Gå til innhold

Gummihansker, håndvask og hygiene

Anbefalte innlegg

Gjest gummihansken

Hei! Jeg får lett tørr og sprukken hud på fingrene (eksem liknende). Prøver derfor å unngå unødig kontakt med varmt vann og kjemikalier som såpe. Men selv om jeg bruker bomullshansker og gummihansker utenpå når jeg vasker opp, vasker håret og mye mer, må likevel hendene vaskes flere ganger om dagen (etter dobesøk, før matlaging etc). Akkurat nå er huden så ille at jeg lurer på: 1. Går det an å bruke hansker også ved dobesøk og når jeg tørker egne barn etter dobesøk? Dvs, kan jeg ta på meg bomullshansker med engangshansker utenpå, og så slippe å vaske hendene etterpå? Er det hygiensisk nok? 2. Må engangshansker kastes etter hvert bruk, eller kan jeg vaske hendene med hansker på i det varmeste vannet i kranen + såpe og bruke de på nytt til samme formål? Blir hansker like rene da som hendene blir rene etter håndvask? (hanskene er nemlig litt dyre i drift...)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/373777-gummihansker-h%C3%A5ndvask-og-hygiene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Ved dobesøk hadde jeg i såfall brukt engangshansker, kastet dem etter bruk og så spritet hendene GODT.

''Ved dobesøk hadde jeg i såfall brukt engangshansker, kastet dem etter bruk og så spritet hendene GODT.''

Dette må da være toppen på renslighet? Hansker OG en god runde med sprit?

''Ved dobesøk hadde jeg i såfall brukt engangshansker, kastet dem etter bruk og så spritet hendene GODT.''

Dette må da være toppen på renslighet? Hansker OG en god runde med sprit?

Engangshansker man får tak i i Norge er IKKE 100 % tette. Så da hadde jeg tatt meg en runde med sprit etter toalettbesøk ja.

Det gjør man jo i helsetjenesten og. Jeg håper da alle gjør det hvertfall.Ikke etter at man selv har vært på do, men etter åha hjulpet pasienter.

Ved dobesøk hadde jeg i såfall brukt engangshansker, kastet dem etter bruk og så spritet hendene GODT.

Håndsprit er vel minst like ille som vann og såpe på tørr og sprukken hud? Det hørtes uansett i overkant renslig ut med både engangshansker OG sprit ved toalettbesøk, syns jeg...

Annonse

Håndsprit er vel minst like ille som vann og såpe på tørr og sprukken hud? Det hørtes uansett i overkant renslig ut med både engangshansker OG sprit ved toalettbesøk, syns jeg...

Kan jo være TS griser mye ;O) Sprit er absolutt ikke like ille som vann og såpe. Har selv eksem på hendene til tider, og det hjelper på når jeg bruker mest sprit.

Kan jo være TS griser mye ;O) Sprit er absolutt ikke like ille som vann og såpe. Har selv eksem på hendene til tider, og det hjelper på når jeg bruker mest sprit.

''Kan jo være TS griser mye ;O)''

Usj, nå fikk jeg bilder jeg ikke ville ha :-D

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er desverre ganske mange, kanskje mest kvinner, som er plaget av tørr hud som sprekker. Spesielt i vinter,månedene er det meget plagsomt for mange. Du kan neppe unngå helt å vaske hendene, selv om du bruker gummihansker. Rikelig bruk av fet håndkrem kan hjelpe noe. Når det gjelder bruk av engangshansker, jeg tror at jeg ville kaste dem etter dobesøk. På den andre siden resonerer du helt riktig. Skikkelig vask etter bruk skulle være like effektiv, eller mer, som å vaske hendene. Jeg tror at hanskene kan faktisk vaskes mer effektivt enn hendene med varmtvann og såpe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...