Gå til innhold

Nygift med mann som har barn fra før.

Anbefalte innlegg

Nja, det syns jeg vel ikke at alt må, han kan da vel ikke bestemme over sin kone? Dette er jo ikke snakk om små barn som blir fratatt noe som gir dem varige sjelssår, det er voksne mennesker som insisterer å bli behandlet som småbarn riktignok, men jeg mener jo at denne nye kvinnen må kunne ta "fighten" med "barna".

Far trenger ikke å dille, liksom.

''men jeg mener jo at denne nye kvinnen må kunne ta "fighten" med "barna". ''

Med tranke på de gode rådet "pick your battles" synes jeg sammenliming av et pepperkakehus er langt utenfor det som burde prioriteres!

Fortsetter under...

• Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gro Helen

29

• Mammantil3

25

• morsan

15

• EnolaGay

12

Mest aktive i denne tråden

Ja, det kan du si..... Virker ikke som de mest reflekterte og omtenksomme menneskende de to der...

''Virker ikke som de mest reflekterte og omtenksomme menneskende de to der...''

Med forbehold om at det dukker opp mer juicy stuff lenger ned: Hva i all verden er det ved trådstarters innlegg som gjør at du kan dømme disse døtrene slik? Det finnes da flusst med foreldre som bedriver uanmodet forfretningsførsel på sine (voksne) barns vegne, hva enten man er skilt eller ikke, og er det da barnas feil at forelderen er overfølsom på deres vegne?

Dette var en kjempelang tråd. Før jeg gir meg i kast med den, vil jeg bare kommentere mine umiddelbare tanker om de konkrete juletingene du nevner i hpvedinnlegget:

''Jeg har måttet kjempe for å få lov til å handle julegaver fra min mann og meg til hans familie, fordi det har hans eldste datter tatt seg av.''

Jeg hadde ikke giddet å kjempe for å kjøpe gaver til mannens familie ihvertfall - jeg synes det er kjempedeilig å slippe!

'' Jeg har også måtte forlange å bli nevnt med navn på til-fra lappen på julegaven til hans farmor, i stedetfor bare min manns navn m/ fam. Gaven inneholder brudebilde av oss.''

I min familie (både den jeg var barn i og den jeg nå er mor i) benytter vi ikke "med familie" på gavelappen til nære familiemedlemmer. Jeg synes det er naturlig å nevne alle ved navns nevnelse. Egentlig synes jeg det er enda mer naturlig når det kommer steforeldre/nye partnere inn i bildet, for å markere at kretsen av personer har endret seg.

'' I dag lagde jeg peppekakedeig, og tenkte jeg kunne lage hus og lime det sammen til døtrene skal komme og pynte det. Men nei. Jeg kunne ikke lime det sammen, for det pleide han og den eldste datteren gjøre sammen. Det var slik de pleide å gjøre det. Det var nok forandringer for dem, om ikke dette også ble forandret.''

Er det døtrene som er problemet her, eller faren? Det kan jo hende at de hadde ment at det holdt med pyntingen og at monteringen ikke betød noe for dem.

Hva enten det gjelder voksne døtre eller "enda voksnere" stemødre, synes jeg det lages fryktelig mye ut av hvem&når&hvor dette pepperkakehuset monteres.

Jeg forsøkte å snike meg unna (vil ikke kalle det "kjempet mot") ansvaret for gaver til min manns barnløse tanter da _vi_ var relativt nygifte. Uten hell.

Det der med pepperkakehusbygging går over min forstand også, både hva "barn" i 20-årene angår og (ste)foreldrene deres. Hvem i alle dager bryr seg om hvem som limer det sammen?

Jeg synes de skal ønske seg et grunnkurs i kommunikasjon til jul.

''Syns disse "ungene" må sette i gang med å få seg sine egne tradisjoner fortere enn svint, jeg, æ'kke sunt å henge slik inntil faren sin.''

Jo'a, tidlig i tyveårene før du er etablert selv henger du deg på foreldrene! :-P

''Jo'a, tidlig i tyveårene før du er etablert selv henger du deg på foreldrene! :-P''

Mulig det har blitt vanlig nå, grøss og gru!

''men jeg mener jo at denne nye kvinnen må kunne ta "fighten" med "barna". ''

Med tranke på de gode rådet "pick your battles" synes jeg sammenliming av et pepperkakehus er langt utenfor det som burde prioriteres!

Det kan jeg være enig i, og ikke skjønner jeg helt hvorfor de skal ha pepperkakehus heller om det kun er voksne folk som skal feire jul sammen. Skal disse "barna" på 21 og 26 knuse det på nyåret og spise det også, mon tro?

Ja-ja, dette tror jeg uansett ikke blir noe annet enn en stor graut. Stakkars folk.

Det jeg mener er at hans kone må snakke med HAM om det. Og så må HAN SE problemet, og derfra kan de SAMMEN snakke med jentene.

