Gå til innhold

Julegaver

nitty-gritty

Anbefalte innlegg

Vaar familie er en ekte moderne en, med ste-besteforeldre, halvsoesken, bio-pappa, ste-pappa osv. Siden ste-familien har tatt i mot min soenn som sin egen, saa behandles han og lillesoesteren helt likt. Fra den siden. Han har der i mot en ekstra pappa og et ekstra sett besteforeldre, og til jul ble det voldsomt tydelig. Vi fikk nettopp en STOR pose med gaver til han. Over femten pakker. Kun en i den familien hadde tenkt paa lillesoesteren som han feirer med og sendt med noe til henne ogsaa.

I morgen maa jeg dra og handle for aa veie opp. Ikke saa mye for hennes del dette aaret, hun er ennaa ikke to aar, men fordi jeg ikke vil at han skal foele seg som noen konge paa gavehaugen.

Jeg synes faktisk dette er leit. Voksne mennesker som er saa ubetenksomme... En ting hadde vaert om de enten ga en gave fra hver person (men de gir mellom seks og aatte) eller om de inviterte guttungen paa besoek saa han kunne aapne pakkene der... Men naar de ikke ofrer det en tanke, en gang, at vi oppdrar barna som om de er helsoesken - da blir jeg litt oppgitt :(

Er det jeg som er paa jordet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitty-gritty

35

• Persille1365381127

10

• Mammantil3

5

• Tunta

5

Jeg synes ikke du er på jordet. Dette var leit. I år kan det fortsatt skjules for lillesøster, men fra og med neste år er det mye vanskeligere :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke på jordet.

Jeg hadde tatt noen av presangene og skrevet begge navnenen på, slik at de var til dem begge. Så ville jeg nok tatt en prat med giverne ved en passende anledning.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ehm, du er LITT på jordet.

Altså, du vet jo at jeg har Billa, og faren hennes har en datter til som da bor med begge foreldrene sine. Billa får fra mine og farens foreldre, min samboers foreldre og fars kones foreldre - alle med tilhørende familier.

Ny lillesøster får "bare" fra far & kone, og hans/hennes foreldre. Sånn er det jo...

Dersom din eks får flere barn vil jo ikke din familie sende gaver til det barnet?

Nå har jeg ordnet så Billa har et par gaver til lillesøsteren som far & stemor ikke har ordnet, men det er bare småting. Hun er også straks to år.

Jeg synes egentlig ikke du skal tenke på dette som at de ikke tar hensyn. Jeg synes det er fint at de viser gutten din oppmerksomhet og sender ham gaver, og så må du forklare lillesøster (når den tid kommer) at han også har familie i Norge som han får gaver av. Med tiden vil han jo kanskje besøke dem og være mer med dem enn han er i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi hadde et par juler hvor minstemann fikk en haug med presanger og de to store, som ikke var sååå store at de helt klarte å svelge det, kun fikk av mine foreldre og meg.

Nå har vi minstemann annenhver jul da og han åpner presangene fra farens familie hos faren. Nå er ungene mine så store at de hadde ikke brydd seg uansett, men jeg husker de julene veldig godt. Guttene mine ble også døpt samme dag og den yngste fikk masse presanger og penger og han på 14 fikk nesten ingenting. Og alle sa han skulle få mer i konfirmasjonsgave, men da fikk han ingenting og de takket nei til å komme i selskapet.

Jeg skjønner veldig godt at alle bryr seg mer om sine egne og mindre om halvsøsken som de ikke er i familie med, men det med presanger er bare penger. Hvorfor ikke fordele det ganske likt ? Jeg har feiret en jul med bestemora og tanter og onkler til minstemann og til og med jeg ble litt satt ut av at jeg ikke fikk noen presanger og minstemann og de andre fikk hauger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår deg, men jeg forstår også den biologiske familien som ikke har noenting med datteren din å gjøre.

Mener du det altså? Det er bare penger altså og så fordele det litt mere likt blir mer hyggelig og skaper bedre stemning. Det er viktig å ikke gjøre forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Syns ikke du er på jordet. Jeg har vokst opp med halvsøsken som jeg ikke bor med, halvsøsken jeg har bodd med og stesøsken, og alt det innebærer av ekstra besteforeldre osv.

Her har det alltid da vært fokus på at alle huskes. Jeg har ikke forventet å få like mye av mine stebesteforeldre, men det ble aldri gjort så stor synlig forskjell som du beskriver.

