nilia Skrevet 20. oktober 2001 Del Skrevet 20. oktober 2001 Hei! Jeg bare lurer på om det anbefales at man tar vitaminer når man er gravid? På vitabutikkene sleger de nemlig multivitamin for gravide, som man skal ta i første trimester. Dette kosttilskuddet inneholder alle viktige vitaminer samt jern, folat og lignende. Jeg har kjøpt en slik eske. Det kan vel ikke (i noen omstendigheter) være skadelig for fosteret når jeg tar disse vitaminene? Anbefaler dere at man tar vitaminer, eller bør man ikke ta disse før det er påvist at man mangler disse vitaminene i kroppen? (Jeg lurer også på om det er normalt at man kan ha smerter i underlivet ved orgasme når man er gravid?) Hilsen meg som håper på svar:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37312-multivitamin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 21. oktober 2001 Del Skrevet 21. oktober 2001 Multivitamintabletter er helt greit å ta, og det er aldri skadelig å ta vitaminer og mineraler i anbefalte doser. Når det gjelder folat, anbefales gravide å ta 0,4 mg i døgnet. Du behøver ikke ta noe mer enn det som er i disse pillene, men du bør ta ekstra kalktilskudd hvis du vet at du ikke får i deg nok melk, ost, yoghurt o.l. Regner med at jerntilskuddet i dine multi-vit.piller ikke er så høyt. Vanligvis anbefaler man ikke å ta jerntilskudd hvis det ikke er påvist lave jernlagre. Å ha litt smerter i underlivet under samleie eller ved orgasme, eller for den sags skyld ved jevne mellomrom i begynnelsen av svangerskapet, er helt normalt. Det er nok livmoren som strammer seg litt ekstra som en reaksjon på den mekaniske irritasjonen som et samleie kan gi. Dette er ikke farlig, men synes du det er ubehagelig og vondt, bør dere ta det litt med ro inntil videre. Det går sansynligvis bedre etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37312-multivitamin/#findComment-142043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.