Men antakelig er det med ham som med de fleste andre menn. Han ser ingenting, nekter å ta det opp, forstår ikke kona, og tar døtrenes parti.

Eller døtrene blir så svinefornærma at faren blir knust og så har de det gående.

Ja, hun må nok snakke med ham, men de to neste avsnittene tror jeg nok du har rett i.

Annonse

''...men jeg mener jo at denne nye kvinnen må kunne ta "fighten" med "barna".''

Huff- stakkars far som må se på at de han elsker går til angrep på hverandre. Og uansett hvem han tar parti med, så blir det feil.

Nei. hvorfor ikke la tiden hjelpe dem. Dette går over. De umodne og borstkjemte ungene blir eldre, og de blir mindre interessert i far og hans fru. Har fruen vært raus, så kommer hun styrket ut og blir mer verdsatt av dem alle.

''Huff- stakkars far som må se på at de han elsker går til angrep på hverandre. Og uansett hvem han tar parti med, så blir det feil.''

Jepp. Derfor må man være en smule bevisst i oppdragelsen av barna - la dem få en viss realitetsorientering i konfirmasjonsgave, f.eks., så unngår man slikt. Eller la være å gifte seg igjen.

''Nei. hvorfor ikke la tiden hjelpe dem. Dette går over. De umodne og borstkjemte ungene blir eldre, og de blir mindre interessert i far og hans fru. Har fruen vært raus, så kommer hun styrket ut og blir mer verdsatt av dem alle.''

Jeg syns jo ikke en en ny kone skal sette livet sitt på vent i håp om at bortskjemte "unger" skal finne ut av helt ordinært, normale oppførselsregler - enn om denne 21-åringen faktisk bare ikke finner en samlivspartner, men blir gående igjen med sine vrangforestillinger om perfekt pappajul? Stakkars.

De blir eldre, de også. Far og hans fru er nygifte, og kanskje er det litt sjalusi inne i bildet også?

Som sagt- de blir eldre. Etterhvert blir det kanskje pinlig å være uhøflig

''Etterhvert blir det kanskje pinlig å være uhøflig''

Tror du virkelig det, når det ikke har blitt det i en alder av 21 og 26?

Ellers tror jeg du har helt rett i det med sjalusi.

''Virker ikke som de mest reflekterte og omtenksomme menneskende de to der...''

Med forbehold om at det dukker opp mer juicy stuff lenger ned: Hva i all verden er det ved trådstarters innlegg som gjør at du kan dømme disse døtrene slik? Det finnes da flusst med foreldre som bedriver uanmodet forfretningsførsel på sine (voksne) barns vegne, hva enten man er skilt eller ikke, og er det da barnas feil at forelderen er overfølsom på deres vegne?

''Jeg har måttet kjempe for å få lov til å handle julegaver fra min mann og meg til hans familie, fordi det har hans eldste datter tatt seg av. Jeg har også måtte forlange å bli nevnt med navn på til-fra lappen på julegaven til hans farmor, i stedetfor bare min manns navn m/ fam. Gaven inneholder brudebilde av oss. I dag lagde jeg peppekakedeig, og tenkte jeg kunne lage hus og lime det sammen til døtrene skal komme og pynte det. Men nei. Jeg kunne ikke lime det sammen, for det pleide han og den eldste datteren gjøre sammen. Det var slik de pleide å gjøre det. Det var nok forandringer for dem, om ikke dette også ble forandret''

Jeg synes dette vitner om barnslig oppførsel fra voksne unger, ja..... Hadde min eldste datter på 14 oppført seg slik mot sin pappas kjæreste, så hadde jeg blitt ganske sjokka ;)

(jeg har forøvrig ikke her snakka om andre voksne "idioter" ;))

Jeg forsøkte å snike meg unna (vil ikke kalle det "kjempet mot") ansvaret for gaver til min manns barnløse tanter da _vi_ var relativt nygifte. Uten hell.

Det der med pepperkakehusbygging går over min forstand også, både hva "barn" i 20-årene angår og (ste)foreldrene deres. Hvem i alle dager bryr seg om hvem som limer det sammen?

''Jeg forsøkte å snike meg unna (vil ikke kalle det "kjempet mot") ansvaret for gaver til min manns barnløse tanter da _vi_ var relativt nygifte. Uten hell.''

He he,,, Skjønner godt at du ikke ønsket dden "gleden". Men jeg antar at dette har løst seg av naturlige årsaker siden da ;-)

''Hvem i alle dager bryr seg om hvem som limer det sammen? ''

Ja, man kan saktens undre!

''Jeg synes de skal ønske seg et grunnkurs i kommunikasjon til jul.''

;-)

Det er jeg enig i! Jeg ville vært glad for å slippe ;) Tipper dette er mer en prinsippsak hos begge parter....

Det kan jeg være enig i, og ikke skjønner jeg helt hvorfor de skal ha pepperkakehus heller om det kun er voksne folk som skal feire jul sammen. Skal disse "barna" på 21 og 26 knuse det på nyåret og spise det også, mon tro?

