Gå til innhold

lichens sclerosis

Anbefalte innlegg

Gjest Meg9999

Hei! Er en mann på 34 år som har lichens sclerosis. Flekken er på størrelse med en 50 øring, klart avgrenset og ikke smertefull men litt rødlig. Går på locoid 2 ganger i uken som vedlikeholdsbehandling og ofte når jeg tar locoiden så forsvinner rødligheten helt men kommer tilbake om noen dager. Selv om rødligheten forsvinner i noen dager så kan man se at det har skjedd en endring i huden på en måte. Jeg leser på nettet om denne sykdommen og ser at enkelte har tatt laserbehandling. Da jeg var hos den første hudlegen (før jeg visste at det var lichens og han trodde det var balanitt) så sa hudlegen (en dr.med) at hvis balanitten ikke gikk vekk så kunne man bruke laser. Den andre hudlegen på sykehuset sa at dette var uaktuellt etter at jeg hadde fått konstatert lichens fordi "man ikke gjør noe der nede fordi området er følsomt". En annen hudlege på internett mente at det kunne gjøre vondt verre og ikke ville redusere kreftfaren (noe som er mitt hovedannliggende og ikke det kosmetiske). Alikevel leser jeg på nettet at mange menn og kvinner har brukt laser på lichens sclerosis. Spørsmålet mitt er:Hva mener du i kraft av din erfaring og fagkompetanse? Er det en uenighet blant dere hudleger ute å går? Slik er det jo ofte. Jeg vil bare bli kvitt det og er ikke bekymret hvis jeg får et arr. Min fremste motivasjon er å redusere kreftfaren.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/373171-lichens-sclerosis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Dette var litt nytt for meg, jeg mener at laserbehandling av et område som du beskriver er mindre aktuelt og ikke har noen spes fordeler. Dersom ikke Dermovat(den sterkeste cortisonkremen) påført jenlig over tid, og senere intermitterende , og det bare er et stabilt område, ville jeg bedt om å bli henvist til urolog med tanke på kirurgisk behandling. Dette gjøres ofte også i mer utbredte tilfeller i form av forhudsplastikk eller full omskjæring. Men dette kan du diskutere med urologen. Uansett må kreftfaren ved lichen sclerosus anses svært liten og vil først komme synlig på overflaten som en celleforandring slik at man forstår at det skjer noe. Mvbh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/373171-lichens-sclerosis/#findComment-3267114
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...