Gå til innhold

Nygift med mann som har barn fra før.

Anbefalte innlegg

''Jeg skal overhode ikke gi deg råd, men jeg må bare si at jeg blir veldig overrasket over hvor mange her som sier "barn er barn, særlig i julen".''

Jeg er en av de som forfekter dette synspunkt, vil bare presisere at jeg ikke mener at "barn er barn" i betydningen barn som i mindreårige. Men inntil man får familie selv er de aller fleste "barn" i de fleste av foreldrenes juletradisjoner (med fare for å gjenta meg selv).

Jeg har bare vanskelig for å forstå at det er like viktig for trådstarter å ha en viktig rolle i familiens pepperkakebaking og andre juletradisjoner, hun vil vinne mye på å stille seg litt i bakgrunnen her.

''hun vil vinne mye på å stille seg litt i bakgrunnen her''

Ja, hun vinner på å være raus.

De voksne ungene kommer til å ha mindre tid til far og henne når de får egen familie.

Fortsetter under...

• Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gro Helen

29

• Mammantil3

25

• morsan

15

• EnolaGay

12

Mest aktive i denne tråden

''Jeg skal overhode ikke gi deg råd, men jeg må bare si at jeg blir veldig overrasket over hvor mange her som sier "barn er barn, særlig i julen".''

Jeg er en av de som forfekter dette synspunkt, vil bare presisere at jeg ikke mener at "barn er barn" i betydningen barn som i mindreårige. Men inntil man får familie selv er de aller fleste "barn" i de fleste av foreldrenes juletradisjoner (med fare for å gjenta meg selv).

Jeg har bare vanskelig for å forstå at det er like viktig for trådstarter å ha en viktig rolle i familiens pepperkakebaking og andre juletradisjoner, hun vil vinne mye på å stille seg litt i bakgrunnen her.

''Jeg er en av de som forfekter dette synspunkt, vil bare presisere at jeg ikke mener at "barn er barn" i betydningen barn som i mindreårige. Men inntil man får familie selv er de aller fleste "barn" i de fleste av foreldrenes juletradisjoner (med fare for å gjenta meg selv).''

Og det skjønner jeg bare ikke. Når man er 21 og 26 så er man da ute av redet, har egne venner, gjerne en jobb (i alle fall de fleste på 26), eget bosted osv., da henger man da ikke i foreldretradisjonene og suger? Husker godt da jeg og mine venner var i den alderen, vi feiret da ikke jul som da vi var små i skjørtene på mor. Vi var kanskje hjemme og spiste julemiddagen, men både i tiden før og etter hadde vi da helt andre gjøremål. Men - tidene forandrer seg sikkert, muligens at dagens unge er mindre selvstendige og mer tradisjonsbundne.

''Jeg har bare vanskelig for å forstå at det er like viktig for trådstarter å ha en viktig rolle i familiens pepperkakebaking og andre juletradisjoner, hun vil vinne mye på å stille seg litt i bakgrunnen her.''

Det skjønner jeg kjempegodt, jeg, det er da hennes hus, hennes hjem - skulle hun ikke få lov til å bestemme noe som helst over tradisjonene også? Hva med "ungene" (som tross alt er voksne mennesker, som snart skal ha denne damen til å passe deres barn både titt og ofte!) - har ikke de noe å vinne på å ta seg sammen, tro?

Disse "barna" bor ikke i dette huset, de har kanskje vært der mye (men jeg har ikke inntrykk av at de har vokst opp hos far?), men det er ikke et hus de kan regjere. De får pent tråkke ett skritt bakover, og la far og fars kone få ha sitt hus og hjem i fred - og komme på besøk når det passer for alle parter.

Sånn, da har jeg sikkert erta på meg bortimot hele DOL, med unntak av togli og Gro Helen. Sorry, folkens, jeg mener disse "ungene" må se på fødselsdatoen sin og handle deretter.

''hun vil vinne mye på å stille seg litt i bakgrunnen her''

Ja, hun vinner på å være raus.

