Gå til innhold

Liker ikke mannens døgnrytme

Anbefalte innlegg

Gjest er jeg urimelig nå?

Vi er begge i full jobb og har et travelt liv. Han har arbeidstid 6-2 og pga dette må jeg vente til 08.15 før jeg kan begynne på jobb. Har egentlig flexitid. (Må få ungene ut døra).

Jeg trenger mye søvn - har vært ganske utslitt de siste par årene - hatt en langvarig infeksjon mm men livet går jo sin gang. Jeg løser det ved å sørge for nok søvn og kutte ut mye sosialt.

Jeg ser heller aldri på TV men er litt på nettet.

Han "klager" over at jeg trenger så mye søvn - jeg legger meg helst halv ti/ti. Men det er jo fordi jeg trenger den for å fungere neste dag. Selv lever han mye mer "i nuet" og sitter gjerne oppe til halv ett før han legger seg. Selv om han begynner på jobb kl. 06. Tida etter at jeg og ungene har lagt seg bruker han på tv.

Pga dette må han hvile middag hver dag. Siden han er mye tidligere hjem enn men mener jo jeg at han bør lage middag. Dette gjør han av og til men må alltid hvile middag. I helgene "tar han igjen" tapt søvn gjennom uken. Jeg står som regel opp til vanlig tid eller ligger max til 8 (men da legger vi oss jo senere).

Siden vi har det så travelt - er det urimelig av meg å ta opp døgnrytmen hans? Jeg syns vi burde begge to brukt mer tid på husarbeid. Jeg prioriterer jo aldri meg selv mens han prioriterer å se på tv i timesvis hver kveld. Jeg syns altså at han burde legge seg tidligere og kutte ut middagshvilen.

Ihvertfall til ungene er ute av huset/klarer seg selv. (Nå er det kjøring på aktiviteter/lekser/middag/husarbeid om ettermiddagen).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/373590-liker-ikke-mannens-d%C3%B8gnrytme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han høres ut til å være b-menneske og det er vel ganske sannsynlig at om han legger seg kl 22, så vil han ligge og vri seg og ikke få sove før kl. 1 uansett? Og det minsker ikke behovet for middagshvil.

Han trives antagelig med sin døgnrytme og det er ikke bare-bare å snu om på den for alle.

Han høres ut til å være b-menneske og det er vel ganske sannsynlig at om han legger seg kl 22, så vil han ligge og vri seg og ikke få sove før kl. 1 uansett? Og det minsker ikke behovet for middagshvil.

Han trives antagelig med sin døgnrytme og det er ikke bare-bare å snu om på den for alle.

Uenig med deg, selv B-mennesker kan lære seg å sovne før 12-1, særlig når de må opp kl, 05. Men mannen her velger heller å ta igjen med middagshvil, hvilket selvfølgelig passer dårlig når man har barn med diverse aktiviteter og lekser.

Jeg er B-menneske, som din mann åpenbart også er. Kjenner meg igjen i det å sitte oppe mye senere enn jeg egentlig burde, og å ta igjen søvn i helgene. Jeg tar også en middagslur en gang i blant for å hente meg inn.

Men dette gjør jeg de ukene jeg er alene. Annenhver uke er barna hos meg, og da må jeg bare ta meg sammen og komme meg i seng tidligere. Da er det ikke noe rom for middagslurer og (altfor) sene kvelder.

''Jeg syns altså at han burde legge seg tidligere og kutte ut middagshvilen.''

Jeg er helt enig. Han bør absolutt ta hensyn til resten av familien og snu på vanene sine og heller legge seg en time tidligere.

Ta det fra et utpreget B-menneske som gjerne er oppe til 02:00 midt i uka når jeg ikke har barn.

Jeg er også et b-menneske i utgangspunktet....

Jeg synes ikke du er urimelig, og mener dere bør få til en endring. Han kan ikke forvente å sove middag hver ettermiddag, mens du tar deg av barna, for å kompensere for sen legging.

Jeg synes derfor han bør kutte ut middagsluren - slikt har en ikke tid til når man har barn og et hus som skall driftes.

Om han insisterer på nåværende døgnrytme burde han i det minste utnytte de våkne kveldstimene til å kompensere for manglende bidrag ellers. Da kan han gjøre husrarbeid, lage middager til dagen etter som kjøles/fryses, vaske/rydde klær etc.

Ha! Da skal du se det i stedet blir endring på døgnrytmen! ;)

Annonse

Jeg synes ikke du er urimelig, og mener dere bør få til en endring. Han kan ikke forvente å sove middag hver ettermiddag, mens du tar deg av barna, for å kompensere for sen legging.

Jeg synes derfor han bør kutte ut middagsluren - slikt har en ikke tid til når man har barn og et hus som skall driftes.

Om han insisterer på nåværende døgnrytme burde han i det minste utnytte de våkne kveldstimene til å kompensere for manglende bidrag ellers. Da kan han gjøre husrarbeid, lage middager til dagen etter som kjøles/fryses, vaske/rydde klær etc.

''Om han insisterer på nåværende døgnrytme burde han i det minste utnytte de våkne kveldstimene til å kompensere for manglende bidrag ellers. Da kan han gjøre husrarbeid, lage middager til dagen etter som kjøles/fryses, vaske/rydde klær etc.

Ha! Da skal du se det i stedet blir endring på døgnrytmen! ;)''

Bra forslag :-)

''Om han insisterer på nåværende døgnrytme burde han i det minste utnytte de våkne kveldstimene til å kompensere for manglende bidrag ellers. Da kan han gjøre husrarbeid, lage middager til dagen etter som kjøles/fryses, vaske/rydde klær etc.''

God ide :-)

Uenig med deg, selv B-mennesker kan lære seg å sovne før 12-1, særlig når de må opp kl, 05. Men mannen her velger heller å ta igjen med middagshvil, hvilket selvfølgelig passer dårlig når man har barn med diverse aktiviteter og lekser.

Stønn............til hele denne tråden!

Bra plan!

Middagsluren hadde jeg nok overhode ikke likt, og jeg er overrasket over at det i det heletatt går an i et hus med små barn.

Arbeidsfordelingen bør være slik at byrden fordeles rimelig likt, men om han gjør sine oppgaver på et annet tidspunkt enn deg kan vel ikke være så viktig. Vil han brette klær kl. 23 må han vel få gjøre det, liksom.

Dere får sørge for at han er i vigør på den tida han pleier å sove middag, så kan det jo hende at døgnrytmen ordner seg av seg selv.

Og det med middag - han som slutter så tidlig må selvfølgelig lage middag hver dag. Noe annet er jo helt høl i hue.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...