Jeg er ganske sikker på at mamma hadde kompensert om det ble stor forskjell, alle veier, ikke bare for sine egne biobarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ble skilt fra mannen min og etablerte meg med ny mann og nytt barn, så hadde jo ikke jeg forventet at min ekssvigerfamilie skulle kjøpe julegaver til mitt nye barn? Det er da ikke naturlig? Et barn som de kanskje aldri har møtt eller har noe forhold til, vil det jo bare virke rart om de skal kjøpe gaver til. Barnet ville jo kanskje ikke hatt peiling på hvem det fikk gaver av heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er på jordet.

Hvorfor skal din eks-svigerfamilie gi gaver til ditt nye barn? De har ikke noe med henne å gjøre?

Du får ta det som en bonus at sønnen din mottar gaver av din nye svigerfamilie, ikke bli sur for at din eks-svigerfamilie ikke gir gaver til ditt nye barn?

Jeg vet at man aldri kan behage alle. Jeg har mange års erfaring fra kompliserte familieforhold, og for å si det sånn - perfekt blir det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kunne man ønske at alle tok hensyn til alle osv, men du kan ikke forvente at familien som kanskje aldri (?) har sett lillesøster engang og heller ikke er i familie med henne skal gi henne gaver?

Det hadde jo ikke kostet dem mange kronene å sende med en liten ting til henne også, men det har de altså valgt ikke å gjøre og nei, jeg synes ikke du har noen grunn til å bli sur for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår jo at du reagerer på ungenes vegne, men likevel:

Det er for de fleste (tror jeg) naturlig at man gir gaver til de ungene som til enhver tid er i familien. Det er ikke på samme måte naturlig å gi til barn man aldri har vært i familie med. Og det har man jo ikke med ex-svigerbarn/ex-svogre/ex-svigerinners etc barn fra nye forhold, som har kommet til etter at du gikk ut av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørlite på jordet, ja...

Det blir jo nesten som at mine stebarns mormor skal kjøpe presang til min datter (som riktignok har samme far som mine stebarn da, men dog....)

Det gjør hun IKKE, og det hadde jeg aldri forventet heller....

Når vi feirer jul sammen med mine foreldre (altså alle ungene, mine tre stebarn og vår felles datter), så får selvfølgelig stebarna presang av mine foreldre - men hun som er deres barnebarn får mer... Dette har vi på ingen måte laget noen sak av, for mine stebarn har egne besteforeldre som DE får gave av.... Det ender jo med at stebarna får flere gaver enn lillesøsteren, men jeg har ikke tenkt å kompensere for det heller - sånn er det bare, fordi de har større familie og fordi deres foreldre har etablert seg på hver sin kant med nye "besteforeldre" og alt som er...

Det var egentlig litt løgn, for i år får 6-åringen et par nye crocs (innesko på skolen) fordi de gamle er for små - og selvom hun kunne trengt dem NÅ, velger jeg å pakke dem inn og legge dem under treet.... Men det er det eneste tilfellet jeg har gjort noe sånt...

Mine stebarns mor hjelper ungene å kjøpe noe til lillesøsteren. Det er jeg veldig glad for, men jeg kunne ikke ha forventet det heller, synes jeg...

Ikke kompenser, forklar heller guttungen i klare ordelag hvordan dette henger sammen, og i det du ser at han "skryter" og blir breial av det, så tar du en ekstra prat.... Du vil ende opp med å kompensere i minst 16 år til, og det tipper jeg du ikke er interessert i....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min søster har tre stebarn, som bor delvis sammen med henne og mannen. Vi gir like store gaver til dem som til de to bio-niesene våre.

Jeg er litt usikker på om mine foreldre gir like store gaver til disse tre barna som til de to andre. De tre stebarna får jo gaver fra sine bio-besteforeldre også.

Det kommer vel litt an på om ex-svigers kjenner jenta deres elelr ikke, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, du er LITT på jordet.

Altså, du vet jo at jeg har Billa, og faren hennes har en datter til som da bor med begge foreldrene sine. Billa får fra mine og farens foreldre, min samboers foreldre og fars kones foreldre - alle med tilhørende familier.

Ny lillesøster får "bare" fra far & kone, og hans/hennes foreldre. Sånn er det jo...

Dersom din eks får flere barn vil jo ikke din familie sende gaver til det barnet?

