Gå til innhold

Svimmel, anpusten og uvel - uke 36

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er en jente på 31 som er i uke 36 med mitt første barn. Jeg har den siste uka blitt mer og mer uvel, svimmel, kvalm og fått pusteproblemer. Bare litt bevegelse så puster jeg som et blåsebelg, og hadde 94 i hvilepuls i dag! Har også hatt tendenser til hyperventilering. Er dette helt vanlig - eller tyder det på at noe ikke er som det skal? Jeg har hatt lavt blodtrykk hele svangerskapet. Skal til kontroll i morgen, men alltids greit å spørre her om noen som vet.

Takker på forhånd for svar,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37419-svimmel-anpusten-og-uvel-uke-36/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så sjelden man får en tendens til hyperventilering i slutten av svangerskapet. Blir du uvel, svimmel og kvalm, kan det tyde på at du får litt opphopning av CO2 i blodet, og da kan det være lurt å "styre" pusten litt. Prøv å puste inn av nesen og ut av munnen, spes. når du kjenner at du får slike anfall. Det er heller ikke uvanlig at man blir svært tungpusten mot slutten av svangerskapet. Magen er så stor, og presser opp mot lungene. Ventileringe av luft foregår ikke så effektivt, og man må gjerne ta det litt mer med ro. Prøv å puste så mye du kan helt ned i magen. En god øvelse for å få til dette kan være å puste 3 ganger på innpust med nesen. Utåndingen foregår med et langt sukk gjennom munnen. Etter noen slike repetisjoner vil du kjenne at luften når langt ned i magen og du slapper sikkert bedre også av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...