Gå til innhold

Sjalusien kom tilbake.. :(

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

7

• nitty-gritty

5

• Lillemus

3

• Mirabell

2

Mest aktive i denne tråden

Persille1365381127

Vi snakket om dette i går. Han sier (som han har sagt før), at sjalusien min er det største trusselen for forholdet, ikke denne eksen..

Hun er et tilbakelagt stadium, som han ikke får avsluttet, før jeg gjør det.

"Ingen ting er forandret, det er fortsatt bare deg jeg vil ha", sa han.. så da får jeg vel ta imot det, og slå meg til ro... selv om mye har skurret.. før..

Jeg er livredd for at han skal bli forelsket i henne igjen, fordi ho er så mye mere spennende.. -Men som han sa... kontakten han hadde med henne etter at han traff meg, så han ikke på som utroskap eller flirt. Det var kontakt, uten store følelser involvert...

Takk Persille, for tydelig svar!

''Jeg er livredd for at han skal bli forelsket i henne igjen, fordi ho er så mye mere spennende..''

Men da har du to valg (igjen):

1) gå og vær redd for dette, bruk tiden din på å fokusere på negative følelser rundt dette, risikere å miste ham.

2) slutt med det, bruk tiden deres på noe hyggelig

OM han blir forelsket i henne, så er det ingenting du kan gjøre med det likevel. Da er det sånn det er. Da er spørsmålet om du helst ville ha brukt tiden du hadde med ham til å være sur, trist, lei over dette - og kanskje på et vis ha forårsaket at han forsvinner, og leve med den tvilen? Eller om du vil bruke tiden dere har sammen til gode ting, og så går de hvertfall ut av forholdet med hevet hode og vet at dette ikke ligger hos deg.

Med det siste alternativet er det ikke sikkert at forholdet tar slutt, det KAN jo hende at du tar feil, at han faktisk ikke vil forelske seg i noen andre?

Med det første kan du være nesten sikker på at det vil ta slutt, og at han ikke går tilbake til eksen, men at han forelsker seg i "den første og beste" som viser ham den positive oppmerksomheten han søker og er der for ham.

Om du hadde fått vite at dere ikke skulle treffes igjen etter nyttår til neste år (av andre årsaker enn dette), hva ville du da ha brukt den siste tiden på? Eksen hans??

Bruk tiden din på å vie forholdet deres litt positiv oppmerksomhet, det trenger dere begge to :)

Persille1365381127

Jeg var bestemt på å kutte ham ut flere ganger, men klarte ikke..

Men takk for at du viser forståelse!!

Det du skriver her, er akkurat slik det faktisk er!

Godt noen "ser" :)

Det er ikke det at vi andre ikke forstår deg, eller ikke har opplevd lignende selv :)

Men det du trenger er ikke at noen stryker deg på ryggen og sier stakkars deg, jeg forstår....

Det du trenger er å komme deg ut av det dårlige sporet du er i nå. For kommer du ikke ut av det, så vil ikke forholdet deres vare. Og du må jo velge selv om du faktisk vil være i dette forholdet eller ikke? Vil du ikke, så er det greit - da avslutter du det bare. Men vil du, så må du ut av dette sporet - ellers forsvinner han.

Gjest Elextra

Det er ikke det at vi andre ikke forstår deg, eller ikke har opplevd lignende selv :)

Men det du trenger er ikke at noen stryker deg på ryggen og sier stakkars deg, jeg forstår....

Det du trenger er å komme deg ut av det dårlige sporet du er i nå. For kommer du ikke ut av det, så vil ikke forholdet deres vare. Og du må jo velge selv om du faktisk vil være i dette forholdet eller ikke? Vil du ikke, så er det greit - da avslutter du det bare. Men vil du, så må du ut av dette sporet - ellers forsvinner han.

Kloke ord.

Utlukker det ene det andre? Jeg tror på å kunne adressere ting riktig samtidig som man jobber med dem, men det nå meg.