De voksne ungene kommer til å ha mindre tid til far og henne når de får egen familie.

Disse "barna", på 21 og 26, har ikke de ganske mye å tjene på å være rause overfor stemor også? Hva om de i fremtiden skal ha barn og ønsker henne som barnevakt - skal hun da stille opp tross dere ur-egoistiske oppførsel i voksen alder?

Hvor lenge skal "ungene" få oppføre seg som barn?

Da får vi være harde og ufølsomme begge to :P

Hadde ungene vært fjorten, så hadde jeg tenkt litt annerledes ;)

Ja guri malla, om de hadde vært 16-17 også for den del, men her snakker vi om ei på 21 og ei på 26. Voksne mennesker.

Lurer på hvor lenge de skal få oppføre seg som trassige småunger, jeg?!

''Jeg er en av de som forfekter dette synspunkt, vil bare presisere at jeg ikke mener at "barn er barn" i betydningen barn som i mindreårige. Men inntil man får familie selv er de aller fleste "barn" i de fleste av foreldrenes juletradisjoner (med fare for å gjenta meg selv).''

Og det skjønner jeg bare ikke. Når man er 21 og 26 så er man da ute av redet, har egne venner, gjerne en jobb (i alle fall de fleste på 26), eget bosted osv., da henger man da ikke i foreldretradisjonene og suger? Husker godt da jeg og mine venner var i den alderen, vi feiret da ikke jul som da vi var små i skjørtene på mor. Vi var kanskje hjemme og spiste julemiddagen, men både i tiden før og etter hadde vi da helt andre gjøremål. Men - tidene forandrer seg sikkert, muligens at dagens unge er mindre selvstendige og mer tradisjonsbundne.

''Jeg har bare vanskelig for å forstå at det er like viktig for trådstarter å ha en viktig rolle i familiens pepperkakebaking og andre juletradisjoner, hun vil vinne mye på å stille seg litt i bakgrunnen her.''

Det skjønner jeg kjempegodt, jeg, det er da hennes hus, hennes hjem - skulle hun ikke få lov til å bestemme noe som helst over tradisjonene også? Hva med "ungene" (som tross alt er voksne mennesker, som snart skal ha denne damen til å passe deres barn både titt og ofte!) - har ikke de noe å vinne på å ta seg sammen, tro?

Disse "barna" bor ikke i dette huset, de har kanskje vært der mye (men jeg har ikke inntrykk av at de har vokst opp hos far?), men det er ikke et hus de kan regjere. De får pent tråkke ett skritt bakover, og la far og fars kone få ha sitt hus og hjem i fred - og komme på besøk når det passer for alle parter.

Sånn, da har jeg sikkert erta på meg bortimot hele DOL, med unntak av togli og Gro Helen. Sorry, folkens, jeg mener disse "ungene" må se på fødselsdatoen sin og handle deretter.

Tror ikke du erter på deg noen. Men jeg tror ikke det er noe godt råd å starte en kamp om plassen.

Jeg er forøvrig enig med deg at ungdom blir voksne mye senere nå enn i forrige generasjon.

Disse "barna", på 21 og 26, har ikke de ganske mye å tjene på å være rause overfor stemor også? Hva om de i fremtiden skal ha barn og ønsker henne som barnevakt - skal hun da stille opp tross dere ur-egoistiske oppførsel i voksen alder?

Hvor lenge skal "ungene" få oppføre seg som barn?

Hun er bonus-farmor, og konkurerrer med farmor og mormor (for kun å fokusere på kvinnene). Er forholdet svakt, er hun den siste de tiltror barna til.

Annonse

Fortsatt er det en sak som må gå igjennom far. :0)

Ok, da er vi bare uenige :-).

Er ikke veldig "julete" selv, det påvirker kanskje mine svar. Men mente å forstå at disse tradisjonene betydde mye for mannens voksne barn, hvilket kanskje har sammenheng med at de er oppvekst i et splittet hjem. Antar huset er der de er vokst opp, men det vet jeg lite om.

