Gå til innhold

pigmentforandring hos 14årig farget jente

Anbefalte innlegg

Hei, min datter på 14 år er opprinnelig fra Etiopia og har "mistet" sitt mørke pigment på flere flekker på brystet ( 5 flekker) og rundt det ene øyet. Huden her er blitt lysere, mer beige/rosa. Vi lurer på hva dette kan skyldes? Jeg har tenkt at det har med puberteten å gjøre og at det vil "gå over" ? Hva vil du anbefale oss å gjøre? Hilsen Anne

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Jon Langeland, hudlege

Hei ! Slik dere beskriver det, høres det ut til å foreligge et pigmenttap, noe som, dersom det ellers ikke er hudforandring i form av eksem, soppinfeksjon eller annet, kalles for vitiligo. D vs at huden er helt glatt og ser normal ut , bortsett fra fargeforandringen. Vitiligo er et pigmenttap av ukjent årsak, en slags immunreaksjon i huden der det bare går utover pigmentet. Her er det viktig først og fremst å avklare diagnosen og det trenges det oftest hudlege til. Behandlingsmessig er det ikke så mye å tilby bortsett fra å dekke flekkene så godt som mulig med sminke. Forløpet kan være varierende , noen ganger holde seg på det samme , evt en gradvis forverring, men kan også gå tilbake. Mvh Hudlegen

• 1 måned senere...
Ferskenblomst

Kan det være dette hun har? Min datter hadde det samme for noen år tilbake og også en sønn av en venninne. Det arter seg som litt runde flekker som blir lysere enn resten av huden, og ikke tar sol f.eks. Det syns selvfølgelig tydeligere hos de som er mørkere i huden. Fastlegen mente det var Vitiligo, men jeg fant selv ut diagnosen på nettet. Hun hadde flekkene i ansiktet, på kinnet og i munnviken. Det største var ca femkronestort. Flekkene forsvant etter ca ett års tid, og de er ikke kommet tilbake.

Pityriasis alba.

http://nhi.no/sykdommer/hud/foflekker-pigmenterte-u

tslett/pityriasis-alba-18688.html

http://dermatlas.med.jhmi.edu/derm/indexDisplay.cfm?ImageID=1170983722

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...