Gjest hvis jeg går Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Jeg nærmer meg 40 år, men har orientert meg altfor dårlig når det gjelder penger, lån og økonomi generelt. Har hatt to samboere. I det første tilfellet eide han huset alene, jeg flyttet ut og leide en leilighet for meg og vår datter. Dette er noen år siden. Nå har jeg vært samboer med det jeg trodde var "den rette" (flere som har trodd det før? i snart 5 år. Vi eier huset vårt sammen og kjøpte det for 1,9 mill. Vi har felles gjeld på det. Jeg er langtifra overbevist om at jeg ønsker å bli i dette forholdet - selv om ting er greie nok. Jeg merker at jeg trenger å vite at jeg KAN klare meg på egen hånd, at jeg ikke blir bare pga det praktiske. Som allerede nevnt er jeg dårlig på dette med hus og penger. Jeg ser for meg et salig kaos dersom jeg skulle flytte. Hva er vanlig? Man selger huset og blir forhåpentligvis kvitt gjelden? Kan jeg kjøpe meg leilighet hvis det tar tid før huset blir solgt eller får jeg ikke lån før alt er klart? Hvor mye får jeg låne? Hvor forsiktig er banken med å gi lån til en enslig mor? Jeg har en årslønn på ca 430.000 og har ingen gjeld utenom gjelden på vårt felles hus. Jeg nedbetalte studielånet 5 år før "fristen". Jeg kunne tenke meg en liten enebolig for meg og min datter, men en leilighet funker også. Kan dette gå greit eller blir det en evig kamp for å få det til å gå rundt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Dere må ta takst på huset og dersom taksten er høyere enn lånet dere har på huset blir det takst - lån = netto, denne nettoen deles på to og denne summen (altså halvparten av netto overskudd) må din eks kjøpe deg ut med dersom han vil sitte igjen med huset (og lånet). Hvorvidt du får lån nok til å kjøpe deg en liten enebolig skal jeg ikke uttale meg om, det kommer helt an på hvor i landet du bor. Bor du midt i tjukke huttiheita får du vel små boliger for småpenger, i Oslo får du jo ikke en ettroms under millionen omtrent. Ta deg en uforpliktende prat med banken før du gjør noe. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EIIi Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Dere må ta takst på huset og dersom taksten er høyere enn lånet dere har på huset blir det takst - lån = netto, denne nettoen deles på to og denne summen (altså halvparten av netto overskudd) må din eks kjøpe deg ut med dersom han vil sitte igjen med huset (og lånet). Hvorvidt du får lån nok til å kjøpe deg en liten enebolig skal jeg ikke uttale meg om, det kommer helt an på hvor i landet du bor. Bor du midt i tjukke huttiheita får du vel små boliger for småpenger, i Oslo får du jo ikke en ettroms under millionen omtrent. Ta deg en uforpliktende prat med banken før du gjør noe. ) ''i Oslo får du jo ikke en ettroms under millionen omtrent.'' Tviler på om du får en ettroms i Oslo til under to :0) Jeg bor i stavanger og ikke en gang her får du en ettroms til en mill, kanskje kanske tett opp mot to. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 ''i Oslo får du jo ikke en ettroms under millionen omtrent.'' Tviler på om du får en ettroms i Oslo til under to :0) Jeg bor i stavanger og ikke en gang her får du en ettroms til en mill, kanskje kanske tett opp mot to. ''Tviler på om du får en ettroms i Oslo til under to :0) Jeg bor i stavanger og ikke en gang her får du en ettroms til en mill, kanskje kanske tett opp mot to.'' Jeg bor verken i Oslo eller Stavanger og har ikke vært på eiendomsmarkedet siden 2006 så jeg har ikke store peilingen - da er det mye verre enn jeg trodde med andre ord. Er sannelig glad jeg ikke er i etableringsfasen i dag! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 ''i Oslo får du jo ikke en ettroms under millionen omtrent.'' Tviler på om du får en ettroms i Oslo til under to :0) Jeg bor i stavanger og ikke en gang her får du en ettroms til en mill, kanskje kanske tett opp mot to. ''Tviler på om du får en ettroms i Oslo til under to :0) '' Det er jo bare tøys. Oslo er stort, og dersom man er villig til å bo andre steder en akkurat i sentrumskjernen, får man fint en treroms til under to mill. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
megler Smekk Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 ''i Oslo får du jo ikke en ettroms under millionen omtrent.'' Tviler på om du får en ettroms i Oslo til under to :0) Jeg bor i stavanger og ikke en gang her får du en ettroms til en mill, kanskje kanske tett opp mot to. ''Tviler på om du får en ettroms i Oslo til under to'' Det stemmer ikke. Det er ikke noe problem å finne en treroms (og faktisk fireroms enkete steder) til under to. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kommunalt ansatt Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 For de som ikke har mulighet til å komme seg inn i boligmarkedet skal man kunne få startlån fra kommunen via Husbanken. Her kan man også få tilskudd om man mangler egenkapital. Dette skal gå til en nøktern bolig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 For de som ikke har mulighet til å komme seg inn i boligmarkedet skal man kunne få startlån fra kommunen via Husbanken. Her kan man også få tilskudd om man mangler egenkapital. Dette skal gå til en nøktern bolig. Med årsinntekt over 350 000 får man lån i DNB (jeg har spurt). Husbanken/startlån er bare å glemme for trådstarter. Det blir også meget snaut. Dette kommer til å ordne seg, du har god inntekt. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pilka Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 ''i Oslo får du jo ikke en ettroms under millionen omtrent.'' Tviler på om du får en ettroms i Oslo til under to :0) Jeg bor i stavanger og ikke en gang her får du en ettroms til en mill, kanskje kanske tett opp mot to. Da snakker du om sentrum, ikke hele Oslo. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 ''i Oslo får du jo ikke en ettroms under millionen omtrent.'' Tviler på om du får en ettroms i Oslo til under to :0) Jeg bor i stavanger og ikke en gang her får du en ettroms til en mill, kanskje kanske tett opp mot to. Det kommer an på hvor i Oslo man leter: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=32554516 http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=32389448 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Det kommer an på hvor i Oslo man leter: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=32554516 http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=32389448 2,5-roms?! Hva er det halve rommet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 2,5-roms?! Hva er det halve rommet? Tja, nå har jeg ikke finkikket på disse annonsene, men som regel er det vel et rom som er såkalt "disponibelt" - altså at det ikke oppfyller formelle krav til feks soverom eller annet selvstendig rom, men kan brukes til noe nyttig allikevel. Et rom uten vinduer som kan være en arbeidskrok, for eksempel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Tja, nå har jeg ikke finkikket på disse annonsene, men som regel er det vel et rom som er såkalt "disponibelt" - altså at det ikke oppfyller formelle krav til feks soverom eller annet selvstendig rom, men kan brukes til noe nyttig allikevel. Et rom uten vinduer som kan være en arbeidskrok, for eksempel. Da er det vel boden i dette tilfellet som er det halve rommet. Noe tøys meglerne har funnet på for å få leilighetene til å høres større ut antagelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kommunalt ansatt Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Med årsinntekt over 350 000 får man lån i DNB (jeg har spurt). Husbanken/startlån er bare å glemme for trådstarter. Det blir også meget snaut. Dette kommer til å ordne seg, du har god inntekt. :-) Et av kravene til Husbanken og er også at man skal kunne betjene lånet, så jeg er sannelig ikke sikkert. Det er svært tøft å gå over til en inntekt uansett. Selv om mange tror at alenemødre drukner i penger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kommunalt ansatt Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Med årsinntekt over 350 000 får man lån i DNB (jeg har spurt). Husbanken/startlån er bare å glemme for trådstarter. Det blir også meget snaut. Dette kommer til å ordne seg, du har god inntekt. :-) Et av kravene til Husbanken og er også at man skal kunne betjene lånet, så jeg er sannelig ikke sikkert. Det er svært tøft å gå over til en inntekt uansett. Selv om mange tror at alenemødre drukner i penger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pilka Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Da er det vel boden i dette tilfellet som er det halve rommet. Noe tøys meglerne har funnet på for å få leilighetene til å høres større ut antagelig. Bod blir ikke regnet som halvt rom. Det kan være en alkove eller spiseplass på stua som er delvis skjermet fra hovedstua. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Hva du kan få i lå kommer først og fremst an på betalingsevnen, altså hvilken inntekt du har, hvor sikker denne er og hvilke øvrige utgifter du har. Dernest kommer egenkapital og belåningsgrad av boligen. Det er altså lettere å få et lån på 2 mill for å kjøpe en bolig som koster fire mill, enn en bolig som koster 2,1 mill. Har du mulighet til inntekt på boligen ved at den har en utleiedel, vil du kunne låne mer. Om boligprisene er på vei oppover og det er lett og selge, vil man kunne tjene en del på å kjøpe før man selger. I så fall kan du ha behov for å låne hele kjøpesummen fram til du får solgt. Selvsagt er det et sjansespille å kjøpe før man selger. Risikoen øker ved salg av felles bolig etter samivsbrudd. Blir man uenige om salget, kan man komme ut å kjøre. Er boligprisene på vei nedover og det er vanskelig å selge, sier det seg selv at man bør selge før man kjøper. Virkelig kiipt blir det om man må selge i kjøpers marked og kjøpe i selgers marked. Ditt kundeforhold til banken spiller også inn, særlig om du har med en lokalbank å gjøre. Har de sett at du gjennom år har betjent gjelden og styrt økonomien din bra, vil dette telle positivt. Når du først er igang, bør du tenke gjennom hvordan dere styrer økonomien dere imellom nå. Hadde han større egenkapital enn du da dere kjøpte? Har dere hver deres bankkontoer og ikke minst sparekontoer? Hvordan er oppsparte midler fordelt mellom dere? Hvem eier kapitalgjenstander som bil og båt. Hvem kommer til å få PC-en, TV-en, sofaen, kjøkkenservise, den dyre elektriske rammemadrassen etc. De største sjokkene får man ofte ikke i møtet med banken, men jussen. Er manikke bevisst på hva man faktisk har rett til og ikke, blir man fort sittende med en solig økonomisk svarteper. Typisk eksempel. Hun bruker pengene på dagligvarer. Han står for de store tunge investeringene. Begge bilene og båten står i hans navn. De har kun en felles sparekonto som står i hans navn. Hun har kanskje også gått i redusert stilling i perioder for å ta seg av felles barn. Gjett om hun kommer til å tape penger om forholdet ryker! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Et av kravene til Husbanken og er også at man skal kunne betjene lånet, så jeg er sannelig ikke sikkert. Det er svært tøft å gå over til en inntekt uansett. Selv om mange tror at alenemødre drukner i penger. Jeg har fått startlån fra husbanken på en million, og jeg har bare ung ufør 100% uføretrygd. Og vil sikkert få bostøtte, litt usikker på hvor mye. Jeg har ingen barn, da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.