Ja-ja, dette tror jeg uansett ikke blir noe annet enn en stor graut. Stakkars folk.

''og ikke skjønner jeg helt hvorfor de skal ha pepperkakehus heller om det kun er voksne folk som skal feire jul sammen.''

He he, tenkte det samme selv :-)

''Jeg har måttet kjempe for å få lov til å handle julegaver fra min mann og meg til hans familie, fordi det har hans eldste datter tatt seg av. Jeg har også måtte forlange å bli nevnt med navn på til-fra lappen på julegaven til hans farmor, i stedetfor bare min manns navn m/ fam. Gaven inneholder brudebilde av oss. I dag lagde jeg peppekakedeig, og tenkte jeg kunne lage hus og lime det sammen til døtrene skal komme og pynte det. Men nei. Jeg kunne ikke lime det sammen, for det pleide han og den eldste datteren gjøre sammen. Det var slik de pleide å gjøre det. Det var nok forandringer for dem, om ikke dette også ble forandret''

Jeg synes dette vitner om barnslig oppførsel fra voksne unger, ja..... Hadde min eldste datter på 14 oppført seg slik mot sin pappas kjæreste, så hadde jeg blitt ganske sjokka ;)

Jeg har tolket absolutt alt i det du siterte som at trådstarter har kjempet mot _mannen_ om hvordan ting skal være, ikke at døtrene har stilt krav.

Annonse

Jeg har tolket absolutt alt i det du siterte som at trådstarter har kjempet mot _mannen_ om hvordan ting skal være, ikke at døtrene har stilt krav.

Og jeg har tolka det motsatt ;) Men ser at denne røra nok har to sider....... Uansett synes jeg voksne unger som har flytta hjemmefra ikke kan forlange noe som helst annet enn å føle de er velkomne hjemme hos ham....

''og ikke skjønner jeg helt hvorfor de skal ha pepperkakehus heller om det kun er voksne folk som skal feire jul sammen.''

He he, tenkte det samme selv :-)

Ikke er det godt når det endelig kan knuses, støvete og jævlig som det står der, og det søpler og tar opp plass. Det er definitivt ikke en tradisjon jeg skal videreføre verken med en eventuelt ny mann (om så skulle skje) eller når barna er ute av redet!

Det jeg mener er at hans kone må snakke med HAM om det. Og så må HAN SE problemet, og derfra kan de SAMMEN snakke med jentene.

Men antakelig er det med ham som med de fleste andre menn. Han ser ingenting, nekter å ta det opp, forstår ikke kona, og tar døtrenes parti.

Eller døtrene blir så svinefornærma at faren blir knust og så har de det gående.

''Men antakelig er det med ham som med de fleste andre menn. Han ser ingenting, nekter å ta det opp, forstår ikke kona, og tar døtrenes parti'' Tror jeg du har rett i. Forståelsesfulle doldamer skjønner det jo ikke engang ;-)

Redd jeg er enige med de fleste her; pick your figths og spar kruttet til noe annet enn pepperkakehus. Juletradisjoner markeres en gang i året, så den stadig hjemvendende datter som ønsker servering vil nok potensielt kunne bli et mye større irritasjonsmoment for deg. Sørg for ikke å ha vist deg smålig og sjalu innen du trenger å diskutere håndtering av dette med din mann :)

Vi er uenige, ja, og det er jo ikke farlig. :-)

Syns disse "ungene" må sette i gang med å få seg sine egne tradisjoner fortere enn svint, jeg, æ'kke sunt å henge slik inntil faren sin.

Og jeg er ultra-julete, altså! :-)

''Syns disse "ungene" må sette i gang med å få seg sine egne tradisjoner fortere enn svint, jeg, æ'kke sunt å henge slik inntil faren sin.

Og jeg er ultra-julete, altså! :-)''

Men du har kanskje fortsatt små barn?

Altså, jeg mener jo at disse voksne barna ikke akkurat behøver å pynte pepperkakehus liksom - men det er da naturlig at voksne barn feirer jul hjemme før de har etablert seg med egen familie?

Jeg har jo en som er over 20 år, og det føles ganske naturlig at h*n kommer hjem på juleferie her.

Men, det er klart - om vi skilte oss og det kom nye partnere inn i bildet, ville jeg forvente at de voksne barna ville takle det litt anderledes.

Dersom far og barn har limt pepperkakehus sammen i de 20 år så skjønner jeg at det kan være en tradisjon de ønsker å fortsette.

Dersom far og barn har limt pepperkakehus sammen i de 20 år så skjønner jeg at det kan være en tradisjon de ønsker å fortsette.

For meg høres det bare helt teit ut å kreve å fortsette å få lime sammen et pepperkakehus når man har blitt voksen;) Det høres forøvrig teit ut at begge parter er så opptatt av dette... jeg hadde vært glad for å slippe :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...