Gå til innhold

Spørsmål vedr. prevensjon 39-40 år.

Anbefalte innlegg

Gjest Prevensjonsutfordring

Skal ikke ha flere barn, bruker nå kondom, men anser ikke det for å være en langvarig løsning. Er i et fast forhold. Har hørt av fastlegen at man ikke får p-piller etter fylte 40 år. Får man da heller ingen annen hormon-basert prevensjon etter fylte 40 år, slik som p-sprøyte el.l.?

Har aldri prøvd spiral og vet ikke om jeg tør, grunnet at man kan få store blødninger, mannen kan kjenne tråden osv.

Noen tips/erfaringer? Takker så mye for svar. Mannen vurderer evt. å sterilisere seg, men er redd for sammenvoksninger igjen og ingen av oss ønsker flere barn.

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• Mammantil3

5

• zellica

2

• Shadow 650

1

Mest aktive i denne tråden

Jeg er 40 år, og vi har brukt kondom i to år nå, fordi jeg ikke ønsket å bruke p-piller lenger. Jeg har heller aldri prøvd spiral, og ønsker det heller ikke.

For oss er løsningen at jeg steriliserer meg. Skulle ha gjort det i forrige uke, men så ble jeg syk.

Legen sa imidlertid til meg at det ikke er noe problem å fortsette med p-piller noen år til, i alle fall så lenge en ikke røyker. Hadde vi ikke valgt sterilisering, hadde jeg nok prøvd spiral.

P-plaster da? Vet om flere over 40 som har brukt det i alle fall. :o) Jeg tror faren for sammenvoksninger etter sterilisering (både hos mann og kvinne) er uhyre liten så det ville jeg ikke tenkt på. Om mannen vil sterilisere seg hadde jeg sendt ham til legen umiddelbart. :o)

Gjest 40 år beno

Jeg er svært fornøyd med vanlig kobberspiral. Men nå har jeg aldri hatt store blødninger. Det kan hende blødningene muligens ble forlenget litt. For meg var dette et supert prevensjonsmiddel. Har prøvd hormonspiral også, men synes denne var smertefull de første månedene. Likte ikke at gjorde om på blødningene følte det ble litt unaturlig.

Gjest jeg er 41

Hvis han synes det er ok å sterilisere seg, synes jeg det absolutt er den greieste løsningen. Jeg har ikke hørt at det er et hyppig problem at han plutselig ikke lenger er steril (sammenvoksning), er det et reelt problem / hyppig forekommende?

Selv bruker jeg hormonspiral, det gjør mange av mine venninner, vi har alle mistet mensen siden vi satte den inn, ikke blødd så mye som en dag, og ingen har opplved problemer med lange tråder som kjennes (kanskje det er vansligere med kobberspiral?

Annonse

Er det sånn man opererer inn på underarmen? Merker du noe til den?

Ja jeg kan kjenne den, og i starten var det litt ekkelt, men nå etter mange år som Implanonbruker gjør det meg ingenting.

Det er faktisk helt greit å kunne kjenne den, da jeg på den måten er sikker på at den ikke vandrer noe sted.

Gjest Hulderen

Ja jeg kan kjenne den, og i starten var det litt ekkelt, men nå etter mange år som Implanonbruker gjør det meg ingenting.

Det er faktisk helt greit å kunne kjenne den, da jeg på den måten er sikker på at den ikke vandrer noe sted.

Mange friske kvinner kan bruke p-piller også i førti-årene. Men ikke hvis de tilhører enkelte risikogrupper.

Her står det om risikogruppene, og også om andre ormer for prevensjon for de over førti:

http://overgang.no/tema/9/article/item

Gjest Hulderen

Beklager, svaret skulle til trådstarter.

Mange friske kvinner kan bruke p-piller også i førti-årene. Men ikke hvis de tilhører enkelte risikogrupper.

Her står det om risikogruppene, og også om andre ormer for prevensjon for de over førti:

http://overgang.no/tema/9/article/item

Takk for link!

Annonse

Hvis han synes det er ok å sterilisere seg, synes jeg det absolutt er den greieste løsningen. Jeg har ikke hørt at det er et hyppig problem at han plutselig ikke lenger er steril (sammenvoksning), er det et reelt problem / hyppig forekommende?

