Gjest en som ønsker mer info! Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Hei jeg er en dame på 52 år som er plaget med kraftige blødninger. Har vært hos en gynekolog 3 ganger siste året. Sist jeg var der fant hun en cyste eller flere på eggstokkene. Hun sa at de var hormonelle??? No sitter jeg igjen med mange spørsmål. 1. Er det sikker at det ikke er kreft? 2. Skal tilbake for kontroll om 4 mnd. skal vurderes om jeg må ha en operasjon. Burde jeg skifte lege /syjkehus for å unngå å vente så lenge? 3.Har fått medisin Primolut. Hva er den medisinen bra for? 4. Hva vil det si at cystene er hormonelle? Har sykdommen et navn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373446-cyster-p%C3%A5-eggstokkene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 1. Gynekologen har med stor sannsynlighet tatt ultralyd og sett at cysten ser normal ut og at det ikke er tegn på at den er ondartet. Det er kanskje oså tatt en blodprøve? Det er vanlig først å sjekke etter ca 3 måneder eller mer, avhengig av størrelsen. 2. Nei, hold deg til samme lege. 3. Du skal annsynligvis ta primolut for å regulere dine blødninger, hvis de er uregelmessige. Hvis de bare er kraftige, hjelper primolut vanligvis ikke (hvis det skal tas 10-14 dager hver måned). Ved regelmessige, men kraftige/langvarige blødninger er det cyklokapron som er mest effektivt. 4. Jeg tror ikke at cystene er 'hormonelle' (produserer hormoner), det er de stort sett ikke. Umiddelbart tror jeg ikke det er sammenhang mellom dine blødninger og cystene. Dine blødninger kan være det som betegnes som menoragi (rikelige, men regelmessige) eller menometroragi (rikelige og helt uregelmessige), det siste skyldes ofte sviktende eggløsning. Cyster på eggstokken kan være det 'funksjonelle cyster' eller 'follikkelcyster' . Det er de mest vanlige. Vet du hvor stor cysten er? Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373446-cyster-p%C3%A5-eggstokkene/#findComment-3269366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en som ønsker mer info! Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 1. Gynekologen har med stor sannsynlighet tatt ultralyd og sett at cysten ser normal ut og at det ikke er tegn på at den er ondartet. Det er kanskje oså tatt en blodprøve? Det er vanlig først å sjekke etter ca 3 måneder eller mer, avhengig av størrelsen. 2. Nei, hold deg til samme lege. 3. Du skal annsynligvis ta primolut for å regulere dine blødninger, hvis de er uregelmessige. Hvis de bare er kraftige, hjelper primolut vanligvis ikke (hvis det skal tas 10-14 dager hver måned). Ved regelmessige, men kraftige/langvarige blødninger er det cyklokapron som er mest effektivt. 4. Jeg tror ikke at cystene er 'hormonelle' (produserer hormoner), det er de stort sett ikke. Umiddelbart tror jeg ikke det er sammenhang mellom dine blødninger og cystene. Dine blødninger kan være det som betegnes som menoragi (rikelige, men regelmessige) eller menometroragi (rikelige og helt uregelmessige), det siste skyldes ofte sviktende eggløsning. Cyster på eggstokken kan være det 'funksjonelle cyster' eller 'follikkelcyster' . Det er de mest vanlige. Vet du hvor stor cysten er? Vennlig hilsen Mette H Moen Hei takk for hurtig og informativt svar. Fikk svar på mye. Jeg vet dessvere ikke hvor stor cysten/ eller cystene er. Det merkelige er at jeg har ikke hatt mens på mer enn 5 år pga hormon- spiral men så fikk jeg en unormal langvarig blødning og vi fjernet spiralen. Deretter fikk jeg en kraftig blødning på 25 dager. Så var det en måned uten. Deretter en langvarig denne måneden. Gynokologen som jeg gikk til sa helt tydelig Hormonell cyste. Om det var en hormonell cyste, har jeg fått rett behandlig da? Om det ikke er det så er vel behandlingen riktig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373446-cyster-p%C3%A5-eggstokkene/#findComment-3269434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Hei takk for hurtig og informativt svar. Fikk svar på mye. Jeg vet dessvere ikke hvor stor cysten/ eller cystene er. Det merkelige er at jeg har ikke hatt mens på mer enn 5 år pga hormon- spiral men så fikk jeg en unormal langvarig blødning og vi fjernet spiralen. Deretter fikk jeg en kraftig blødning på 25 dager. Så var det en måned uten. Deretter en langvarig denne måneden. Gynokologen som jeg gikk til sa helt tydelig Hormonell cyste. Om det var en hormonell cyste, har jeg fått rett behandlig da? Om det ikke er det så er vel behandlingen riktig? Takk for tilleggsinformasjon. Nå tror jeg at jeg vet hva legen mente. Med hormonspiralen er det en viss risiko for cyster på eggstokken fordi spiralens hormon innvirker på eggstokkens funksjon. Men det er ikke cysten i seg selv som danner hormon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373446-cyster-p%C3%A5-eggstokkene/#findComment-3270115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.