Gå til innhold

Anbefalte innlegg

­Hei! Jeg er en jente på 29 år og har de siste 3 årene hatt uregelmessige blødninger mellom menstruasjon. Dette skjer ca 2 ganger mellom hver menstruasjon. Er ikke så mye blod som kommer om gangen, men kan vare fra 1-3 dager (friskt blod, litt hver dag, tynt). Første gang etter menstruasjon skjer ca rundt eggløsningstiden og så kan det gå noen dager så er det på den igjen. Trenger ikke være mer enn bittelitt blod på papiret. Menstruasjonen har også forandret seg, før blødde jeg veldig mye. Mens nå en god del mindre og over færre dager. Har gått på p-piller, og akkurat det samme skjer da (moicrogynon). Har vært to ganger di siste tre årene å tatt underlivsundersøkelse. Første gang hos fastlege som sa at jeg hadde litt utflod. Siste gang hos gynekolog. Alt ser fint ut. Men vet ikke om de sjekker alt på slike vanlige undersøkelser med ultralyd? Fortalte gynekologen at jeg blør litt mellom menstruasjon. Og etter samleie. Fikk til svar at det kan se ut til at jeg har en følsom livmortapp. Men ikke noe å tenke på. Hvis det blir plagsomt for meg så er det en mulighet for å sette inn p-ring, dette er da ikke blitt prøvd. Jeg har da altså ikke helt klart å slå meg til ro med dette. Og håper dere har noen svar å gi meg. Bør jeg være bekymret? Er det noen prøver av noe slag det går an å ta? Hva skal jeg i det hele tatt gjøre? Har ingen barn og er frisk ellers, ingen medisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/373874-mellombl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Slike mellomblødninger er ganske vanlige hos kvinner i din alder, og kanskje spesielt hos de som står på p-pille. Det legen har beskrevet med ’følsom’ livmortapp betyr med stor sannsynlighet at det foreligger en ’ektopi’, dvs. at den blodrike og tynne slimhinne som er på innsiden av livmorhalen har vokst ut på overflaten. Deb blør lett under påvirkning, for eksempel ved samleie. Jeg tror ikke at p-ring eller bytte av p-pile-merke vil hjelpe noe som helst. Ultralydundersøkelse har liten relevans for diagnose. Jeg synes at du skal be om ny henvisning til gynekolog, helst på sykehuse hvor de evt kan foreta laserbehandling av livmorhalsn. Det kan være effektivt for en stund, men det kan komme tilbakefall etter noen tid. Umiddelbart synes jeg ikke at det er grunn til bekymring..

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...