Nå har jeg ordnet så Billa har et par gaver til lillesøsteren som far & stemor ikke har ordnet, men det er bare småting. Hun er også straks to år.

Jeg synes egentlig ikke du skal tenke på dette som at de ikke tar hensyn. Jeg synes det er fint at de viser gutten din oppmerksomhet og sender ham gaver, og så må du forklare lillesøster (når den tid kommer) at han også har familie i Norge som han får gaver av. Med tiden vil han jo kanskje besøke dem og være mer med dem enn han er i dag også.

Jeg synes det blir noe annet at søsken får hjelp til å kjøpe gaver til hverandre. Men det hadde vært helt tullete vis din eksmann skulle bli sur om din mor ikke kjøpte gaver til din eksmann nye barn.

Julegaver i mine, dine og våre barn familier er komplisert. En stemor har ikke lov å kjøpe gaver kun til egne barn, men det kan mor til stebarna gjøre. For mange synes det er greit at de barna som ikke bor sammen med begge foreldrene har et berg med gaver, mens de andre barna sitter med mye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår begge parter litt. I våre dager kan det bli veldig mange å kjøpe gave til, dersom man skal inkludere alle særkullsbarn på alle kanter.

Jeg har selv kjøpt noe småtteri til min manns grandnevø (tror jeg det heter - han er onkel til barnets mor). Jeg vet ikke om de skal feire julaften sammen med barnefarens tre større barn fra første runde, og jeg regner uansett med at de får rikelig som det er. Men hadde jeg vært minstemanns bestemor, hadde jeg nok gitt dem noe.

Jeg hadde nok ikke kompensert før de årene jeg syntes det var helt nødvendig, altså når den yngste ble større og lettere kan begynne å telle. Snakk med den eldste slik at han forstår sammenhengen og ikke gjør noe spesielt utav det. Det er klart du kan legge noen ting hun trenger i alle fall, under treet hvis det er et viktig poeng for deg og dere har råd til det. Men ikke skap en tradisjon det blir vanskelig å følge opp.

Jeg reagerer imidlertid på at noen gir 6 - 8 gaver, hvis jeg forsto deg riktig. Det synes jeg er å overdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår begge parter litt. I våre dager kan det bli veldig mange å kjøpe gave til, dersom man skal inkludere alle særkullsbarn på alle kanter.

Jeg har selv kjøpt noe småtteri til min manns grandnevø (tror jeg det heter - han er onkel til barnets mor). Jeg vet ikke om de skal feire julaften sammen med barnefarens tre større barn fra første runde, og jeg regner uansett med at de får rikelig som det er. Men hadde jeg vært minstemanns bestemor, hadde jeg nok gitt dem noe.

Jeg hadde nok ikke kompensert før de årene jeg syntes det var helt nødvendig, altså når den yngste ble større og lettere kan begynne å telle. Snakk med den eldste slik at han forstår sammenhengen og ikke gjør noe spesielt utav det. Det er klart du kan legge noen ting hun trenger i alle fall, under treet hvis det er et viktig poeng for deg og dere har råd til det. Men ikke skap en tradisjon det blir vanskelig å følge opp.

Jeg reagerer imidlertid på at noen gir 6 - 8 gaver, hvis jeg forsto deg riktig. Det synes jeg er å overdrive.

''Jeg reagerer imidlertid på at noen gir 6 - 8 gaver, hvis jeg forsto deg riktig. Det synes jeg er å overdrive.''

Enig. Jeg gir jo det til mine egne unger, men dersom tanter og onkler hadde begynt å gi det så hadde jeg begynt å lure!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg reagerer imidlertid på at noen gir 6 - 8 gaver, hvis jeg forsto deg riktig. Det synes jeg er å overdrive.''

Enig. Jeg gir jo det til mine egne unger, men dersom tanter og onkler hadde begynt å gi det så hadde jeg begynt å lure!

Ja, det blir litt av en standard å følge opp hvis antallet barnebarn eller tantebarn eller hva det nå er, øker etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir litt av en standard å følge opp hvis antallet barnebarn eller tantebarn eller hva det nå er, øker etter hvert.

''Ja, det blir litt av en standard å følge opp hvis antallet barnebarn eller tantebarn eller hva det nå er, øker etter hvert.''

Helt håpløst. Hos oss er standarden fra tanter og onkler _en_ gave, evt. en hovedgave og så en liten ting ved siden av, men det er maks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...