Gjest sangsol

''Hvorfor skal denne eksdama ødelegge for oss... fordi hun har brent seg fast i mitt hode.!!!''

Hvordan har hun gjort det? Har hun sneket seg inn om natta, og krøpet gjennom øret inn i hodet ditt? for deretter nekte gå ut igjen?

Nei- hun har ikke gjort noen ting. Ikke sikkert at hun vet at hun er et problem for deg engang.

Problemet er din sjalusi. Kan hun gjøre noe med det? Nei. Kan han gjøre noe med det? Nei ( i alle fall ikke annet enn å unngå ha mer enn sporadisk kontakt med eksen)

Hvordan skal da problemet løses? jo du må ta tak i det selv. Jobben ligger hos deg selv. Det er du som må jobbe med deg og din sjalusi- og nekte og la sjalusien ødelegge forholdet ditt.

For gjør du ingenting, så kan nettopp det skje- at sjalusien kveler han og forholdet til deg.

Annonse

Gjest Theamora

Ja, han var tydelig på dette i går, at han var møkk lei hele eksen og min messing om feilene han har gjort i starten med meg. Han får ikke gjort noe med det. Dette er vår største trussel sa han. Nå orker han snart ikke mer. Nei, jeg klarer ikke å se for meg et liv uten han, så jeg skal følge rådene deres. -Har begynt allerede.. :-) Han har aldri vært så tydelig, eller tatt opp tråden selv, så det er nok nok.

Persille1365381127

Utlukker det ene det andre? Jeg tror på å kunne adressere ting riktig samtidig som man jobber med dem, men det nå meg.

Nei, det gjør det ikke. Men hovedvekten må legges på én side - man kan ikke både trøste og si stakkars samtidig som man sier at man må gjøre noe - da blir svært sjelden noe gjort...

Nei, det gjør det ikke. Men hovedvekten må legges på én side - man kan ikke både trøste og si stakkars samtidig som man sier at man må gjøre noe - da blir svært sjelden noe gjort...

Det er jeg ikke enig med deg i. Det er en ganske vanlig også i det profesjonelle å annerkjenne følelser og definere og adressere problem og utfordringer i kombinasjon med å skissere konstruktive løsningstrategier.

Persille1365381127

Det er jeg ikke enig med deg i. Det er en ganske vanlig også i det profesjonelle å annerkjenne følelser og definere og adressere problem og utfordringer i kombinasjon med å skissere konstruktive løsningstrategier.

Det er ingen som ikke anerkjenner følelsene hennes. Men slik jeg leste innlegget ba hun ikke om trøst, hun ba om hjelp til å løse problemet.

Og det fikk hun, slik jeg mener det bør løses. Det er ikke lett, det er ikke noen fasit, og det betyr heller ikke at jeg ikke skjønner at det har vært (og er) vanskelig.

Og jeg er verken profesjonell, tar betalt for rådene mine - eller forventer at de følges, derfor er det faktisk ikke så viktig for meg å være helt politisk korrekt på dette heller. Min erfaring er at ting gjerne går lettere/bedre inn når man fokuserer på kalde fakta enn følelser i situasjoner som dette.

Det er jo følelsene som hindrer henne i å være rasjonell. Om hun fokuserer på det rasjonelle, så vil følelsen (antagelig) etter hvert avta.

Det er ingen som ikke anerkjenner følelsene hennes. Men slik jeg leste innlegget ba hun ikke om trøst, hun ba om hjelp til å løse problemet.

Og det fikk hun, slik jeg mener det bør løses. Det er ikke lett, det er ikke noen fasit, og det betyr heller ikke at jeg ikke skjønner at det har vært (og er) vanskelig.

Og jeg er verken profesjonell, tar betalt for rådene mine - eller forventer at de følges, derfor er det faktisk ikke så viktig for meg å være helt politisk korrekt på dette heller. Min erfaring er at ting gjerne går lettere/bedre inn når man fokuserer på kalde fakta enn følelser i situasjoner som dette.

