Gå til innhold

Kontordamer som avgjør sykemelding og skal alt?

Anbefalte innlegg

Gjest KvinneOslo

Ringte til min fastlege og kom til kontordamen. Hun ville vite alt jeg skulle spørre fastlegen om! Hvorfor i all verden skal hun vite taushetsbelagte opplysninger? Hadde spørsmål om sykemelding også og da sa hun at om jeg følte meg frisk så kunne jeg gå på jobb!Jeg vet da vel ingenting om konsekvenser av å gå på jobb nå eller fremtidige konsekvenser. Det var legen som sykemeldte meg, det var ikke jeg som ba om det. Legen fikk jeg selvsagt ikke snakke med, selv om jeg var hos henne i går. Men da glemte jeg å spørre om videre sykemelding. Da ble jeg forøvrig sendt direkte til akuttmottaket på sykehuset. At det går an!

Fortsetter under...

Legesekretæren vil vite hva du skal snakke med legen om slik at legen kan informeres om dette før du kommer og være forberedt. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange reagerer så kraftig på dette - de har jo like mye taushetsplikt som det legen har.

Gjest KvinneOslo

Legesekretæren vil vite hva du skal snakke med legen om slik at legen kan informeres om dette før du kommer og være forberedt. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange reagerer så kraftig på dette - de har jo like mye taushetsplikt som det legen har.

Men hva har de med å avgjøre hvorvidt man skal sykemeldes videre eller ei da? Jeg forstod det nærmest slik at det var pasientene som styrte legen og at om man følte seg dårlig så var det bare å be om en videre sykemelding. Men det er vel slik det er; pasienter som styrer legen. Jeg blir ikke sykemeldt fordi jeg føler meg litt dårlig. Jeg ber ikke om å bli sykemeldt, det var legen som sykemeldte meg! Jeg er som jurist også opptatt av faren og konsekvensene ved en sykdom!

Forøvrig vil jeg gjerne betakke meg for folk med lavere kompetanse som tror de har like god kompetanse som en lege! (De er det nok av i samfunnet)Jeg ble også sendt til akuttmottat i går så legen vet vel det meste om meg.

Men hva har de med å avgjøre hvorvidt man skal sykemeldes videre eller ei da? Jeg forstod det nærmest slik at det var pasientene som styrte legen og at om man følte seg dårlig så var det bare å be om en videre sykemelding. Men det er vel slik det er; pasienter som styrer legen. Jeg blir ikke sykemeldt fordi jeg føler meg litt dårlig. Jeg ber ikke om å bli sykemeldt, det var legen som sykemeldte meg! Jeg er som jurist også opptatt av faren og konsekvensene ved en sykdom!

Forøvrig vil jeg gjerne betakke meg for folk med lavere kompetanse som tror de har like god kompetanse som en lege! (De er det nok av i samfunnet)Jeg ble også sendt til akuttmottat i går så legen vet vel det meste om meg.

Nei, hun har ikke noe med sykemeldingen å gjøre, det er jeg helt enig i. :o) Det er vel noe eksemplarer av den arten som tror de er lege-light også sikkert.

Ferskenblomst

Enekelte "kontordrager" får man bare ikke gjort noe med. Jeg vurderte å skifte fastlege på grunn av kontordragen. Hun spurte om ALT, avga deretter diagnose over telefonen, før hun ga deg time. Jeg måtte vente på time i to mnd en gang: Nå er det rett før sommerferien og vi har mye å gjøre. "Du har hatt dette en stund (uttaler diagnose, som for øvrig var feil), og det er ikke noe du dør av. Du får time i august!" Jeg var på nippet til å skifte fastlege, da han skiftet fra kontordrage til skeretær. Forøvrig en meget hyggelig dame.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...