Gå til innhold

Uregelmessige blødninger med p-piller

Anbefalte innlegg

Gjest Thessa87

Hei. Jeg er ei jente på 24 år. Går på p-pillen Mercillon, og har gjort det i snart 6 år. Ved siste menstruasjon valgte jeg og hoppe over og starte rett på nytt brett. Har gjort dette før uten problemer, men ikke denne gangen. Normalt starter jeg nytt pillebrett mandag, hvor jeg da har menstruasjon fra torsdag til mandag, 4 uken på bretter (sukkerpillene). Denne gangen hvor jeg hoppet over sukkerpillene og startet på nytt brett fikk jeg menstruasjon dag nr 2, tirsdag og hadde blødninger i 3 uker. Aldri hatt det før. Ved neste normale menstruasjon velger jeg å ha det, og mensen slutter da tirsdag og jeg har ikke mensen den uken jeg normalt skulle hatt. Det har nå gått 2 uker uten blødninger, men så plutselig er det en dag eller to med blødninger igjen. Også blødninger etter sex, heller aldri skjedd før denne lange menstruasjonsperioden. Har i denne perioden også opplevd noe kløe i sjeden, og noe svak svie ved vannlating. Hva er galt, bør jeg kontakte lege? Bakgrunn, gått igjenom et tøft samlivsbrudd for noen måneder siden, og endret kosthold veldig , ved å spise betraktelig mindre, er normalt byggd, men har gått ned ca 8 kg på 6 uker. Veier nå ca 65 kg, og er 176 cm. Mye eksamener og oppgaver ved skolen ved siden av jobb, så er nok stress inkludert å, men om det har betydning vet jeg ikke. Har også hatt ulike sexpartnere de siste 3 mnd. Har du noen råd til meg? Hilsen rådvill jente..

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke uvanlig at det, spesielt hos p-pille brukere, kan oppstå det man betegner som ektopi på livmorhalsen. Det vil si at den slimhinne som er innvendig i livmorhalsen vokser til utsiden. Den er blodrik og brister lett, f.eks. ved samleie. Det er helt ufarlig, men jeg synes du skal få din lege til å sjekke om det kan være forklaringen på dine blødninger. Det er mest nærleiggende forklaring. Stress, vekttap osv. har ingen betydning da p-pillen overstyrer slike forhold.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...