Ok, da er vi bare uenige :-).

Er ikke veldig "julete" selv, det påvirker kanskje mine svar. Men mente å forstå at disse tradisjonene betydde mye for mannens voksne barn, hvilket kanskje har sammenheng med at de er oppvekst i et splittet hjem. Antar huset er der de er vokst opp, men det vet jeg lite om.

''Antar huset er der de er vokst opp, men det vet jeg lite om.''

Dette mente jeg egentlig ikke - jeg tenkte at enten de er vokst opp der eller ikke er det antakelig et hus der de har hatt visse juletradisjoner tidligere. Og jeg skjønner ikke helt at trådstarter har så mye å vinne på å markere revir her inntil barna får egne tradisjoner.

Hun er bonus-farmor, og konkurerrer med farmor og mormor (for kun å fokusere på kvinnene). Er forholdet svakt, er hun den siste de tiltror barna til.

Nuvel, jeg er villig til å vedde en hel arm på at de gjerne tyr til henne, jeg da, om hun legger seg så flat som stemningen tilsier her. Og det er jo ikke nødvendigvis noe man heller higer etter, hun vil kanskje bli farmor/mormor "på ordentlig" selv en gang - og da har man kanskje nok barn å passe.

Faren i dette opplegget, derimot, han skjønner jeg meg bare ikke på.

''Antar huset er der de er vokst opp, men det vet jeg lite om.''

Dette mente jeg egentlig ikke - jeg tenkte at enten de er vokst opp der eller ikke er det antakelig et hus der de har hatt visse juletradisjoner tidligere. Og jeg skjønner ikke helt at trådstarter har så mye å vinne på å markere revir her inntil barna får egne tradisjoner.

Vi er uenige, ja, og det er jo ikke farlig. :-)

Syns disse "ungene" må sette i gang med å få seg sine egne tradisjoner fortere enn svint, jeg, æ'kke sunt å henge slik inntil faren sin.

Og jeg er ultra-julete, altså! :-)

Nuvel, jeg er villig til å vedde en hel arm på at de gjerne tyr til henne, jeg da, om hun legger seg så flat som stemningen tilsier her. Og det er jo ikke nødvendigvis noe man heller higer etter, hun vil kanskje bli farmor/mormor "på ordentlig" selv en gang - og da har man kanskje nok barn å passe.

Faren i dette opplegget, derimot, han skjønner jeg meg bare ikke på.

Faren er mellom barken og veden. Han elsker sin nye kone- og er samtidig livredd å ødelegge for forholdet til sine barn.

Fortsatt er det en sak som må gå igjennom far. :0)

Nja, det syns jeg vel ikke at alt må, han kan da vel ikke bestemme over sin kone? Dette er jo ikke snakk om små barn som blir fratatt noe som gir dem varige sjelssår, det er voksne mennesker som insisterer å bli behandlet som småbarn riktignok, men jeg mener jo at denne nye kvinnen må kunne ta "fighten" med "barna".

Far trenger ikke å dille, liksom.

Annonse

Faren er mellom barken og veden. Han elsker sin nye kone- og er samtidig livredd å ødelegge for forholdet til sine barn.

Det har du sikkert rett i, men fortsatt syns jeg han er en dott. Beklager.

Hvor lenge skal disse to "barna" få lov til å manipulere og hersje med han, da? Til de får egen familie? (Og tenk om den ene ikke får det før hun er 40 - grøss!)

Nja, det syns jeg vel ikke at alt må, han kan da vel ikke bestemme over sin kone? Dette er jo ikke snakk om små barn som blir fratatt noe som gir dem varige sjelssår, det er voksne mennesker som insisterer å bli behandlet som småbarn riktignok, men jeg mener jo at denne nye kvinnen må kunne ta "fighten" med "barna".

''...men jeg mener jo at denne nye kvinnen må kunne ta "fighten" med "barna".''