Det er jo følelsene som hindrer henne i å være rasjonell. Om hun fokuserer på det rasjonelle, så vil følelsen (antagelig) etter hvert avta.

*Host* Slik jeg oppfatter det er vel ingen tvil om at det som virkelig er politisk korrekt her på dol er å underkjenne følelsen av sjalusi;-) Jeg er imidlertid ikke en av dem som mener at sjalusi utelukkende og alltid er den sjalus problem, og sånn er det i denne saken. Det er parets historie som er årsak til ts' sjalusi slik jeg leser ts, og dersom jeg har rett i dét er det to som må jobbe for å gjenskape tillit her. Steg en er i såfall å adressere ansvar. Ts må imidlertid gjøre en stor jobb på egen hånd ift hva sjalusien gjør med hennes selvbilde og selvtillit som kjæreste, og det virker det som hun er (blitt) klar over selv også.

*Host* Slik jeg oppfatter det er vel ingen tvil om at det som virkelig er politisk korrekt her på dol er å underkjenne følelsen av sjalusi;-) Jeg er imidlertid ikke en av dem som mener at sjalusi utelukkende og alltid er den sjalus problem, og sånn er det i denne saken. Det er parets historie som er årsak til ts' sjalusi slik jeg leser ts, og dersom jeg har rett i dét er det to som må jobbe for å gjenskape tillit her. Steg en er i såfall å adressere ansvar. Ts må imidlertid gjøre en stor jobb på egen hånd ift hva sjalusien gjør med hennes selvbilde og selvtillit som kjæreste, og det virker det som hun er (blitt) klar over selv også.

''*Host* Slik jeg oppfatter det er vel ingen tvil om at det som virkelig er politisk korrekt her på dol er å underkjenne følelsen av sjalusi;-) Jeg er imidlertid ikke en av dem som mener at sjalusi utelukkende og alltid er den sjalus problem, og sånn er det i denne saken. Det er parets historie som er årsak til ts' sjalusi slik jeg leser ts, og dersom jeg har rett i dét er det to som må jobbe for å gjenskape tillit her.''

Jeg leser det overhodet ikke slik, spesielt siden trådstarter oppfører seg så til de grader irrasjonell akkurat nå. Jeg betviler at hun plutselig ble irrasjonell kun fordi han hadde litt kontakt med en eks.

Det hjelper forøvrig ikke hva vi sier kjæresten hennes burde gjøre, all den tid han ikke er her og ber om råd. Faktum er at hun vil være sammen med han, men hun er i ferd med å ødelegge dette.

''*Host* Slik jeg oppfatter det er vel ingen tvil om at det som virkelig er politisk korrekt her på dol er å underkjenne følelsen av sjalusi;-) Jeg er imidlertid ikke en av dem som mener at sjalusi utelukkende og alltid er den sjalus problem, og sånn er det i denne saken. Det er parets historie som er årsak til ts' sjalusi slik jeg leser ts, og dersom jeg har rett i dét er det to som må jobbe for å gjenskape tillit her.''

Jeg leser det overhodet ikke slik, spesielt siden trådstarter oppfører seg så til de grader irrasjonell akkurat nå. Jeg betviler at hun plutselig ble irrasjonell kun fordi han hadde litt kontakt med en eks.

Det hjelper forøvrig ikke hva vi sier kjæresten hennes burde gjøre, all den tid han ikke er her og ber om råd. Faktum er at hun vil være sammen med han, men hun er i ferd med å ødelegge dette.

''Det hjelper forøvrig ikke hva vi sier kjæresten hennes burde gjøre, all den tid han ikke er her og ber om råd.''

Det burde selvfølgelig ha vært fremmøteplikt også for partnere i slike diskusjoner ;-)

Annonse

Så snill du er! Jeg skal gjøre dette.. har forsåvidt gjort det lenge, men har vel glemt det den siste tiden.

Synes det bildet var litt i overkant pent.. og trykket meg selv ned da.

-Skal følge rådene dine, gløggen!