Selv bruker jeg hormonspiral, det gjør mange av mine venninner, vi har alle mistet mensen siden vi satte den inn, ikke blødd så mye som en dag, og ingen har opplved problemer med lange tråder som kjennes (kanskje det er vansligere med kobberspiral?

Takk for svar.

Tror ikke sammenvoksing er særlig vanlig nei.

Kobberspial kunne kanskje vært et alternativ, men har hørt noen skrekkhistorier...

Jeg er svært fornøyd med vanlig kobberspiral. Men nå har jeg aldri hatt store blødninger. Det kan hende blødningene muligens ble forlenget litt. For meg var dette et supert prevensjonsmiddel. Har prøvd hormonspiral også, men synes denne var smertefull de første månedene. Likte ikke at gjorde om på blødningene følte det ble litt unaturlig.

Takk for svar. Jeg har aldri blødd særlig mye og vil nok evt. velge kobberspiral fremfor hormonspiral. Har gått på p-piller før og syns de påvirker meg litt psykisk.

P-plaster da? Vet om flere over 40 som har brukt det i alle fall. :o) Jeg tror faren for sammenvoksninger etter sterilisering (både hos mann og kvinne) er uhyre liten så det ville jeg ikke tenkt på. Om mannen vil sterilisere seg hadde jeg sendt ham til legen umiddelbart. :o)

P-plaster blir vel omtrent som p-piller? Vil helst unngå hormoner da jeg føler de påvirker meg psykisk.

Vasektomi er noe vi vurderer ja.

Jeg er 40 år, og vi har brukt kondom i to år nå, fordi jeg ikke ønsket å bruke p-piller lenger. Jeg har heller aldri prøvd spiral, og ønsker det heller ikke.

For oss er løsningen at jeg steriliserer meg. Skulle ha gjort det i forrige uke, men så ble jeg syk.

Legen sa imidlertid til meg at det ikke er noe problem å fortsette med p-piller noen år til, i alle fall så lenge en ikke røyker. Hadde vi ikke valgt sterilisering, hadde jeg nok prøvd spiral.

Takk for svar, det blir nok enten slik at han steriliserer seg (han er positiv til det) eller så blir det kobberspiral på meg.

Kondom funker fint, lite søl, men jeg vet han kjenner mindre og jeg liker ikke tanken på det selv om han sier han kan holde på lenger ved at han kjenner litt mindre........

Når dere er sikre på at dere ikke vil ha flere barn, så er det aller beste at han steriliserer seg. Ser du er bekymret for sammenvoksing, men det tror jeg ikke forekommer lenger - mener de kutter en bit av sædlederen, slik at de to endene ikke kommer i kontakt med hverandre.

Sterilisering for han er billig, enkelt og fullstendig uten bivirkninger, både på kort og lang sikt.

Lykke til med valget! :-)

Gjest Hulderen

Takk for svar, det blir nok enten slik at han steriliserer seg (han er positiv til det) eller så blir det kobberspiral på meg.

Kondom funker fint, lite søl, men jeg vet han kjenner mindre og jeg liker ikke tanken på det selv om han sier han kan holde på lenger ved at han kjenner litt mindre........

Mens dere venter på sterilisering, så kan femidom være et alternativ, siden han kjenner mindre med kondom. Jeg har ingen erfaring med det, men ei kvinne her på dol fortalte at de brukte det. Med femidom ble friksjonen mellom penis og femidomet, mens med kondom ble friksjonen mellom vagina og kondomet. Hun ble kjempesår av kondom, men hadde ingen problemer med femidom. Dermed skulle din kjære også kjenne mer med femidom. Trur eg ;-)

Mens dere venter på sterilisering, så kan femidom være et alternativ, siden han kjenner mindre med kondom. Jeg har ingen erfaring med det, men ei kvinne her på dol fortalte at de brukte det. Med femidom ble friksjonen mellom penis og femidomet, mens med kondom ble friksjonen mellom vagina og kondomet. Hun ble kjempesår av kondom, men hadde ingen problemer med femidom. Dermed skulle din kjære også kjenne mer med femidom. Trur eg ;-)

Er femidomet på markedet lenger da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...