Huff- stakkars far som må se på at de han elsker går til angrep på hverandre. Og uansett hvem han tar parti med, så blir det feil.

Nei. hvorfor ikke la tiden hjelpe dem. Dette går over. De umodne og borstkjemte ungene blir eldre, og de blir mindre interessert i far og hans fru. Har fruen vært raus, så kommer hun styrket ut og blir mer verdsatt av dem alle.

Det har du sikkert rett i, men fortsatt syns jeg han er en dott. Beklager.

Hvor lenge skal disse to "barna" få lov til å manipulere og hersje med han, da? Til de får egen familie? (Og tenk om den ene ikke får det før hun er 40 - grøss!)

De blir eldre, de også. Far og hans fru er nygifte, og kanskje er det litt sjalusi inne i bildet også?

Som sagt- de blir eldre. Etterhvert blir det kanskje pinlig å være uhøflig

Ja guri malla, om de hadde vært 16-17 også for den del, men her snakker vi om ei på 21 og ei på 26. Voksne mennesker.

Lurer på hvor lenge de skal få oppføre seg som trassige småunger, jeg?!

Ja, det kan du si..... Virker ikke som de mest reflekterte og omtenksomme menneskende de to der...

Vi er uenige, ja, og det er jo ikke farlig. :-)

Syns disse "ungene" må sette i gang med å få seg sine egne tradisjoner fortere enn svint, jeg, æ'kke sunt å henge slik inntil faren sin.

Og jeg er ultra-julete, altså! :-)

''Syns disse "ungene" må sette i gang med å få seg sine egne tradisjoner fortere enn svint, jeg, æ'kke sunt å henge slik inntil faren sin.''

Jo'a, tidlig i tyveårene før du er etablert selv henger du deg på foreldrene! :-P

Det jeg mener er at hans kone må snakke med HAM om det. Og så må HAN SE problemet, og derfra kan de SAMMEN snakke med jentene.

Men antakelig er det med ham som med de fleste andre menn. Han ser ingenting, nekter å ta det opp, forstår ikke kona, og tar døtrenes parti.

Eller døtrene blir så svinefornærma at faren blir knust og så har de det gående.

Dette var en kjempelang tråd. Før jeg gir meg i kast med den, vil jeg bare kommentere mine umiddelbare tanker om de konkrete juletingene du nevner i hpvedinnlegget:

''Jeg har måttet kjempe for å få lov til å handle julegaver fra min mann og meg til hans familie, fordi det har hans eldste datter tatt seg av.''

Jeg hadde ikke giddet å kjempe for å kjøpe gaver til mannens familie ihvertfall - jeg synes det er kjempedeilig å slippe!

'' Jeg har også måtte forlange å bli nevnt med navn på til-fra lappen på julegaven til hans farmor, i stedetfor bare min manns navn m/ fam. Gaven inneholder brudebilde av oss.''

I min familie (både den jeg var barn i og den jeg nå er mor i) benytter vi ikke "med familie" på gavelappen til nære familiemedlemmer. Jeg synes det er naturlig å nevne alle ved navns nevnelse. Egentlig synes jeg det er enda mer naturlig når det kommer steforeldre/nye partnere inn i bildet, for å markere at kretsen av personer har endret seg.

'' I dag lagde jeg peppekakedeig, og tenkte jeg kunne lage hus og lime det sammen til døtrene skal komme og pynte det. Men nei. Jeg kunne ikke lime det sammen, for det pleide han og den eldste datteren gjøre sammen. Det var slik de pleide å gjøre det. Det var nok forandringer for dem, om ikke dette også ble forandret.''

Er det døtrene som er problemet her, eller faren? Det kan jo hende at de hadde ment at det holdt med pyntingen og at monteringen ikke betød noe for dem.

Hva enten det gjelder voksne døtre eller "enda voksnere" stemødre, synes jeg det lages fryktelig mye ut av hvem&når&hvor dette pepperkakehuset monteres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...