Det er utrolig hvor vakre folk kan bli på bilder, mens de i levende live slettes ikke er så pene. Tenk på det, folk som er pene på bilder, er ofte uttrykksløse og kjedelige - derfor ser de også "composed ut" på bildene. En sjarmerende og levende person får masse dårlige bilder av seg, for de er midt i en spøk eller gjør et ansiktsuttrykk akkurat da bildet ble tatt. Såh deth såh!

Gå til fotograf og få tatt kule-funky-stilige bilder av deg selv, så ser du hvor fin også kan bli på bilder, når et godt kamera og god lyssetting får gjøre jobben. :-)

Men hjelpe meg da, det kan da vel ikke være et problem at ulike - her to - meninger ytres i en tråd vel? Dersom jeg ikke er enig med dere andre, skal jeg tie da? Det er jeg ikke vant med, og det kommer jeg ikke til å begynne med - ei heller på dol... :) Jeg respekterer at dere andre mener at trådstarter bør dempe følelser og reagere mer rasjonelt, jeg mener hun skal adresse ting til situasjon (hun ville kanskje ikke følt på sjalusi i en annen kontekst) OG jobbe med seg selv.

Men hjelpe meg da, det kan da vel ikke være et problem at ulike - her to - meninger ytres i en tråd vel? Dersom jeg ikke er enig med dere andre, skal jeg tie da? Det er jeg ikke vant med, og det kommer jeg ikke til å begynne med - ei heller på dol... :) Jeg respekterer at dere andre mener at trådstarter bør dempe følelser og reagere mer rasjonelt, jeg mener hun skal adresse ting til situasjon (hun ville kanskje ikke følt på sjalusi i en annen kontekst) OG jobbe med seg selv.

Hvor fikk du det fra at du skulle holdt meningene dine for deg selv?

''Det hjelper forøvrig ikke hva vi sier kjæresten hennes burde gjøre, all den tid han ikke er her og ber om råd.''

Det burde selvfølgelig ha vært fremmøteplikt også for partnere i slike diskusjoner ;-)

;-) DA kunne vi virkelig løst problemer da :)

Persille1365381127

Jeg synes sjalusi er helt greit. Jeg er til dels sjalu selv også. Og jeg har vært i den situasjonen ts er i nå - hvor noe skurret tidlig i forholdet, og det varte og rakk før jeg ble ferdig med det.

Men ettersom hun ikke skriver noen ting om at han fortsatt har kontakt med henne, at han snakker om henne, at de møtes el - så leser jeg at det på nåværende tidspunkt utelukkende ligger hos henne.

Han kan ikke gjøre noe mer enn å ikke ha kontakt med eksen, ikke snakke om henne, og forsikre ts om valget han har tatt. Men å svare på spørsmål om hvem som er flottest osv? Det er bare tull. Det er tull selv om hun ikke hadde vært sjalu også.

Det er som å sitte og peke på vilkårlige damer på gaten og si spørre "er hun penere enn meg" gjentatte ganger. På et eller annet tidspunkt kommer det jo en som er penere. Han blir trengt opp i et hjørne, og uansett hva han svarer er det feil. Hun tror ham jo likevel ikke når han sier at det er henne han vil ha?

Akkurat nå er det ingenting han kan gjøre, hun må slutte å plage både seg selv og ham med det hun driver med nå. Fortsetter hun, så vil han forsvinne.

Over tid må selvfølgelig han være åpen, ikke skjule noe, ikke skape tvil, ikke gjøre noe som kan sette i gang en slik prosess igjen osv - men akkurat nå er det bare hun som kan gjøre noe med dette.

Hvor fikk du det fra at du skulle holdt meningene dine for deg selv?

Mulig jeg leste deg feil. Jeg oppfattet at du mente jeg oppfattet situasjonen feil, ikke annerledes, og derfor burde revurdere meningene mine. Siden jeg i flere svar har forklart hva jeg tenker og mener og ikke ser ut for å endre mening ville vel det eneste alternativet å tie? Men som sagt, mulig jeg leste deg helt feil :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...