Gå til innhold

Hvordan håndterer jeg dette da?

Anbefalte innlegg

''Jeg vakler mellom hysterisk latter og mordlyst når jeg leser om (sviger)mødre som blander seg i voksne barns rengjøring, julepynting og jeg vet ikke hva.''

Jeg vil ha en (sviger)mor som kommer hit og ordner til jul for meg ;)

Det vil gjerne jeg også ha, til nød kunne svigerdøtre og døtre komme å ordne litt opp så jeg slapp. Jeg sa til dattera mi at hun kunne lage jul i år, men da trodde jeg hun skulle steile ;)

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

10

• Dorthe

7

• Lillemus

3

• Hønemoren

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Det vil gjerne jeg også ha, til nød kunne svigerdøtre og døtre komme å ordne litt opp så jeg slapp. Jeg sa til dattera mi at hun kunne lage jul i år, men da trodde jeg hun skulle steile ;)

Dorthe dah - det er selvfølgelig mødrene som skal organisere julefeiringen helt inntil avkommet har etablert egne familier med barn. Det er da noe alle vet ...*s*

Gjest En fillesak

Jeg tenkte mest på det at du har sagt at konfliktene mellom han og faren er hovedgrunnen til at dere ikke får familielivet til å fungere, samt at farmor hadde bedt ham gi beskjed om lysestakene. Men forhåpentligvis har jeg tolket dette feil :-)

Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på det. Han er ikke hovedgrunnen, men etter at han ble voksen ble det mye bråk mellom disse to. De tåler ikke hverandre i perioder, da de er veldig like disse to. faren kjefter Sønnen svarer for seg, faren hisser seg opp, sønnen hisser seg opp og så har du det gående. Ingen gir seg, det utvikler seg til "krig" noe som var helt uutholdelig for oss andre.Sønnen ønsker at jeg skulle flytte fra faren ja, jeg prøvde da og fortelle om de gode sidene. Jeg forsvarte han til tross for at jeg ser akkurat det samme som sønnen ser, så hvis du tror at jeg satte disse to opp mot hverandre, så er det vel det motsatte jeg har prøvd å gjøre.

Gjest Elextra

''Jeg vakler mellom hysterisk latter og mordlyst når jeg leser om (sviger)mødre som blander seg i voksne barns rengjøring, julepynting og jeg vet ikke hva.''

Jeg vil ha en (sviger)mor som kommer hit og ordner til jul for meg ;)

''Jeg vil ha en (sviger)mor som kommer hit og ordner til jul for meg ;)''

Folk er forskjellige, jeg har godt forhold til både mor og svigermor, og er ikke veldig julete av meg, men akkurat dét vil jeg helst slippe.

Dorthe dah - det er selvfølgelig mødrene som skal organisere julefeiringen helt inntil avkommet har etablert egne familier med barn. Det er da noe alle vet ...*s*

Presanger skal de også ha og til og med bestemme mat og drikke. Neste år blir det rakørret og multekrem, det liker jeg, men ikke hun. Betale skal jeg også. Unger som nærmer seg tredve asså, de er innmari storforlangende ;)

Gjest En fillesak

Nei, men du fantaserte i går over hvilken søt hevn det ville være at hun følte seg dum under julefeiringen.

Nå er det du som tolker det slik. Jeg sa at jeg kommer til å være glad for at ihverfall jeg ikke har tedd meg på en måte jeg vil angre på.

Annonse

Presanger skal de også ha og til og med bestemme mat og drikke. Neste år blir det rakørret og multekrem, det liker jeg, men ikke hun. Betale skal jeg også. Unger som nærmer seg tredve asså, de er innmari storforlangende ;)

Selvfølgelig skal de både bestemme og få det som de vil. Det er sånn julefeiring sikal være;-) Men når hun får egne barn, DA er det din tur til å være gjest.

Gjest En fillesak

''Fra min side vil det ikke være noen dårlig stemning under julefeiringen. jeg kommer til å se bli ut og late som jeg ikke har hørt noen ting. Det er ikke alt som trengs og snakkes om.''

Høres jo riktig trivelig ut... :/

Er det utrivelig at jeg vil være blid?

Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på det. Han er ikke hovedgrunnen, men etter at han ble voksen ble det mye bråk mellom disse to. De tåler ikke hverandre i perioder, da de er veldig like disse to. faren kjefter Sønnen svarer for seg, faren hisser seg opp, sønnen hisser seg opp og så har du det gående. Ingen gir seg, det utvikler seg til "krig" noe som var helt uutholdelig for oss andre.Sønnen ønsker at jeg skulle flytte fra faren ja, jeg prøvde da og fortelle om de gode sidene. Jeg forsvarte han til tross for at jeg ser akkurat det samme som sønnen ser, så hvis du tror at jeg satte disse to opp mot hverandre, så er det vel det motsatte jeg har prøvd å gjøre.

Jeg trodde overhodet ikke at du hadde satt sønnen opp mot faren. Tenkte mer at konflikten mellom de to har "sprengt" familien, og at det ikke er et spesielt gunstig utfall av konflikter mellom foreldre og tenåringer.

Samme her, Dorthe, jeg har hatt julaften i alle år, vi har vært mellom 7 og 12 stk, jeg blir sliten både før, under selskapet og etterpå.

Jeg sa til datteren min: vil dere ikke være hjemme julaften da (de har to små barn), Nei, det kunne de ikke. Jeg sa det må være koselig å skape egne tradisjoner. Ja, kanskje, men vi vil ikke være alene sa hun, var jo ikke det jeg mente heller, ville be meg selv jeg :)

De pleier å være hos oss til julemiddagen og pakkeutdelingen, så er det videre til hans foreldre til nye pakker....jeg synes dette er så stressende, alt må skje så fort fordi dem skal videre.

Nå skal dem snakke om dette og jeg venter spent på svar....

Hører andre bestemødre sier at det er så deilig å gå bort julaften, komme hjem til ryddig hus.

Selvfølgelig vil jeg dra bort til dem på forhånd å hjelpe til. Vil også gjerne lage surkålen og betale ribba.

Dette blir spennende :)

Gjest En fillesak

Jeg trodde overhodet ikke at du hadde satt sønnen opp mot faren. Tenkte mer at konflikten mellom de to har "sprengt" familien, og at det ikke er et spesielt gunstig utfall av konflikter mellom foreldre og tenåringer.

Jeg er ikke sikker på hva du mener nå, men jeg kan betrygge deg med at sønnen ikke blir gitt noen skyld i at vi nå bor hver for oss. Såpass inteligens har jeg faktisk :) Det jeg skriver her, er ikke det samme jeg sier til min sønn.

Gjest En fillesak

''Er det utrivelig at jeg vil være blid?''

Nei, imponerende om du klarer det, men hadde jo sikkert vært gunstig for stemningen at du var blid på innsiden også.

Det tror jeg faktisk at jeg skal greie fint altså:) Dette stikker tross alt ikke så dypt, selv om det sikkert virker slik iom at jeg tar det opp her.

Annonse

Helt enig, Dorthe. Var på en interessant foredrag med Per Anders Nordengen i høst, han snakket mye om barne og ungd.oppdragelse og de fleste i dag "syr nok puter under armene" på avkommene sine.

Vi skal skåne dem for det meste, beskytte dem, men plutselig så får også de unge en motgang. Livet er ikke bare en oppoverbakke. Mange tilhørere på dette kurset kjente seg veldig godt igjen, jeg også, særlig når det gjelder "attpåklatten".

Vi allikevel si at de to eldste, nå med egne familier klarer seg bra, men motgang har dem vært forskånet fra så langt. Vært heldige sikkert, men de kommer jo de også, ingen slipper unna.

Gjest Elextra

Samme her, Dorthe, jeg har hatt julaften i alle år, vi har vært mellom 7 og 12 stk, jeg blir sliten både før, under selskapet og etterpå.

Jeg sa til datteren min: vil dere ikke være hjemme julaften da (de har to små barn), Nei, det kunne de ikke. Jeg sa det må være koselig å skape egne tradisjoner. Ja, kanskje, men vi vil ikke være alene sa hun, var jo ikke det jeg mente heller, ville be meg selv jeg :)

De pleier å være hos oss til julemiddagen og pakkeutdelingen, så er det videre til hans foreldre til nye pakker....jeg synes dette er så stressende, alt må skje så fort fordi dem skal videre.

Nå skal dem snakke om dette og jeg venter spent på svar....

Hører andre bestemødre sier at det er så deilig å gå bort julaften, komme hjem til ryddig hus.

Selvfølgelig vil jeg dra bort til dem på forhånd å hjelpe til. Vil også gjerne lage surkålen og betale ribba.

Dette blir spennende :)

Vi syntes det var både behagelig og koselig å flytte julaften til oss etter at vi fikk andre barnet. Da inviterer vi også besteforeldre og single onkler og tanter, og disse bytter gjerne litt på om de kommer til oss eller til andre barn/søsken.

