva UiO sier om tilrettelegging for blinde og svaksynte her: http://www.uio.no/studier/admin/tilrettelegging/synshemming/ UiO er sannsynligvis et av de lærestedene i landet som er best på tilrettelegging, så du kan ikke nødvendigvis forvente like gode løsninger på ditt lærested. Men de har funnet løsninger på det meste opp gjennom årene. Tusen takk for linkene! At jeg ikke tenkte på det. Er nok sant det med privatskoler og tilrettelegging. De er ikke så vant til det mange. Også en del offentlige læresteder (videregående/grunnskole) har et slags bilde av at de kan klare alt selv, og ikke helt gå med på at det ville være en god ide både å lese lovetekst og lytte litt. Alle er heldigvis ikke sånn, men en god del er det. Syn er komplisert fordi det er så ekstremt mange måter å se dårlig på. Derfor trenger man gjerne kompetente som synspedagoger inn i bildet. Jeg håper dette skjer over nyttår - så får jeg heller ta konsekvensene av å være for etterpåklok inntil videre. Her tror jeg ikke det står på noe ønske om å gi f, men som du sier møte noe uvant. Selv har jeg nok vært litt etterpåklok, ikke vært bestemt nok fra start heller. Vil ikke være for kravstor mot noen, og dermed har enkelte saker hhv blitt forsinka eller kommet litt skeivt ut. Om ikke annet søkte jeg om ekstratid ved eksamner så snart jeg var i gang Ser at jeg må være litt mer bestemt. Ikke ekkel, men bestemt. Men som du sier - så håper jeg jo at dette snur seg når jeg får rette folk i ryggen. Nytter jo ikke å stresse med det før jul allikevel. Skal absolutt ta med meg det disse linkene sier. Igjen takk skal du ha! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373035-skoler-som-ikke-gj%C3%B8r-jobben-sinventing-p%C3%A5-nav/#findComment-3265784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.