Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

jeg er en jente på 15 år som har hatt mensen i ca et og et halvt år nå. Jeg har kraftige smerter når jeg har mensen, jeg får vondt i magen og ryggen, kaster opp det jeg spiser og har det ikke så bra.

noen ganger er det ille men andre ganger går det greit.og det holder på bare de to første dagene eller noe sånt.

så når jeg har mensen stapper jeg i meg ibux, paracet eller andre smertestillende piller.

men jeg har hørt at man kan bruke p-pilla mot dette....er det riktig?

isåfall, hvordan får man tak i disse pillene? og hva skjer når du tar de?er det bare det at mensen blir uregelmessig og smertene mindre?

håper på svar!!

stor klem fra Ellen

Videoannonse
Annonse
Mette Moen, Gynekolog
Skrevet

Etter eggløsning (to uker før mensen starter) dannes et stoff (prostaglandin) som får livmoren til å trekke seg sammen så man ikke blør så mye ved menstruasjon. I Ibux og tilsvarende medikamenter er det et stoff som motvirker denne effekten uten at det øker blødningen. En annen mulighet er å stoppe eggløsning, og det kan man gjøre med p-pille. Du må til lege for å få resept på p-pille. Mensen blir reglemessig, men uten eggløsning og vanligvis uten smerter av betydning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...