Jeg syntes det var litt stressende å skulle bort på julaften, ha med seg flere bager med gaver og enda mer tilbake. I tillegg er det jo litt stressende å ha med små barn bort, en er redd for at de skal knuse arveporselenet etc. Men det mest avgjørende var jo ønsket om å skape egne juletradisjoner for oss og barna :-).

Gjest Elextra

Det tror jeg faktisk at jeg skal greie fint altså:) Dette stikker tross alt ikke så dypt, selv om det sikkert virker slik iom at jeg tar det opp her.

''Det tror jeg faktisk at jeg skal greie fint altså:) Dette stikker tross alt ikke så dypt, selv om det sikkert virker slik iom at jeg tar det opp her.''

Godt å høre! Det hørtes på meg ut til å være en ganske alvorlig konflikt både mellom mannen og deg og mellom svigermor og deg/dere.

Gjest En fillesak

''Det tror jeg faktisk at jeg skal greie fint altså:) Dette stikker tross alt ikke så dypt, selv om det sikkert virker slik iom at jeg tar det opp her.''

Godt å høre! Det hørtes på meg ut til å være en ganske alvorlig konflikt både mellom mannen og deg og mellom svigermor og deg/dere.

Som dere er inne på så er vel den alvorligste konflikten mellom meg og mannen min og isteden for å ha ett år eller to hvor vi rydder opp i mellom oss, så surrer vi det til bare enda mer og med alle rundt oss. Det er vel det som nå er i ferd med å skje.

Når ting blir fremstilt skriftlig med litt temperament, så hender det jo at ting virker mer alvorlig enn det er. Det er kanskje sånn det er for deg også? At når du har fått det hele litt ut av systemet, så er du ferdig med det.

I såfall er dette etter min oppfatning, noe av det beste med dol :-)

Gjest En fillesak

Når ting blir fremstilt skriftlig med litt temperament, så hender det jo at ting virker mer alvorlig enn det er. Det er kanskje sånn det er for deg også? At når du har fått det hele litt ut av systemet, så er du ferdig med det.

I såfall er dette etter min oppfatning, noe av det beste med dol :-)

Ja, det er noe av det beste med dol, men også litt slitsomt fordi man kan si noe, man kan ikke si alt og da blir det lett misforståelser.

Helt enig, Dorthe. Var på en interessant foredrag med Per Anders Nordengen i høst, han snakket mye om barne og ungd.oppdragelse og de fleste i dag "syr nok puter under armene" på avkommene sine.

Vi skal skåne dem for det meste, beskytte dem, men plutselig så får også de unge en motgang. Livet er ikke bare en oppoverbakke. Mange tilhørere på dette kurset kjente seg veldig godt igjen, jeg også, særlig når det gjelder "attpåklatten".

Vi allikevel si at de to eldste, nå med egne familier klarer seg bra, men motgang har dem vært forskånet fra så langt. Vært heldige sikkert, men de kommer jo de også, ingen slipper unna.

Det er ikke krise for antagelig blir det bare henne og meg på julaften og dermed er jula over for min del. Da sitter vi i stua og spiser og drikker og koser oss og skravler og så åpner vi julepresanger etterpå fra Dorthe til datter og omvendt.

Når jeg spurte om det i sommer så hadde hun kjøpt ny leilighet med kjæresten og da synes jeg vel det var annerledes for da kunne jeg bedt på brunch første dag og så hadde jeg ikke vært alene den dagen. Men nå har hun ny kjæreste, ikke leilighet og bor litt her og der og da blir det verre. Og så skal hun antagelig jobbe 1.dag og 2.dag eller gå i juleselskap til kjærestens mor.

Men sånn i utgangspunktet er jeg lei av å lage jul når det bare er henne og meg. Når mistemann er hjemme kunne vi godt vært her. Men han vil ha ribbe og multekrem og hun vil ha pinnekjøtt og riskrem så enkelt skal det ikke være.

Jeg har sikkert laget jul de siste 30 årene, helt siden jeg fikk eldstemann og det var brunch hos foreldrene mine 1.dag og så var vi hos tanta mi eller fetteren min 2.dag, men nå er de døde så det er slutt og jeg er lei av at jeg ikke får noe servering i jula og stort sett er alene alle dagene bortsett fra julaften. For alle er jo opptatt og ingen har tid til å komme på besøk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...