Gå til innhold

Hvordan få pinnekjøtt/stappe vellykket?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Modern77

Pass på at kjøttet er skikkelig utvannet så det ikke blir for salt eller tørt.

12-18 timer alt etter hvor salt kjøttet er.

Ha en rist i bunnen og fyll på vann så det dekker risten (evnt bjørkepinner uten bark),

legg så kjøttet lagvis. Lurt å bruke kjøtt med litt fett på da fettet holder kjøttet saftig.

La det så dampe, jeg bruker sterk varme i starten for å få guffe på det, så skrur jeg ned så det får kose seg i 3-4 timer. Etterfyll med vann hvis det begynner å bli lite vann.

På slutten damper jeg litt svinemør sammen med ribba.

Så koker jeg kålrot i skiver, moser det med en moser, jeg liker det litt grovt, så moser det ikke helt fint. Tilsetter en skvett fløte og litt margarin,

moser en potet sammen med det hele, tilsetter litt av ribbekraften og smaker til med salt, pepper og evnt. litt muskat.

Jeg liker rødkål/surkål til, om du ikke har tid til å lage selv er den grei nok den på pose, da damper jeg metallposen sammen med ribba siste fem minuttene og heller så innholdet over i en serveringsskål.

Mandelpoteter er jo også et must til ribba, de blir gjerne litt melne, så

de trenger ikke settes på før 20 min før servering.

Heller resten av kokekrafta til ribba i en sausekanne og pinnekjøttet danderer jeg fint på et serveringsfat. Noen pleier å ha ribba litt i komfyren på slutten for å få den litt mer crispy, dette er smak og behag.

Du må vanne ut pinnekjøttet dagen før. Jeg begynner om ettermiddagen og skifter vann flere ganger. Så dagen etter: pinner i bunnen av gryten og la det trekke i x antall timer ( tror jeg holdt på i 3 timer) Men sjekk i kokebok. Det er veldig godt hvis du tar pinnekjøttet noen minutter i grillen før det skal serveres.

Kålrotstappe: Kok kålrabi og poteter sammen så blir ikke stappen så stram. Ikke salt i vannet! Når potetene og kålrabi er mørt stapper du med smør og litt fløte.Nå kan du salte.

Lykke til! Det blir sikkert kjempegodt!

Gjest nyttårsmiddag

Ha en rist i bunnen og fyll på vann så det dekker risten (evnt bjørkepinner uten bark),

legg så kjøttet lagvis. Lurt å bruke kjøtt med litt fett på da fettet holder kjøttet saftig.

La det så dampe, jeg bruker sterk varme i starten for å få guffe på det, så skrur jeg ned så det får kose seg i 3-4 timer. Etterfyll med vann hvis det begynner å bli lite vann.

Så koker jeg kålrot i skiver, moser det med en moser, jeg liker det litt grovt, så moser det ikke helt fint. Tilsetter en skvett fløte og litt margarin,

moser en potet sammen med det hele, tilsetter litt av ribbekraften og smaker til med salt, pepper og evnt. litt muskat.

Jeg liker rødkål/surkål til, om du ikke har tid til å lage selv er den grei nok den på pose, da damper jeg metallposen sammen med ribba siste fem minuttene og heller så innholdet over i en serveringsskål.

Heller resten av kokekrafta til ribba i en sausekanne og pinnekjøttet danderer jeg fint på et serveringsfat. Noen pleier å ha ribba litt i komfyren på slutten for å få den litt mer crispy, dette er smak og behag.

Tusen takk og godt nyttår (0;

Persille1365381127

I tillegg til det Modern77 skriver; jeg pleier å ha en kg gulrøtter sammen med 5-6 kilo kålrot, da blir det litt farge på stappen :)

Og når du skal ha pinnene i ovnen MÅ du følge med, ellers blir de tørre. KUN et par tre minutter :)

Gjest Modern77

Takk det samme. Ja, som Persille sier kan man ha litt gulrot i og om ønskelig,

det er ikke jeg så vant til, men blir godt det og.

Jeg er mest vant til kalkun med masse tilbehør til nyttår, noe min mann ikke er vant til... han vil ha pinnekjøtt, så i år blir det pinnekjøtt. Får huske å vanne ut ribba i kveld :)

Annonse

Selv pleier jeg å legge pinnekjøttet i vann (la vannet dekke kjøtte såvidt) en gang, og helle ut vannet med det samme - så heller jeg i nytt vann som dekker kjøttet såvidt. Lar dette stå natta over (ca 10-12 timer tilsammen). Deretter damper jeg kjøttet til det såvidt løsner fra beina. Ca tjue minutter før vi spiser varmer jeg opp kjøttet i stekovnen under grillen.. Synes det blir mest smak på kjøttet da.

Kålrot+ 2-3 poteter blandes med fløte, smør og sjy fra pinnekjøttet (viktig!), samt litt pepper og salt etter smak:)

Virker som du blander ribbe og pinnekjøtt her? eller lager du begge deler? Ribbe er svinekjøtt og pinnekjøtt laget av lam..

Gjest Modern77

Virker som du blander ribbe og pinnekjøtt her? eller lager du begge deler? Ribbe er svinekjøtt og pinnekjøtt laget av lam..

Neida, her på sunnmøre sier vi ribbe om pinnekjøtt og,

og de som er vant til ribbe - som i svineribbe blir jo litt forvirret, men her er det så vanlig med pinnekjøtt at vi kaller det ibbe og pinnekjøtt om hverandre.

Pinnekjøtt blir nemlig laget av saue/lammeribbe :-)

Men oppkuttet langs beina og så dampet over bjørkepinner eller damprist :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...