Gå til innhold

Sjalusi og gruppesex (Vennesland)

Anbefalte innlegg

rollercoaster

Hei, Solveig!

Har prøvd og lese det som finnes om emnet sjalusi på DOLs sider, men er ikke kommet særlig mye lengre. Jeg har et stort problem, det er at jeg ikke tåler at sambon danser mer med andre. Jeg er klar over min sjalusi, og har også konfrontert ham med den. Vet jeg ikke har rett til å kontrollere ham. Men når vi er på fest sammen dreier det seg om å komme seg gjennom dagen, ikke å nyte den. Tårene får komme når vi er hjemme. Men jeg vil også nyte de ting vi gjør i fellesskap. Finnes det noen øvelser jeg kan gjøre eller?

Jeg har alltid vært veldig sjalu, men ting har ikke blitt bedre av at sambon i mai deltok i en trekant, som han sier han angrer på. Meningen var visstnok at vi skulle være med "alle fire" men siden jeg ikke var til stede fikk han ta på damen som var involvert, mens hun og typen hadde samleie.

Jeg føler at jeg mer eller mindre har kommet over følelsen av at han svek meg nå, men veldig opphisset av tanken på å "gjøre det". Sambon sier at jeg ikke vet mitt eget beste siden jeg er så sjalu, men jeg føler at noe må jeg "få bestemme" også, siden han har hatt kontroll over det som har skjedd tidligere mht "grensesprengende seksuelle opplevelser". Han har jo gjort det, ikke jeg.

Hvilke råd ville du gitt meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37397-sjalusi-og-gruppesex-vennesland/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboeren din har vært UTRO, at det var meningen at du også skulle være med er den mest vannvittige unnskyldningen jeg noen gang har hørt om. Hvis du tror han bare "tok på" dama er du nokså naiv. Regner med at det var full pakke her ! Mitt råd til deg , bli med på en trekant så fort som mulig, og gi han samme forklaringen som han gav deg.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Du spør om råd for sjalusi og for å kunne tåle din samboers flørting og sex mot andre.

Jeg velger å se på deg først, som sier at du alltid har vært sjalu, og ta en ting av gangen. Samboers atferd og gruppesex kan komme i neste omgang. Du skal ikke ta ansvar for hans valg og handlinger. Men hvordan virkningen er på deg er ditt ansvar og noe du kan gjøre noe med.

Mitt råd til deg er å kontakte en familierådgiver, lege eller psykolog for hjelp, Bruk gule sider i tlf.katalogen.

Er du motivert for å bruke tid på saken? Samtaler med en som forstår og lytter og kan se sammenhenger og gi råd videre, vil kunne hjelpe deg bedre enn kjappe råd og tips.

Sjalusi henger nøye sammen med vår indre trygghet og selvtillit. Å titte inn i sitt eget liv, få tak i det som er der og godta det og så øve seg i få kontroll over det, det tar tid og mye egenjobbing.

Hvis du har lyst til å delta i trekant så er det jo ingen som kan stoppe deg, spørsmålet jeg tror du bør stille deg er om hvorfor du ønsker deg det, er det fordi du har lyst eller for å straffe samboeren din?. Vet om hvor mange som får multipartner sex til å fungere når man er i et forhold men tror det skal mye til for at ikke en av partene skal føle seg uvell/utenfor etc.

Hei!

Da jeg leste innlegget ditt måtte jeg bare svare... Jeg har nemlig opplevd noe av det samme som du har og fikk bare lyst til å fortelle litt av min historie. Da dette skjedde med meg for et år siden følte jeg meg nemlig så alene og det var liksom ingen som hadde opplevd det samme som meg... Og egentlig ingen som hadde forståelse heller. Er egentlig ikke meningen å legge ut om meg selv. Men jeg gjør det i håp om at det kanksje kan hjelpe deg videre.

Jeg vil si at sjalusi er en naturlig del av den menskelige natur og noe som oftest oppstår som følge av tidligere erfaringer. Selv har jeg hatt store problemer med sjalusi etter at kjærsten min var med en vennepar i trekant for et år siden, bak min rygg. Og utrolig nok kom han også med " Du har jo snakket om at VI kanskje kunne være med i en trekant..." En veldig dårlig unnskyldning spør du meg! I dag er vi heldigvis enig i at dette var et tydelig svik fra hans side og kontakten med kameraten (og ex'en hans) er kuttet.

Etter utroskapet mistet jeg all tillit til kjærsten min. Han måtte redegjøre for alt han gjorde, og var bare borte fra meg på skole og jobb. Jeg ble rett og slett skikkelig bitch! Men dette var nødvendig for at jeg skulle tørre å stole på han igjen og det ble akseptert fra hans side.

Har egentlig aldri hatt problemer m sjalusi men har fått veldig stor forståelse for dette etter min kjæres sidesprang og vil aldri 100 % kunne stole på han igjen.

Er litt trøtt så detta ble masse svada... Håper at det er godt for noe. Det er iallefall ikke noen lett situasjon og det er ikke noe man prater med alle om heller.

Ønsker deg lykke til videre rollercoaster :o)

Klem

rollercoaster

Hei!

