Gjest Valfrid Skrevet 22. oktober 2001 Del Skrevet 22. oktober 2001 Jeg har to spørsmål: 1)Jeg er gravid i uke 23, og bor i utlandet.Da jeg nylig fikk resultater av blodprøver var ferritin 14,7 og hemoglobin 10,0. Legen mente derfor at jeg burde ta et tilskudd som heter Hepafol B12.jeg har hørt at i Norge gir en ikke alltid jern til gravide som tidligere. At nyere forskning viser at det er bedre å ha for lite enn for mye? Hva skal jeg gjøre? 2)Jeg skal til Norge for å føde. Når kan jeg reise tilbake (over Atlanteren) etter fødselen? Er to uker for tidlig? Reisen er på ca. 19 timer tilsammen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37445-%C3%A5-reise-med-en-nyf%C3%B8dt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 Når du har en såpass lav verdi i jernlagrene dine, kan du trygt ta litt jerntilskudd. Det er vanlig å anbefale det når serum ferritin er under 20. Det burde holde at du tar et organisk jern, hem-jern, f.eks. Hemo-fer eller Hemo-jern, som selges i Norge. Det finnes sikkert noe tilsvarende der du bor. Fordelen med dette preparatet, er at det ikke påvirker magen med hard avføring eller diare, som er en vanlig bivirkning ved en del andre jerntilskudd. Jeg kjenner ikke til preparatet som din lege har anbefalt deg, men det er sansynligvis helt bra siden du har fått råd om å ta nettopp dette. Hvis barnet er friskt og du er i god form, kan du sikkert reise tilbake etter to uker. Hvis du er usikker, synes jeg du skal ta det opp med helsesøster der du midlertidig holder til. Jeg synes du bør komme til Norge i god tid før fødsel, siden du har så lang reisevei. Husk å holde deg i aktivitet under flyturen, gå gjerne en liten runde hver time. Dette for å forebygge faren for blodpropp, som gravide er litt ekstra utsatt for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37445-%C3%A5-reise-med-en-nyf%C3%B8dt/#findComment-142607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.