Da jeg leste innlegget ditt måtte jeg bare svare... Jeg har nemlig opplevd noe av det samme som du har og fikk bare lyst til å fortelle litt av min historie. Da dette skjedde med meg for et år siden følte jeg meg nemlig så alene og det var liksom ingen som hadde opplevd det samme som meg... Og egentlig ingen som hadde forståelse heller. Er egentlig ikke meningen å legge ut om meg selv. Men jeg gjør det i håp om at det kanksje kan hjelpe deg videre.

Jeg vil si at sjalusi er en naturlig del av den menskelige natur og noe som oftest oppstår som følge av tidligere erfaringer. Selv har jeg hatt store problemer med sjalusi etter at kjærsten min var med en vennepar i trekant for et år siden, bak min rygg. Og utrolig nok kom han også med " Du har jo snakket om at VI kanskje kunne være med i en trekant..." En veldig dårlig unnskyldning spør du meg! I dag er vi heldigvis enig i at dette var et tydelig svik fra hans side og kontakten med kameraten (og ex'en hans) er kuttet.

Etter utroskapet mistet jeg all tillit til kjærsten min. Han måtte redegjøre for alt han gjorde, og var bare borte fra meg på skole og jobb. Jeg ble rett og slett skikkelig bitch! Men dette var nødvendig for at jeg skulle tørre å stole på han igjen og det ble akseptert fra hans side.

Har egentlig aldri hatt problemer m sjalusi men har fått veldig stor forståelse for dette etter min kjæres sidesprang og vil aldri 100 % kunne stole på han igjen.

Er litt trøtt så detta ble masse svada... Håper at det er godt for noe. Det er iallefall ikke noen lett situasjon og det er ikke noe man prater med alle om heller.

Ønsker deg lykke til videre rollercoaster :o)

Klem

Hei, Cerveza!

Føler at det ikke er mulig at flere har opplevd det samme, men verden er jo så stor så!

Takk for at du tok deg bryet med å fortelle hvordan du har hatt det/tatt det!

I dag er jeg ikke i særlig lykkelig, siden jeg hadde en konfrontasjon med min sambo i går IGJEN.Jeg føler meg så ensom og alene, og ønsker vel på en måte hevn, har villet det hele tiden, men vært "snill pike" så klart. Han mener fast at han ikke har vært utro siden han bare tok på henne, men det var jo et svik, som har ført meg til dybder jeg ikke visste om.

Jeg føler at det han gjorde må jeg svi for, og i tillegg har vi ukentlig kontakt med det paret som bestemte hele greia. De har ikke engang fått seg til å si unnskyld, selv om de vet at jeg er helt knekt psykisk av dette.

Jaja verden humper og går.

Takk i alle fall

Annonse

Hei, Cerveza!

Føler at det ikke er mulig at flere har opplevd det samme, men verden er jo så stor så!

Takk for at du tok deg bryet med å fortelle hvordan du har hatt det/tatt det!

I dag er jeg ikke i særlig lykkelig, siden jeg hadde en konfrontasjon med min sambo i går IGJEN.Jeg føler meg så ensom og alene, og ønsker vel på en måte hevn, har villet det hele tiden, men vært "snill pike" så klart. Han mener fast at han ikke har vært utro siden han bare tok på henne, men det var jo et svik, som har ført meg til dybder jeg ikke visste om.

Jeg føler at det han gjorde må jeg svi for, og i tillegg har vi ukentlig kontakt med det paret som bestemte hele greia. De har ikke engang fått seg til å si unnskyld, selv om de vet at jeg er helt knekt psykisk av dette.

Jaja verden humper og går.

Takk i alle fall

Heisann rollercoaster!

Egentlig et sinnsykt bra nick du har valgt da d beskriver så godt følelsene etter en slik opplevelse. En virkelig berg- og dalbane ja.

Jeg har enda reaksjonene mine sterkt i minne og er overasket over at jeg faktisk klarte å komme meg gjennom og forbi , for fy søren så vondt det var. Og det er et svik, selv om man vet at han bare var tredje- mann og dit og datt. Det hjelper liksom ikke. Gjør like vondt. Og aller helst vil man ikke tenke på akkurat hva de gjorde heller... Blir ikke akkurat tent av det nei.

Jeg syns du er utrolig sterk som klarer å godta noen sosial omgang eller kontakt i det hele tatt med dette paret. Jeg var vel egentlig også sånn til å begynne med. Helt til denne kameraten klarte å si at han ikke angret i det hele tatt, annet enn at det var synd at det ble slike konsekvenser for vårt samboerforhold... Da var det noe som skreik STOPP! inni meg, nok er nok! Og etter det ga jeg min kjære et valg mellom han og meg. Det var for sårt og j...lig at de skulle omgås. Og jeg ble faktisk veldig sjalu og rar av dette vennskapet.

Nå har jeg som sagt kommet meg ovenpå igjen. Glemme vil jeg jo aldri gjøre, men alle kan gjøre feil. Det viktigste er at man klarer å ta konsekvensene av sine handlinger spør du meg.

Jg håper noe av dette kan gi deg litt styrke i en utrolig vanskelig tid. Og det er bare å skrive mer hvis du ønsker noen å snakke med som har vært borte i det samme.

*styrke- klem*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...